ITPP2/443-501/11/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-501/11/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu 5 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji niezbędnej do zastosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku w przypadku dostaw towarów do wolnych obszarów celnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji niezbędnej do zastosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku w przypadku dostaw towarów do wolnych obszarów celnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, właścicielem nieruchomości i ubiega się o ustanowienie na jej terenie wolnego obszaru celnego o kontroli typu I (WOC), w rozumieniu art. 799 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L z dnia 11 października 1993 r.), a zatem kontroli głównie opartej o istnienie ogrodzenia. W piśmie Dyrektora Izby Celnej z dnia 23 grudnia 2010 r. wyrażono pozytywną opinię w przedmiocie możliwości sprawowania skutecznego dozoru celnego towarów wprowadzanych i wyprowadzanych z wolnego obszaru celnego oraz potwierdzono zgodność ze stanem faktycznym przebiegu granic przedstawionych na mapie i szczegółowym opisie granic. Dnia 21 lutego 2011 r. został złożony do Ministra Finansów wniosek w sprawie ustanowienia wolnego obszaru celnego.

Spółka będzie realizowała dostawy - w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - skór surowych z norek do wolnego obszaru celnego, po uprzednim objęciu skór procedurą wywozu.

Dostawy będą realizowane na rzecz podmiotu z siedzibą w T. (Kanada), w celu wywozu skór z wolnego obszaru celnego do Kanady w celu sprzedaży na aukcji w T. ostatecznie na rachunek producenta skór/hodowcy norek. Hodowcami norek/dostawcami skór będą podmioty z terenu Wspólnoty oraz spoza Wspólnoty. Będą to zarówno przedsiębiorcy, jak i rolnicy ryczałtowi dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej prowadzonej w Polsce, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Będą również takie sytuacje, że dostawcami skór do wolnego obszaru celnego będą hodowcy norek/producenci skór w celu ich wywozu poza teren Wspólnoty.

W sytuacji gdy dostawcą skór do wolnego obszaru celnego będzie Spółka, będzie to skutkiem uprzednio zawartej umowy z hodowcą norek/dostawcą skór z norek. W umowie takiej strony wyrażą zgodę, aby sprzedaż skór następowała na skutek zawarcia dalszej umowy przez Spółkę z podmiotem z siedzibą w Kanadzie, w wykonaniu prawa Spółki do dysponowania skórami jak właściciel, na podstawie której to podmiot z siedzibą w Kanadzie, działając w imieniu własnym sprzeda skóry na rachunek Spółki, a Spółka w imieniu własnym, ale na rachunek hodowcy norek/dostawcy skór.

Ponadto w wolnym obszarze celnym na zlecenie podmiotu z siedzibą w Kanadzie, Spółka będzie dokonywać czynności badania, analiz i prób skór surowych z norek (C.N. 43011000) mające na celu określenie jakości skór oraz innych parametrów technicznych (wielkości, zabarwienia, czystości zabarwienia) dla potrzeb uzyskania informacji handlowych. Wyselekcjonowane i posortowane skóry będą następnie metkowane, pakowane i wywożone poza terytorium Wspólnoty (do Kanady). Wywóz na aukcję do Kanady odbywać się będzie przez terytorium Niemiec - z portu drogą morską lub z portu lotniczego drogą powietrzną. Ze względu na wymogi, jakie są przewidziane w przepisach o podatku od towarów i usług, dotyczące konieczności identyfikacji towarów wywożonych dla potrzeb skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej (tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu), bez powstania wolnego obszaru celnego istniały ograniczenia w zakresie pakowania skór po dokonaniu sortowania wg ilości, rozmiaru, koloru, gęstości owłosienia, związane z podmiotem, który dokonywał dostaw. W osobne paczki musiały być pakowane skóry jednego dostawcy wykazujące określone cechy.

Natomiast celem Spółki i podmiotu z siedzibą w Kanadzie jest, aby paczki zawierały skóry o określonych cechach, bez względu na osobę dostawcy. Chodzi bowiem o to, aby w paczki zapakować konkretne kolekcje skór, wykazujące się określonymi parametrami, które następnie są przedmiotem licytacji na aukcjach. Przed utworzeniem wolnego obszaru celnego takie pakowanie w oparciu o skóry określonej jakości konkretnych producentów może nastąpić dopiero w Kanadzie, po otrzymaniu skór z Polski. Istnienie wolnego obszaru celnego i brak konieczności potwierdzania tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu spowoduje, że ostateczne pakowanie konkretnych kolekcji skór będzie mogło odbywać się w całości w Polsce.

Planuje się, że skóry będą dostarczane przez co najmniej 150 dostawców. Taka ilość skór może zostać zapakowana w celu eksportu do 52 kontenerów (z czego 36 to mogą być duże, a 16 mniejsze kontenery). W każdym dużym kontenerze może znajdować się do 50.000 skór, w mniejszym około 30.000 skór. Biorąc pod uwagę fakt różnej jakości skór może być teoretycznie tak, iż w jednym kontenerze znajdą się skóry 150 producentów dostarczane w różnych partiach.

Wystawianie dokumentów potwierdzających tożsamość skór konkretnego producenta (dla potrzeb podatku od towarów i usług) w określonym kontenerze jest bardzo czasochłonne i pracochłonne. Teoretycznie mogłoby być bowiem tak, że dokonując eksportu takiej ilości skór skorzystanie ze stawki 0% wymagałby wystawienia nawet do 50.000 sztuk (w przypadku dużego kontenera) i do 30.000 sztuk (w przypadku małego kontenera) dokumentów celnych wywozowych IE 599 i faktur proform, z których wynikałaby tożsamość towarów dostarczanych do przepakowania oraz eksportowanych. Biorąc pod uwagę ilość kontenerów oraz rozmiar wymaganych czynności dokumentacyjnych spowalniałoby to działalność i znacznie zmniejszało rozmiar, który mógłby być osiągnięty gdyby nie istniały tego typu utrudnienia. Z tych powodów Spółka, a w niektórych przypadkach producenci/hodowcy norek, mają w przyszłości realizować dostawy - w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - skór z norek do wolnego obszaru celnego prowadzonego przez Spółkę w celu ich wywozu po uprzednim wyselekcjonowaniu, posortowaniu, opatrzeniu metkami i zapakowaniu poza teren Wspólnoty (do Kanady). Spółka w celu zebrania wymagań funkcjonalnych do ewidencji skór w planowanym wolnym obszarze celnym opracowała specyfikację systemu, która stanowić będzie podstawę do zaimplementowania i wdrożenia systemu. Będzie ona ewidencjonowała skóry wjeżdżające oraz opuszczające wolny obszar celny w czasie rzeczywistym. Jednocześnie zaplanowane prototypowe rozwiązanie, polegające na udostępnieniu interfejsu webowego umożliwi kontrolę i monitoring pracownikom Urzędu Celnego poprzez przeglądarkę internetową. Dostęp do systemu będzie wyłącznie możliwy przez szyfrowany protokół HTTPS (secure HTTP) zapobiegający podsłuchiwaniu i zmienianiu przesyłanych danych. Wyłącznie uwierzytelnieni i autoryzowani użytkownicy - pracownicy Urzędu Celnego, będą mieli do niego dostęp. Kopie bezpieczeństwa będą cyklicznie zapisywane i przechowywane w formie elektronicznej, w celu przywrócenia stanu systemu w razie awarii. Platforma zapewni spójność i integralność danych. Modyfikacja i usuwanie nie będzie możliwe, ponieważ system będzie prezentował dane wyłącznie do odczytu. W przypadku pomyłki autoryzowany operator będzie mógł dokonać korekty.

System zapewni historyzację dokonanych zmian. Ponadto, zgodnie z zaleceniem Dyrektora Izby Celnej Spółka:

* umożliwi funkcjonariuszom Oddziału Celnego sprawowanie dozoru, poprzez zapewnienie ciągłego dostępu do systemu telewizji przemysłowej monitorującej teren wolnego obszaru celnego,

* będzie dokonywać zgłoszeń celnych do procedury wywozu i tranzytu w ramach procedur uproszczonych,

* zapewni obowiązkowe oznaczanie poszczególnych skór norek indywidualnymi oznaczeniami, przyporządkowanymi wyłącznie jednej skórze w pojedynczej dostawie - co umożliwi identyfikację towarów, umieszczonymi na trwale przymocowanych nośnikach identyfikacji (np. zawieszkach, metkach, naklejkach),

* będzie wskazywać w zgłoszeniach do procedury wywozu, jak również procedury tranzytu specyfikację z numerami poszczególnych skór, przy czym do zgłoszenia tranzytowego specyfikacja będzie określać ilość towaru pochodzącego z poszczególnych partii wywozowych,

* opracuje regulamin funkcjonowania wolnego obszaru celnego, szczegółowego określającego zasady wprowadzania i wyprowadzania towarów z wolnego obszaru celnego, środki pozwalające na sprawowanie dozoru celnego, zasady postępowania w przypadku awarii systemów.

Spółka z siedzibą w Kanadzie zawarła umowy komisu z wieloma hodowcami norek/producentami skór z norek. Zdarzają się dostawcy prowadzący działalność gospodarczą w formie spółek prawa handlowego, są dostawcy prowadzący działalność indywidualnie, w tym rolnicy ryczałtowi. Wielu dostawców ma niską świadomość prawną, nie są zainteresowani wystawianiem ani uzyskiwaniem odpowiedniej dokumentacji związanej z eksportem. Powoduje to dla podmiotu z siedzibą w Kanadzie, a także dla Spółki, liczne trudności proceduralne związane z doprowadzeniem do eksportu skór z norek do Kanady. Trudności te mają znaczenie również dla rozliczania podatku od towarów i usług. Utworzenie wolnego obszaru celnego stworzy możliwość stosowania wielu ułatwień odnośnie tych procedur, również biorąc pod uwagę skutki w zakresie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy udokumentowanie, o którym mowa w art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w celu skorzystania z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, w przypadku dostaw do wolnych obszarów celnych, o czym mowa w art. 83 ust. 1 punkt 22 lit. b) powołanej ustawy może nastąpić poprzez zgromadzenie każdej dokumentacji, z której wynika że czynności zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych przepisie, a zatem że towary dostarczone do wolnego obszaru celnego zostały przeznaczone do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Wspólnoty i objęte procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych, w tym także w celu ich kompletacji, pakowania lub formowania przesyłek zbiorowych i brak w związku z tym konieczności uzyskiwania dokumentu celnego IE 599 potwierdzającego z osobna tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy do wolnego obszaru celnego i wywozu, bowiem przepis art. 41 ust. 11 powołanej ustawy, wymagający przedstawienia dokumentu celnego IE 599 w stanie faktycznym objętym zapytaniem, nie ma zastosowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec niesprecyzowania w przepisach jaka dokumentacja jest niezbędna dla wykazania czynności z art. 83 ust. 22 lit. b) ustawy, każda dokumentacja, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie zaistnienia przesłanek ustawowych do skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej może być traktowana jako dokumentacja, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy, a zatem dokumentacja potwierdzająca w chwili dostawy skór do wolnego obszaru celnego przeznaczenie skór z norek do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Wspólnoty i objęcie procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych, w tym także w celu ich kompletacji, pakowania lub formowania przesyłek zbiorowych. Możliwość stosowania stawki 0% dla wszystkich towarów przeznaczonych do wywozu poza terytorium Wspólnoty ma ogromne znaczenie, biorąc pod uwagę fakt, iż skóry różnych dostawców, pochodzące z różnych partii dostaw na terenie wolnego obszaru celnego są sortowane i pakowane w osobne paczki. Możliwość pakowania w kontenery przy zastosowaniu wyłącznie kryterium rodzaju i jakości bez dodatkowego kryterium producenta czy dostawcy może przyczynić się do rozwoju działalności poprzez umożliwienie przyspieszenia działania i usunięcie zbędnych formalności.

Spółka wskazała, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 22 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów do wolnych obszarów celnych:

a.

ustanowionych na terenie lotniczego, morskiego lub rzecznego przejścia granicznego, przeznaczonych do odprzedaży podróżnym,

b.

przeznaczonych do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Wspólnoty i objętych procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych, w tym także w celu ich kompletacji, pakowania lub formowania przesyłek zbiorowych;

Zgodnie natomiast z ust. 2 powołanego artykułu, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Jak wynika z powyższego, stawką 0% zostały objęte między innymi dostawy towarów do wolnych obszarów celnych przeznaczonych do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Wspólnoty i objętych procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych, w tym także w celu ich kompletacji, pakowania lub formowania przesyłek zbiorowych.

Zastosowanie względem powyższych czynności stawki 0% jest wykorzystaniem możliwości 112 Dyrektywy VAT z 2006 r. (art. 154-163), która pozwala na stosowanie tzw. środków specjalnych. Zgodnie z jej regulacjami, państwa członkowskie mogą wprowadzić środki specjalne w celu zwolnienia z podatku (przy zachowaniu prawa do odliczenia) określonych w tym przepisie dostaw towarów. Zwolnienia powyższe mają upraszczać rozliczenia podatkowe względem towarów, których po przywozie jeszcze nie dopuszczono do obrotu na terenie danego państwa albo które przeznaczone są na eksport.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, następować będzie dostawa skór z norek do wolnego obszaru celnego. Skóry po dokonaniu czynności sortowania, konfekcjonowania, metkowania i pakowania w kolekcje będą wywożone dla odbiorcy do Kanady. Z chwilą wprowadzenia do wolnego obszaru celnego skóry będą objęte procedurą wywozu.

Celem Spółki jest, aby skutkiem dostawy skór z norek do wolnego obszaru celnego przeznaczonych do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Wspólnoty i objętych procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych, w tym także w celu ich kompletacji, pakowania lub formowania przesyłek zbiorowych, było przewidziane przez przepisy opodatkowanie stawką 0% (art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług).

Warunkiem zastosowania obniżonej stawki podatku jest prowadzenie dokumentacji (art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług). Ustawodawca nie wskazał jaka to ma być dokumentacja, nie zostało także wydane w tej kwestii rozporządzenie wykonawcze. Towary są wprowadzane do wolnego obszaru celnego na podstawie dokumentów związanych z transportem, takich jak list przewozowy, dowód dostawy, manifest lub kwit wysyłkowy; dokumenty będą zawierać wszystkie informacje niezbędne dla ustalenia tożsamości wprowadzanych towarów. Spółka jako podmiot prowadzący wolny obszar celny będzie miała obowiązek prowadzenia szczegółowej ewidencji towarowej zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wzór ewidencji wskazuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 czerwca 2004 r. w sprawie powiadamiania organu celnego o rozpoczęciu lub zakończeniu działalności w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym oraz ewidencji prowadzonych w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym (Dz. U. Nr 152, poz. 1602). Zgodnie tym rozporządzeniem, Spółka powinna prowadzić w szczególności:

* ewidencję towarową prowadzoną w wolnym obszarze celnym zawierającą liczbę porządkową, datę wprowadzenia towaru do wolnego obszaru celnego, pozycję ewidencji urzędu celnego, dane dokumentu przewozowego wejścia, nazwę towaru, kod CN, dane określone w art. 806 lit. a) rozporządzenia, numery kartotek rozchodów i przemieszczeń towarów, status celny towarów, adnotacje o zakończeniu procedury celnej, uwagi o innym przeznaczeniu celnym, dane dokumentu przewozowego wyjścia, informacje o dokonaniu zwyczajowych czynności, zależnie od sprawy, jedno z oznaczeń, o których mowa w art. 549, 550, 583 rozporządzenia, adnotacje o towarach, o których mowa w art. 806 lit. g) Rozporządzenia Wykonawczego, uwagi,

* kartotekę rozchodów i przemieszczeń towarów zawierającą nr kartoteki, nr ewidencji towarowej, kod CN, jednostkę miary, ilość towaru, cenę zakupu, pierwotne miejsce złożenia towaru, kolejne miejsca złożenia towaru, datę i ilość wydaną, dane dokumentu, pozostałe, dodatkowe informacje, uwagi.

Ponadto Dyrektor Izby Celnej określił w opinii w sprawie ustanowienia wolnego obszaru celnego szczegółowe wymogi dotyczące sprawowania dozoru celnego towarów wprowadzanych i wyprowadzanych z wolnego obszaru celnego (przytoczone w stanie faktycznym niniejszego wniosku). Wykonanie wymogów ewidencyjnych wynikających z przepisów oraz sprecyzowanych przez Dyrektora Izby Celnej i realizowanych przy użyciu opisanego i zaakceptowanego przez organy celne programu informatycznego z polskojęzycznym oprogramowaniem, a także wdrożenie innych wymogów faktycznych dotyczących między innymi znakowania skór z norek powinno być wystarczające jako dokumentacja potrzebna dla jednoznacznego ustalenia, że istnieją przesłanki zastosowania stawki w wysokości 0% do dostaw towarów realizowanych do wolnych obszarów celnych.

Funkcjonująca w wolnym obszarze celnym procedura i możliwe do wygenerowania dokumenty pozwolą na niewątpliwe stwierdzenie, że skóry z norek dostarczone do wolnego obszaru celnego o określonej tożsamości będą przeznaczone do wywozu dla odbiorcy z Kanady i objęte procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych. Dokonywanie zgłoszeń celnych do procedury wywozu i tranzytu w ramach procedur uproszczonych odnośnie skór z norek jest natomiast warunkiem wskazanym w pozytywnej opinii w zakresie utworzenia wolnego obszaru celnego. W ocenie Spółki, wobec niesprecyzowania w przepisach jaka dokumentacja jest niezbędna dla wykazania dostaw towarów do wolnych obszarów celnych przeznaczonych do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Wspólnoty i objętych procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych, każda dokumentacja, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie zaistnienia przesłanek ustawowych do skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej może być traktowana jako dokumentacja, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy. Może to być zatem dokumentacja wygenerowana z systemu informatycznego Spółki będąca szczegółową ewidencją towarową (towarów wprowadzanych i wyprowadzanych z wolnego obszaru celnego), która nadzorowana jest przez organy celne wraz z innymi dokumentami, jak dokument księgowy potwierdzający dostawę towarów zagranicznemu kontrahentowi, potwierdzenie zgłoszenia celnego do objęcia towarów procedurą wywozu. Wskazany przepis nie wymaga potwierdzenia wywozu towarów z wolnego obszaru celnego a jedynie objęcie procedurą wywozu. Przepis nie wymaga dokumentacji potwierdzonej przez urząd celny a jedynie dokumentację prowadzoną przez podatnika.

Z tego wynika, że dla zastosowania stawki 0% z chwilą dostawy do wolnego obszaru celnego brak jest wymogu potwierdzenia wywozu konkretnego towaru wwiezionego do wolnego obszaru celnego (konkretnej skóry z norek) poza obszar celny wspólnoty w postaci dokumentu IE 599.

Dokumenty IE 599 będą jednak generowane dla potwierdzenia wywozu, jednak towarów zgrupowanych w konkretne partie, np. umieszczone w kontenerach. Łącznie z dokumentacją prowadzoną w formie ewidencji potwierdzą również fakt wywozu wszystkich towarów dostarczonych do wolnego obszaru celnego z terenu Wspólnoty. W ten sposób - przykładowo jeśli towary zgrupowane do eksportu zostaną do 52 kontenerów - to zostanie wygenerowanych 52 dokumentów IE 599, a nie taka ilość dokumentów jaka jest w kontenerze ilość skór z norek pochodzących od konkretnych producentów i w konkretnej partii. Z prowadzonych ewidencji wolnego obszaru celnego wynikać będzie tożsamość skór wywożonych w konkretnym kontenerze. Oba dokumenty pozwolą ostatecznie stwierdzić, że towary, których dostawa nastąpiła do wolnego obszaru celnego zostały poddane procedurze wywozu i procedura została zakończona. Udokumentowanie okoliczności z art. 83 ust. 1 punkt 22 ustawy nastąpić może również innymi środkami dowodowymi - np. ewidencją wprowadzenia do wolnego obszaru celnego i zgłoszeniem celnym do objęcia towarów procedurą wywozu do Kanady. Wobec tego nie jest konieczne dla udokumentowania, o którym mowa w art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i skorzystania z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% uzyskiwanie dokumentu IE 599 potwierdzającego z osobna wywóz każdej skóry z norki wprowadzonej do wolnego obszaru celnego (przy zachowaniu tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu wynikająca z IE 599). Możliwość stosowania stawki 0% dla wszystkich towarów przeznaczonych do wywozu poza terytorium Wspólnoty ma ogromne znaczenie, biorąc pod uwagę fakt, iż skóry różnych dostawców, pochodzące z różnych partii dostaw, na terenie wolnego obszaru celnego są sortowane i pakowane w osobne paczki, co zostało opisane wyżej. Możliwość pakowania w kontenery przy zastosowaniu wyłącznie kryterium rodzaju i jakości bez dodatkowego kryterium producenta czy dostawcy może przyczynić się do rozwoju działalności poprzez umożliwienie przyspieszenia działania i usunięcie zbędnych formalności.

W celu wykazania różnic w wymogach dotyczących dokumentów wymaganych przez ustawę do zastosowania stawki 0% przy dostawie do wolnego obszaru celnego oraz przy eksporcie, Spółka wskazała na treść art. 41 ust. 11 w związku z art. 41 ust. 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie ze wskazanym przepisem, w eksporcie towarów stawka podatku wynosi 0% między innymi jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Wobec tego, jeżeli eksport skór odbywać by się miał bez pośrednictwa wolnego obszaru celnego, dostawa skór na aukcję w T. mogłaby być traktowana jako dostawa opodatkowana 0% stawką podatku wówczas, gdy istniałby dokument celny eksportowy wystawiony przez unijny urząd celny wywozu dla eksportera w formie pisemnej lub potwierdzenie wywozu IE599. Z powyższych dokumentów i tylko z nich musiałaby wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Wobec tego, że w praktyce polskie organy skarbowe wymagają, aby zgadzały się numery faktur wystawione przez klienta dla odbiorcy z nr faktur powołanymi w dokumencie eksportowym oraz opis towaru a także tego, że skóry pakowane są w kontenerach wg kryterium jakości i rodzaju a nie ich producenta, uzyskanie odpowiedniej dokumentacji stanowiłoby znaczny nakład czasu i pracy, a jednocześnie utrudnienie w zakresie możliwości skorzystania ze stawki podatku w wysokości 0%. W związku z ilością skór poddanych sortowaniu, pakowaniu i wysyłaniu poza obszar Wspólnoty na każdą z aukcji, podejmowanie licznych czynności w celu umożliwienia skorzystania ze stawki 0% jest nadmiernym utrudnieniem, formalizmem, który w ocenie Spółki można wyeliminować poprzez utworzenie wolnego obszaru celnego.

Z powyższego wynika, że utworzenie wolnego obszaru celnego i dostawa do niego towarów pozwoli przy planowanym eksporcie szybciej skorzystać z prawa do zastosowania stawki 0% a ponadto uzyskanie możliwości skorzystania z tego prawa będzie mniej sformalizowane.

Skóry przed wprowadzeniem do wolnego obszaru celnego zostaną zgłoszone do procedury celnej wywozu, następnie do niego wprowadzone i w tym momencie powstanie prawo do skorzystania ze stawki 0% (w klasycznej sytuacji eksportu skór - bez dostawy do wolnego obszaru celnego, ze stawki 0% można skorzystać dopiero, gdy nastąpi eksport towarów poza teren Wspólnoty). Następnie podmiot z siedzibą w Kanadzie, Spółka lub pośrednik będzie mógł pobrać te towary z wolnego obszaru celnego i czynność ta nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym, w zakresie zdania wstępnego, art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

I tak w myśl art. 83 ust. 1 pkt 22 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów do wolnych obszarów celnych:

a.

ustanowionych na terenie lotniczego, morskiego lub rzecznego przejścia granicznego, przeznaczonych do odsprzedaży podróżnym,

b.

przeznaczonych do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Unii Europejskiej i objętych procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych, w tym także w celu ich kompletacji, pakowania lub formowania przesyłek zbiorowych.

Analiza powyższego uregulowania wskazuje, że w ustawie przewidziano stosowanie stawki podatku w wysokości 0% dla dostaw towarów do wolnych obszarów celnych, jednakże przy zachowaniu pewnych warunków. Dotyczą one faktu uprzedniego, t.j. mającego miejsce już w momencie dokonywania dostawy, przeznaczenia towarów do wywozu dla odbiorcy poza obszar Unii Europejskiej. Kolejny warunek dotyczy dopełnienia formalności celnych wywozowych. Oznacza to, że towar dostarczany do wolnego obszaru celnego musi zostać zgłoszony do procedury wywozu w rozumieniu przepisów celnych.

Zgodnie z dyspozycją ust. 2 powołanego artykułu, opodatkowaniu stawką podatku 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W myśl art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Przepis art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 - uwzględniając specyfikację wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Wobec braku w tym zakresie rozporządzenia wykonawczego do ustawy, warunkiem koniecznym do uznania posiadanych przez podatnika dokumentów za dokumentację, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy jest, aby miały one rangę dowodów, w związku z czym, muszą w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktyczną przez nie dowodzoną.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka ubiega się o ustanowienie na należącej do niej nieruchomości wolnego obszaru celnego, do którego będzie dokonywała dostawy - w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług - skór surowych z norek, po uprzednim objęciu ich procedurą wywozu. Dostawy będą realizowane na rzecz podmiotu z siedzibą w Kanadzie, zarówno przez Spółkę, jak i inne podmioty. W wolnym obszarze celnym, na zlecenie podmiotu z siedzibą w Kanadzie, Spółka będzie dokonywać czynności badania, analiz i prób tych skór, mające na celu określenie ich jakości oraz innych parametrów technicznych (wielkości, zabarwienia, czystości zabarwienia). Wyselekcjonowane i posortowane skóry będą następnie metkowane, pakowane i wywożone poza terytorium Wspólnoty (do Kanady). Wywóz odbywać się będzie przez terytorium Niemiec - z portu drogą morską lub z portu lotniczego drogą powietrzną. Celem Spółki i podmiotu z siedzibą w Kanadzie jest, aby paczki zawierały skóry o określonych cechach, bez względu na osobę dostawcy, aby zapakować w nie konkretne kolekcje skór, wykazujące się określonymi parametrami. Teoretycznie może się zdarzyć, iż w jednym kontenerze będą się znajdowały skóry 150 producentów dostarczane w różnych partiach.

Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż w ocenie tut. organu, posiadane przez Spółkę dokumenty - o ile w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać będą fakt przeznaczenia towarów do wywozu dla odbiorcy poza obszar Unii Europejskiej oraz objęcie ich procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych - będą wystarczającą dokumentacją, aby na jej podstawie zastosować preferencyjną, 0% stawkę podatku, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług, do dostaw skór z norek do wolnego obszaru celnego.

Wskazać również należy, że ww. przepis ustawy dla zastosowania stawki 0% w momencie dostawy towaru do wolnego obszaru celnego nie formułuje obowiązku potwierdzenia wywozu konkretnego towaru wwiezionego do wolnego obszaru celnego (konkretnej skóry z norek) poza obszar celny Unii Europejskiej w postaci dokumentu IE 599.

Należy jednak podkreślić, że to podatnik podlega, na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, rozumianemu jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach - art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Tak więc ewentualne niezgodności dokumentacji w porównaniu ze stanem faktycznym - co potwierdzić można jedynie w trakcie postępowania podatkowego - mogą spowodować dla niego ujemne konsekwencje w zakresie obciążeń podatkowych.

Wskazać również należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 14b § 2 ustawa - Ordynacja podatkowa). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego, nie zaś grupy osób. Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Spółki, nie zaś wszystkich podmiotów dokonujących dostaw towarów do wolnego obszaru celnego. Uwzględniając powyższe wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych dostawców, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tych podmiotów.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o zgodności przedstawionej procedury wprowadzenia towarów do wolnego obszaru celnego z odpowiednimi przepisami prawa celnego, bowiem pozostaje to poza zakresem rzeczowym interpretacji indywidualnych wydawanych w trybie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl