ITPP2/443-5/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-5/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismami z dni 8 lutego 2009 r. (data wpływu 10 lutego 2009 r.), 17 lutego 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.) oraz 5 marca 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 8, 17 lutego oraz 5 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest beneficjentem działania projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach priorytetu II ZPORR. W rozliczeniach kosztów kwalifikowanych jest ujmowany podatek od towarów i usług niepodlegający odliczeniu według wskaźnika wyliczonego zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie kursów języków obcych sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) - 8559A nauka języków obcych - zwolnionych od podatku od towarów i usług, oraz prowadzi usługi tłumaczeniowe - 74.83 opodatkowane 22% stawką podatku. Nabywane towary i usługi wykorzystywane były zarówno do wykonywania czynności zwolnionych od podatku, jak i opodatkowanych. Koszty pokrywane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego to: czynsz, energia, materiały biurowe, łącze internetowe, usługi księgowe, usługi telekomunikacyjne, koszty administracji, koszty promocji i reklamy, koszty wynagrodzeń lektorów języka angielskiego i pracowników zajmujących się projektem. Koszty te zostały opłacone i udokumentowane stosownymi fakturami (rachunkami). W projekcie podatek od towarów i usług można było zakwalifikować do kosztów w przypadku, gdy w żaden sposób nie można było go odzyskać. W związku z tym, że Spółka wykonuje zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione oraz nie ma możliwości wydzielenia zakupów odnoszących się wyłącznie do czynności opodatkowanych bądź zwolnionych od podatku, dla celów rozliczenia podatku ustala wskaźnik proporcjonalnego odliczenia podatku na podstawie art. 90 ustawy. Zastosowanie art. 90 ustawy skutkuje tym, że część podatku Wnioskodawca może odliczyć, natomiast podatek niepodlegający odliczeniu uznano za koszt kawlifikowalny. Wskaźnik wg art. 90 ustawy Spółka ustala na każdy rok. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że świadczone usługi w zakresie nauczania języków obcych są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 80.42, usługi tłumaczeń pisemnych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.85.13, a usługi tłumaczeń ustnych sklasyfikowanych w PKWiU w grupowaniu 74.85.14.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może odliczać w całości podatek od towarów i usług z faktur, które dotyczą projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, mimo, iż ma obowiązek rozliczać podatek od towarów i usług strukturą na podstawie art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług powinien być rozliczany proporcją, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Proporcja ta jest liczona na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy. Wnioskodawca do usług w zakresie edukacji stosuje zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 - załącznik nr 4 do ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy podatek od towarów i usług powinien być zaliczany do kosztów kwalifikowanych, ponieważ podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu danego zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Istotne jest przy tym to, że musi istnieć bezsporny, a nie hipotetyczny związek pomiędzy zakupami, a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, przy czym możliwa jest sytuacja, gdy zakupione towary i usługi związane są zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i nieopodatkowanymi (zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi przepisom ustawy).

Na podstawie art. 90 ust. 1 cytowanej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którym takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z ust. 3 powołanego artykułu - proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Powyższe regulacje wskazują, że w pierwszej kolejności podatnik powinien odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związanego wyłącznie z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i odrębnie kwoty tego podatku pozostające bez związku z czynnościami opodatkowanymi. Dopiero w sytuacji braku możliwości takiego wyodrębnienia podatnik ma prawo do ustalenia proporcji, o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu (tłumaczenie pisemne i ustne języków obcych) oraz czynności zwolnione od podatku (kursy języków obcych sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 80.42). Środki otrzymane z europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczył na zakup towarów i usług (czynsz, energia, materiały biurowe, łącze internetowe, usługi księgowe, usługi telekomunikacyjne, koszty administracji, koszty promocji i reklamy, koszty wynagrodzeń lektorów języka angielskiego i pracowników zajmujących się projektem), których wykorzystanie na cele związane wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną lub na cele związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, nie jest możliwe. W związku z powyższym, w celu wyliczenie podatku naliczonego przysługującego do odliczenia, stosuje zasady wynikające z art. 90 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca prawidłowo uznał, iż od przedmiotowych zakupów przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w takiej części jaka wynika ze wskaźnika wyliczonego na podstawie art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl