ITPP2/443-495/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-495/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2013 r. (data wpływu 28 maja 2013 r.), uzupełnionym dnia 26 sierpnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 26 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest w trakcie realizowania projektu pn. "XXX", który polega na realizacji prac budowlanych w budynku usytuowanym przy jednej z ulic. Projekt obejmuje: modernizację pomieszczeń dla Centrum wraz z wykonaniem niezbędnych instalacji oraz budowę urządzeń (stacji roboczych, terminali wspomagających zarządzanie siecią w 156 punktach miejskiej sieci szerokopasmowej oraz wykonanie innych niezbędnych urządzeń i systemów wraz z licencjami i oprogramowaniem). Poprzez realizację projektu zwiększony zostanie dostęp do sieci i wykorzystania technik informatycznych w gospodarce, sektorze publicznym i sferze społecznej, co przyczyni się do budowy społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy.

Wybudowane Centrum pozwoli efektywnie administrować siecią szerokopasmową, która z jednej strony łączyć się będzie z operatorami regionalnymi (Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej), jak i krajowymi (sieci operatorów komercyjnych), a z drugiej pozwoli na łatwe doprowadzenie nowoczesnych e-usług do klientów końcowych, rozbudowę sieci PIAP, czy sieci bezprzewodowych, bezpłatnych punktów dostępu do Internetu (Hot spot).

Celami projektu są:

* zapewnienie powszechnego, szybkiego i bezpiecznego dostępu do Internetu,

* rozwój dostępu do infrastruktury komunikacji elektronicznej (telewizja cyfrowa, telefonia internetowa, itp.),

* rozwój e-usług pozwalających na zapewnienie specyficznych potrzeb obywateli, takich jak: e-zdrowie, e-edukacja, e-bezpieczeństwo, e-praca, e-handel,

* zmniejszenie kosztów funkcjonowania administracji publicznej oraz zwiększenie jej efektywności,

* podniesienie poziomu dostępu do edukacji,

* przełamanie barier dotyczących "cyfrowego wykluczenia",

* bezpieczeństwo sieci dostępność do zasobów ludności i przedsiębiorców,

* zwiększenie atrakcyjności lokalizowania różnego typu działalności gospodarczej, w tym bezpośrednich inwestycji zagranicznych.

Podmiotem zarządzającym siecią będzie Gmina.

Budynek jest własnością Gminy i nie zostanie nikomu przekazany. E-usługi, które mają rozwijać się dzięki realizacji projektu, będą świadczone nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego poniesiona kwota podatku naliczonego podczas realizacji projektu będzie możliwa do odliczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług nie podlega odliczeniu, ponieważ przedmiotem projektu jest modernizacja pomieszczeń dla Centrum wraz z wykonaniem niezbędnych instalacji oraz budowa systemu zarządzania siecią wraz z budową serwerów dla platformy telekomunikacyjnej oraz zakupem niezbędnych urządzeń (stacji roboczych, terminali wspomagających zarządzanie siecią w 156 punktach miejskiej sieci szerokopasmowej oraz innych niezbędnych urządzeń i systemów wraz z licencjami i oprogramowaniem), które pozostaną w zarządzaniu Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Polega on między innymi na realizacji prac budowlanych w budynku, który ma być siedzibą Centrum, ponadto wykonane zostaną niezbędne instalacje. Budynek będzie stanowił własność Gminy i nie będzie nikomu przekazany, a e-usługi, które mają rozwijać się dzięki realizacji projektu, będą świadczone nieodpłatnie.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl