ITPP2/443-488/10/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-488/10/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usługi polegającej na rozbiórce budynków mieszkalno-usługowych o przeważającej powierzchni mieszkalnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usługi polegającej na rozbiórce budynków mieszkalno-usługowych o przeważającej powierzchni mieszkalnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie wykonywania robót ogólnobudowlanych i jest podatnikiem podatku od towarowi usług. W maju 2009 r. wygrał Pan przetarg na wykonanie robót budowlanych - rozbiórka budynków mieszkalno-usługowych, znajdujących się na terenie miasta. Zakres robót rozbiórkowych obejmuje wykonanie rozbiórki budynków mieszkalno-usługowych wraz z robotami towarzyszącymi oraz uporządkowanie terenu po rozbiórkach. Wykonując prace budowlano-rozbiórkowe, nie dysponuje Pan wiedzą, czy w miejscu rozbiórki powstanie budynek mieszkalny, a nie np. biurowy. Na Pana zapytanie w tym zakresie Urząd Miasta odpowiedział, iż w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta, działki, na których dokonywane są rozbiórki budynków mieszkalno-usługowych, mają być przeznaczone (w przyszłości) pod zabudowę mieszkaniową lub usługową.

W związku z powyższym, powziął Pan wątpliwość jaką stawkę podatku od towarów i usług ma zastosować przy fakturowaniu robót "wykonanie rozbiórki obiektu wraz z robotami towarzyszącymi oraz uporządkowanie terenu po rozbiórkach", zgodnie z zawartą umową z dnia 22 maja 2009 r. z miejscowym zakładem gospodarki mieszkaniowej obiekt zaklasyfikowano do PKOB 111.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką prawidłową stawkę podatku od towarów i usług zastosować przy pracach rozbiórkowych, dotyczących budynków mieszkalno-usługowych (przeważająca powierzchnia mieszkalna, po rozbiórce zostaną wybudowane budynki o charakterze wielorodzinnym z częścią usługową).

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 7%.

Wskazał Pan, iż dla tego rodzaju robót może zastosować 7% stawkę podatku w związku z tym, że rozbiórka dotyczy budynków mieszkalno-usługowych (prace związane z budownictwem mieszkaniowym), co w Pana opinii wynika z treści § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, którego treść powołał.

Ponadto zaznaczył Pan, iż roboty rozbiórkowe mieszczą się w PKWiU 43 - roboty budowlane. Roboty budowlane definiuje ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, zgodnie z którą przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Według Pana, z przytoczonych aktów prawnych wynika, że roboty budowlane obejmują również prace związane z rozbiórką budynków. Zastosowanie obniżonej stawki VAT w wysokości 7%, jest zasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie ust. 3 powołanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy ust. 2 tego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o czym stanowi art. 41 ust. 12 ustawy.

Zgodnie z treścią ust. 12a ww. artykułu, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosownie do ust. 12b tego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c ww. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Na podstawie § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Obiektami budownictwa mieszkaniowego - zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług - są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze. zm.).

Z okoliczności sprawy wynika, iż wygrał Pan przetarg na wykonanie robót budowlanych, dotyczących rozbiórki budynków mieszkalno-usługowych. Zakres prac obejmuje wykonanie rozbiórki budynków mieszkalno-usługowych wraz z robotami towarzyszącymi oraz uporządkowanie terenu po rozbiórkach. Opisane czynności klasyfikuje Pan według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. w grupowaniu 43, jako roboty budowlane. Realizując prace budowlano-rozbiórkowe nie dysponuje Pan wiedzą, jaki budynek powstanie na miejscu rozebranych budynków - czy będzie to budynek mieszkalny, czy biurowy. Na Pana zapytanie w tym przedmiocie Urząd Miasta udzielił odpowiedzi, iż w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta, działki, na których dokonywane są rozbiórki, mają być przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową lub usługową.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż według klasyfikacji wynikającej z przepisów wskazanego uprzednio rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), roboty związane z rozbiórką i burzeniem budynków i budowli; roboty ziemne; roboty związane z przystosowaniem terenu do prac budowlanych, roboty związane z oczyszczaniem terenu budowy, klasyfikowane są pod symbolem PKWiU 45.1, jako roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę.

Usługi polegające na wykonywaniu rozbiórki budynków, bez względu na PKOB obiektu, którego dotyczą, choć wiążą się niewątpliwie z robotami budowlanymi, nie stanowią usług związanych z dostawą, budową, remontem, modernizacją, termomodernizacją lub przebudową obiektów budowlanych lub ich części, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy oraz § 37 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W przypadku rozbiórki przedmiotowych budynków, konsekwencją jest likwidacja obiektu mieszkalnego, nie zaś jego budowa, przebudowa, remont, czy modernizacja. W tym miejscu należy podkreślić, iż za taką interpretacją przemawia wykładnia celowościowa powołanych przepisów art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług i § 37 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem wskazane tam preferencje, uprawniające do zastosowania obniżonej stawki podatku, dotyczą czynności, które mają na celu m.in. budowę, przebudowę, remont, modernizację obiektu, realizowaną dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych społeczeństwa. Celem tym nie będzie natomiast sama rozbiórka takiego obiektu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej regulacje prawne, należy stwierdzić, iż nie ma Pan możliwości zastosowania do przedmiotowych czynności (rozbiórki obiektu mieszkalno-usługowego) stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7%. Stawką właściwą dla tych czynności jest stawka podstawowa - 22%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl