ITPP2/443-480/13/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-480/13/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2013 (data wpływu 24 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej, położonej w G. przy ul. S., oznaczonej jako działka nr 116/30. Prawo własności nieruchomości, oznaczonej przed podziałem geodezyjnym jako działka nr 116, nabyło z dniem 1 stycznia 1999 r. z mocy prawa, co zostało potwierdzone Decyzją Wojewody nr XXX z dnia 23 listopada 1999 r. Decyzja ta jest ostateczna w administracyjnym toku instancji, wobec czego stanowiła podstawę wpisu prawa własności nieruchomości na rzecz Województwa w księdze wieczystej. Wcześniej ww. nieruchomość, tj. działka nr 116, stanowiła własność Skarbu Państwa i znajdowała się w faktycznym władaniu Wojewódzkiego Szpitala XXX. Z dniem 1 marca 2010 r. działka nr 116/30 została protokolarnie przekazana do zasobu nieruchomości Województwa, znajdujących się w ewidencji Urzędu (w dacie przejęcia działka miała nr 116/22). Zgodnie z protokołem... z dnia 1 marca 2010 r., sporządzonym przez Szpital, wartość początkowa budynku wynosi 422.321,95 zł. Od dnia 1 marca 2010 r. poniesiono wydatki na:

* wykonanie tymczasowego zasilania grzejników elektrycznych i podgrzewaczy wody dla pomieszczeń budynku nr 5 oraz przyłącza kablowego - OT z dnia 28 listopada 2011 r. o wartości szacunkowej 40.108,31 zł,

* zaliczkę w wysokości 3.356,88 zł netto + 23% VAT z tytułu przyłączenia do sieci instalacji przyłączanej e.e. znajdującej się w obiekcie budynek nr 5 - umowa o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej nr XXX z dnia 21 listopada 2011 r.

Ww. wydatki nie stanowią wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym przedmiotowej nieruchomości oraz nie "dokonano wybudowania budynku, budowli lub ich części" i tym samym nie dokonano wytworzenia nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług.

W dniu protokolarnego przejęcia ww. nieruchomości, budynek zlokalizowany na działce nr 116/30 był w części zajmowany bezumownie na cele mieszkaniowe:

* lokal o pow. 56,27 m2 do dnia 6 lipca 2010 r.,

* lokal o pow. 62,23 m2 do dnia 30 listopada 2011 r.,

* lokal o pow. 56,27 m2 do dnia 4 lipca 2012 r.,

* lokal o pow. 69,11 m2 do dnia 6 lipca 2012 r.

Dnia 1 kwietnia 2010 r. Województwo zawarło umowę dzierżawy z Panem M. W., prowadzącym działalność gospodarczą pod nazwą XXX M. W. z siedzibą w G., na okres od dnia 1 marca 2010 r. do dnia 28 lutego 2013 r. Powierzchnia działki nr 116/30, która była dzierżawiona to 124,08 m2. Obecnie Województwo ma zawartą umowę dzierżawy z dnia 1 marca 2013 r. z Panem M. W., prowadzącym działalność gospodarczą pod nazwą XXX M. W. Umowa została zawarta na okres od dnia 1 marca 2013 r. do dnia 28 lutego 2018 r. Powierzchnia działki nr 116/30 podlegająca dzierżawie wynosi 100 m2. Zgodnie z operatem szacunkowym z dnia 16 sierpnia 2012 r. działka nr 116/30 o pow. 1.128 m2 zabudowana jest budynkiem nr 5 i jest uzbrojona oraz zagospodarowana niską zielenią. Nieruchomość nie posiada bezpośredniego dostępu do drogi publicznej. Dojazd odbywa się przez działki przyległe. Zgodnie z ww. operatem, w ostatnich dwóch latach na terenie nieruchomości nie poniesiono nakładów. Ww. budynek o pow. użytkowej 805,03 m2 został wybudowany w 1910 r. i jest w złym stanie. W budynku znajdują się następujące instalacje: wodna-miejska, kanalizacja-miejska, elektryczna, grzewcza co., odgromowa. Z operatu wynika, że działka znajduje się na terenie, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zatwierdzony uchwałą Rady Miasta z dnia 24 listopada 2005 r. - strefa 002-M/U32 - tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej. Zgodnie z oświadczeniem Dyrektora Szpitala z dnia 7 maja 2013 r.:

* nie poniesiono wydatków na ulepszenie działki nr 116/30 i "znajdujących się na niej budynkach, budowlach lub ich częściach" od dnia 5 lipca 1993 r. (tekst jedn.: dnia wejścia w życie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym) do dnia 1 marca 2010 r., tj. dnia protokolarnego przekazania nieruchomości do zasobu tut. Urzędu,

* w ww. okresie przedmiotowa nieruchomość była przedmiotem najmu (lokale mieszkalne) na rzecz pracowników szpitala, na czas trwania umów o pracę - daty zawarcia umów o pracę:

* 1 stycznia 1999 r. - 3 umowy,

* 1 marca 1999 r. - 1 umowa,

* 16 listopada 2011 r. - 1 umowa,

umowy najmu wypowiedziano z dniem 30 kwietnia 2009 r.,

* w okresie od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 1 marca 2010 r. nie poniesiono wydatków na ww. budynki, budowle lub ich części,

* ww. budynki, budowle lub ich części były wykorzystywane od momentu przejścia na własność Województwa do dnia 1 marca 2010 r. do czynności opodatkowanych przez okres co najmniej 5 lat.

Na podstawie art. 13 ust. 2 w zw. z art. 37 ust. 2 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, Województwo zamierza darować ww. nieruchomość zabudowaną na rzecz Gminy, z przeznaczeniem na prowadzenie szkoły przyszpitalnej, wraz z centrum psychiatrii środowiskowej, spełniające funkcje edukacyjne, terapeutyczne i hotelowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy darowizna ww. nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako działka nr 116/30 na rzecz Gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów. W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Z uwagi na fakt, iż Województwu nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu ww. nieruchomości (Województwo nabyło przedmiotową nieruchomość z mocy prawa od Skarbu Państwa) oraz wydatki poniesione na ww. prace nie stanowiły wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym nieruchomości oraz nie wybudowano budynku, budowli lub ich części (nie dokonano wytworzenia nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy), dostawa przedmiotowej nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w XXX, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl