ITPP2/443-500/11/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-500/11/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2011 r. (data wpływu 5 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 14 i 16 czerwca 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania usług świadczonych przez Klaster na rzecz dostawców surowców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 14 i 16 czerwca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania usług świadczonych przez Klaster na rzecz dostawców surowców.

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie ze statutem Klaster - Stowarzyszenie wyszukuje dostawców surowców oraz negocjuje z nimi najkorzystniejsze ceny zakupu w imieniu członków Klastra, t.j. zakładów piekarniczych. Wynegocjonowane warunki zakupu przekazuje członkom, którzy realizują zakupy u dostawców, z którymi zawiera umowy. Z tytułu wykonanych czynności tzw. usług pośrednictwa Klaster otrzymuje od ww. dostawców określone kwoty pieniężne wynikające z wielkości miesięcznych zakupów dokonanych przez piekarnie zrzeszone. Powyższe usługi pośrednictwa świadczone na rzecz dostawców surowców, oprócz negocjacji zakupów, obejmują także promowanie produktów tych producentów w ramach usług marketingowych. Klaster na podstawie informacji uzyskanych od sprzedającego wystawia jemu fakturę VAT. W treści umów z dostawcami wskazane jest, że Klaster wystawia faktury VAT, natomiast w umowie z jednym z dostawców określono, że "klaster wystawia notę księgową". Pomimo tego zapisu, za cały okres świadczenia usług wystawiana była faktura VAT. W miesiącu marcu 2011 r. jeden ze sprzedawców zakwestionował wystawienie faktur VAT twierdząc, że czynności wykonywane przez Klaster nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie:

Czy Klaster z tytułu świadczonych usług na rzecz dostawców surowców winien wystawić fakturę VAT, czy notę księgową.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wykonywane przez Klaster podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i winny być wystawione faktury VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 106 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Dokonując analizy treści art. 8 ust. 1 ustawy, należy zauważyć, że za usługę uznaje się każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności, które nie jest dostawą towarów. Zatem na zachowanie to (świadczenie) składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź tolerowanie - znoszenie określonych stanów rzeczy). Ponadto do uznania danej czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy wykonywanego świadczenia (beneficjenta czynności) i występowanie związku między tą czynnością a otrzymywanym przez niego wynagrodzeniem, będącym świadczeniem wzajemnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Klaster wykonuje na rzecz dostawców surowców usługi pośrednictwa, które oprócz negocjacji zakupów, obejmują również promowanie produktów producentów w ramach usług marketingowych. Za wykonane czynności otrzymuje wynagrodzenie wyliczane na podstawie wielkości miesięcznych zakupów dokonanych przez zrzeszone piekarnie. Na podstawie informacji uzyskanych od sprzedającego Klaster wystawia fakturę VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie - jak wynika z treści wniosku - mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług, które - stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług - podlega opodatkowaniu. W związku z powyższym wykonywane na rzecz dostawców surowców, przedmiotowe usługi powinny zostać udokumentowane fakturami VAT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl