ITPP2/443-488/12/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-488/12/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2007-2013, na realizację operacji w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Obecnie realizuje projekt PROW "Małe projekty" i potrzebuje indywidualnej interpretacji kwalifikowania podatku od towarów i usług do kosztów.

Celem statutowym Stowarzyszenia jest zaspokajanie potrzeb dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w zakresie:

1.

organizowania imprez kulturalnych, wystaw, konkursów, spotkań, imprez sportowo-rekreacyjnych, wspólnych akcji na rzecz wsi,

2.

pomocy w wyposażeniu i remoncie świetlicy środowiskowej,

3.

pomocy w zorganizowaniu i wyposażeniu placu zabaw,

4.

działań mających na celu promowanie walorów turystycznych wsi,

5.

współpracy z Urzędem Gminy, sołtysem oraz z wszelkimi osobami i instytucjami w kraju i zagranicą o podobnych celach działania,

6.

propagowania w masmediach historii wsi, ukazywania nowego oblicza oraz prowadzenia działalności wydawniczej,

7.

prowadzenia działalności charytatywnej, organizowania pomocy i opieki nad rodzinami wielodzietnymi.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji tych podatników. Realizując powyższą operację nie może odzyskać uiszczonego podatku od towarów i usług z tego powodu.

Jest Stowarzyszeniem działającym w sferze pożytku publicznego, którego głównym źródłem przychodów są składki członkowskie i uzyskane dotacje.

W II kwartale 2011 r., realizując cele statutowe, złożyło za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację ww. operacji w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. W dniu 30 marca 2012 r. została podpisana umowa na realizację ww. operacji, której celem było wyposażenie świetlicy w nowe stoliki, krzesła, sprzęt AGD i funkcjonalne szafki oraz stworzenie bezpiecznego i funkcjonalnego miejsca na wspólne spotkania i zabawy dzieci i ich rodzin. Stowarzyszenie nie osiągnie żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Na zakupione rzeczy sprzedawcy wystawili faktury VAT, które zostały zapłacone poleceniem przelewu. W związku z koniecznością załączenia do wniosku o płatność (składanego do Urzędu Marszałkowskiego) interpretacji indywidualnej dotyczącej kwalifikowania podatku od towarów i usług do kosztów, zostało zobowiązane do złożenia niniejszego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszeniu może odzyskać podatek od towarów i usług w związku z realizacją ww. operacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie można odzyskać podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. operacji w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013, bowiem nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT.

Stowarzyszenie poinformowano, że zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanego w ramach ww. operacji podatku od towarów i usług, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie, nie prowadzące działalności gospodarczej i nie będące podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt polegający na wyposażeniu świetlicy wiejskiej w nowe stoliki, krzesła, sprzęt AGD i funkcjonalne szafki. W ramach tego projektu stworzono bezpieczne i funkcjonalne miejsca na wspólne spotkania i zabawy dzieci i ich rodzin. Efekty zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, o które się ubiegało nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl