ITPP2/443-48/07/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-48/07/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką w wysokości 22% usług ochrony przeciwpożarowej o symbolu PKWiU 75.25 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką w wysokości 22% usług ochrony przeciwpożarowej o symbolu PKWiU 75.25.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od miesiąca października 2007 r. Spółka rozszerza swoją działalność gospodarczą o usługi ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa medycznego. Działalność ta prowadzona będzie w ramach "Z", której regulamin organizacyjny uzgodniono i zatwierdzono przez Komendanta "S" w G. W myśl tego regulaminu "Z" Spółki "E" jest jednostką ochrony przeciwpożarowej w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie przeciwpożarowej art. 15 pkt 3. Terenem własnego działania "Z", na którym mogą wystąpić skutki zdarzeń są: obszar Stoczni G. S.A., obszary podmiotów gospodarczych wydzielonych ze Stoczni, związanych dwustronnymi umowami w zakresie prowadzenia działań ochrony przeciwpożarowej, działań ratowniczo-gaśniczych oraz ratownictwa medycznego z całodobową obsługą ambulatoryjną ze Spółką, a także obszar uzgodniony w porozumieniu zawartym między Komendantem (miejskim) "S", właściwym ze względu na teren działania. Koszty utrzymania "Z" ponosi Spółka, w oparciu o podpisane stosowne umowy handlowe ze Stocznią G. S.A. i innymi podmiotami gospodarczymi. Usługi ochrony przeciwpożarowej posiadają klasyfikację PKWiU 75.25.

W związku z zapisem w ramach art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w pozycji nr 6 załącznika nr 4 do ustawy "Wykaz usług zwolnionych od podatku" - wymienione zostały usługi sklasyfikowane w grupowaniu ex 75 tj. "Usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych - wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych" - powstała wątpliwość czy usługi ochrony przeciwpożarowej będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w ramach zapisów przytoczonego artykułu ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi ochrony przeciwpożarowej, posiadające klasyfikację PKWiU 75.25 podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zapisem zawartym w art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług tj. stawką w wysokości 22%, czy też korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, pozycji 6 załącznika nr 4 do ustawy ("Wykaz usług zwolnionych od podatku"), gdzie wymienione zostały usługi sklasyfikowane w grupowaniu ex 75 tj. usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych - wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi ochrony przeciwpożarowej posiadające klasyfikację PKWiU 75.25 nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zgodnie bowiem z treścią poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy, zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają usługi zaklasyfikowane w grupowaniu ex 75 jednakże wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

W konsekwencji usługi ochrony przeciwpożarowej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zapisem zawartym w art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. stawką w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. nr 6 tegoż załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane w grupowaniu ex 75 tj. usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych - wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

Jak z powyższego wynika, zwolnieniem na podstawie ww. przepisu objęte zostały wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Potwierdza to użyty w załączniku w tej pozycji symbol "ex", który zgodnie z objaśnieniami do ustawy oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danych usług z danego grupowania tj. tylko wymienionych w treści zapisu. Tym samym pozostałe usługi sklasyfikowane pod symbolem 75, w tym usługi ochrony przeciwpożarowej, nie są objęte tym zwolnieniem.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu, Spółka świadczy usługi ochrony przeciwpożarowej, które zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 75.25 jako "Usługi ochrony przeciwpożarowej".

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż usługi sklasyfikowane w PKWiU 75.25 jako "Usługi ochrony przeciwpożarowej", nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zapisem zawartym w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. stawką w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl