ITPP2/443-486/13/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-486/13/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 27 maja 2013 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 22 sierpnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania rabatów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 22 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania rabatów.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka na podstawie zapisów w umowach o współpracy udziela odbiorcom rabatów uzależnionych od wielkości nabytych u niej zakupów. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego, najpóźniej do 10 dnia miesiąca następnego, wystawia zbiorcze faktury korygujące zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawienia faktur i sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Rabat dotyczy wszystkich dostaw i jest obliczany na podstawie wszystkich albo niektórych grup produktów będących w ofercie Spółki. Nie obejmuje całego sprzedawanego asortymentu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka prawidłowo wystawia zbiorcze faktury korygujące dokumentujące udzielenie rabatu w danym okresie rozliczeniowym, gdy dotyczy on tylko niektórych pozycji asortymentowych, przy czym podstawą naliczenia są wszystkie dostawy do określonego odbiorcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo wystawia faktury korygujące w myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy. Spółka wystawia fakturę korygującą zawierającą:

1.

numer kolejny oraz datę wystawienia,

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca,

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6 (kolejny numer nadany w ramachjednej serii, nazwę podatnika i nabywcy towarów usług oraz ich adresy,numer NIP),

b.

nazwę i rodzaj towaru objętego rabatem,

3.

miarę i ilość dostarczonych towarów,

4.

cenę jednostkową towaru bez kwoty podatku.

5.

kwoty wszelkich rabatów

6.

kwotę zmniejszenia podatku należnego

7.

okres, do którego odnosi się udzielony rabat.

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego Spółka podaje w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku. Wystawiane faktury korygujące odnoszą się do faktur pierwotnych. Aczkolwiek rabat dotyczy tylko wybranych asortymentów niemniej jednak wystawiana korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów w danym okresie rozliczeniowym (miesięcznym, rocznym).

Spółka udziela rabatu w odniesieniu do danego rodzaju asortymentu (tekst jedn.: nie wszystkich towarów sprzedawanych dla jednego odbiorcy w danym okresie) oraz w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów dokonywanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Przedstawiony sposób dokumentowania za pomocą faktury korygującej, o której mowa w § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia jest prawidłowy. Istnieje prawna możliwość wystawienia faktur zbiorczych do wszystkich dostaw, nawet w przypadku, gdy nie cały asortyment z tych dostaw objęty jest rabatem. Stanowisko to potwierdzają również interpretacje organów podatkowych, w oparciu o które Spółka działając w zaufaniu do organów podatkowych doszła do przekonania o prawidłowości wyrażanego stanowiska. Przykładowo Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lutego 2013 r. potwierdził: "Spółka stosuje różne rabaty w zależności od asortymentu, bywa że nie cały asortyment objęty jest programem rabatowym. (...) Spółka ma zamiar dokumentować przyznawane rabaty za pomocą następujących faktur korygujących:

1. zbiorczych, które zawierałyby elementy przewidziane w § 13 ust. 2 i 4 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, natomiast załącznik do tak wystawionej faktury korygującej zawierałby co najmniej dane szczegółowe faktur pierwotnych (...) wskazane elementy jakie znajdują się na fakturze korygującej spełnią wymogi określone tym przepisem".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, postawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do ust. 4 powołanego artykułu, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z dyspozycją art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Kwestie dotyczące faktur uregulowane są szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura powinna zawierać:

1.

datę jej wystawienia;

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem.

W myśl § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.

Z regulacji § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia wynika, że w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z § 13 ust. 3 tego rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego".

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (§ 13 ust. 4 rozporządzenia).

Na podstawie § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Z treści wniosku wynika, że Spółka udziela odbiorcom rabatów uzależnionych od wielkości nabytych u niej zakupów. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego, najpóźniej do 10 dnia miesiąca następnego, wystawia zbiorcze faktury korygujące zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów. Rabat dotyczy wszystkich dostaw i jest obliczany na podstawie wszystkich albo niektórych grup produktów będących w ofercie Spółki. Nie obejmuje całego sprzedawanego asortymentu. W przypadku gdy rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego Spółka podaje w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku. Wystawiane faktury korygujące odnoszą się do faktur pierwotnych. Rabat dotyczy tylko wybranych asortymentów niemniej jednak wystawiana korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów w danym okresie rozliczeniowym (miesięcznym, rocznym). Spółka udziela rabatu w odniesieniu do danego rodzaju asortymentu (tekst jedn.: nie wszystkich towarów sprzedawanych dla jednego odbiorcy w danym okresie) oraz w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów dokonywanych dla jednego odbiorcy w danym okresie.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że opisany we wniosku sposób dokumentowania udzielanych rabatów dotyczących niektórych pozycji asortymentowych jest prawidłowy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl