ITPP2/443-492/10/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-492/10/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu częściowo współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego w ramach poddziałania 1.1.9 - Wzrost konkurencyjności przez rozbudowę i rozszerzenie prowadzonej działalności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu częściowo współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego w ramach poddziałania 1.1.9 - Wzrost konkurencyjności przez rozbudowę i rozszerzenie prowadzonej działalności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące stan faktyczny.

Jako podatnik zajmuje się Pan usługami konsultingowymi - pozyskiwanie funduszy unijnych dla przedsiębiorstw. W 2009 r. uzyskał dofinansowanie w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych (wartość netto zakupu) dla własnej działalności w ramach poddziałania 1.1.9 RPO (regionalny program operacyjny) - wzrost konkurencyjności przez rozbudowę i rozszerzenie prowadzonej działalności. W ramach projektu zakupiono lokal użytkowy, sprzęt komputerowy i wyposażenie biura na potrzeby prowadzonej działalności konsultingowej. Lokal użytkowy będzie przyjęty na środki trwałe firmy, natomiast wyposażenie i sprzęt komputerowy, w zależności od wartości początkowej, częściowo będzie środkami trwałymi, a częściowo będzie bezpośrednio obciążał koszty działalności. Formą prowadzonej działalności jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Do celów rozliczeń podatkowych założona jest podatkowa książka przychodów i rozchodów. Jest Pan "płatnikiem" podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od wydatków sfinansowanych częściowo dotacją (poddziałanie 1.1.9 RPO), możliwe jest pełne odliczenie podatku od towarów i usług, przy założeniu, że cała działalność jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, cały podatek naliczony może być odliczony, ponieważ nie był ujmowany do kosztów kwalifikowanych - dotacja dotyczyła kwoty zakupów netto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług konsultingowych. W ramach poddziałania 1.1.9 RPO, uzyskał Pan dofinansowanie, które przeznaczył na zakup lokalu użytkowego, sprzętu komputerowego i wyposażenia biura dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż w związku z realizacją ww. projektu przysługuje Panu prawo do obniżenia w pełnej wysokości kwoty podatku należnego o podatek naliczony, przy założeniu, że cała działalność jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Z uwagi na fakt, że w Pana ocenie prawo to wynika z faktu, że podatek naliczony nie był ujmowany do kosztów kwalifikowanych, stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo wskazać należy, iż w niniejszej interpretacji tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl