ITPP2/443-47/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-47/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (tekst jedn.: Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2013 r. (data wpływu 22 stycznia 2013 r.), uzupełnionym dnia 18 lutego 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Ł." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2013 r. złożony wniosek uzupełniony w dniu 18 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. "Ł.".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie podpisało umowę na realizację projektu współpracy pn. "Ł." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, osi Leader, działania 4.2.1. "Wdrażanie projektów współpracy", którego celem jest realizacja międzynarodowego projektu współpracy zgodnie z zawartą w dniu 16 lipca 2011 r. w M. umową partnerską pomiędzy Stowarzyszeniem a W. z siedzibą na L., a dotyczącą:

* cyklicznych corocznych imprez społeczno-kulturalnych na terenie działania każdej z LGD,

* organizacji obozów rekreacyjno-sportowych i warsztatów tematycznych dla młodzieży,

* warsztatów i szkoleń metodycznych dla członków LGD na temat specyfiki planowania i realizacji projektów w ramach inicjatywy Leader.

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej, a działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku, o których mowa w poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy. W wyniku realizacji ww. działań Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność w ramach projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Nie stanie się czynnym podatnikiem tego podatku. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Za udział w cyklicznych corocznych imprezach społeczno-kulturalnych, w obozach rekreacyjno-sportowych i warsztatach tematycznych dla młodzieży, warsztatach i szkoleniach, uczestnicy nie wnoszą żadnych opłat.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy LGD ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, osi 4 Leader, działania 4.2.1 "Wdrażanie projektów współpracy.

* Czy LGD ma możliwość odzyskania podatku od towarów w tym zakresie.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stowarzyszenie wskazało, że nie może odzyskać podatku od towarów i usług. Stwierdziło, że ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stowarzyszenie wskazało, że jedno z takich ograniczeń zostało przewidziane w art. 88 ust. 4 ustawy, którego treść powołało, po czym stwierdziło, że wyłączenie to nie ma, w Jego przypadku, zastosowania. Podniosło, iż z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje podatnik tego podatku oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstania zobowiązania podatkowego).

Stowarzyszenie stwierdziło, że powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia przez podmiot nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz gdy zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Wskazało, że zakupione w ramach ww. projektu towary i usługi nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Podniosło, że mając na uwadze treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek dający prawo do odliczenia podatku zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Ponownie wskazało, że nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 113 ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie, które nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, podpisało umo2)wę o dofinansowanie projektu, który polegał na organizacji cyklicznych corocznych imprez społeczno-kulturalnych na terenie działania każdej z LGD, obozów rekreacyjno-sportowych i warsztatów tematycznych dla młodzieży, warsztatów i szkoleń metodycznych dla członków LGD na temat specyfiki planowania i realizacji projektów w ramach inicjatywy Leader. Stowarzyszenie nie pobiera żadnych opłat od uczestników ww. przedsięwzięć.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego zadania. Ponadto Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług co również wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku nie są środkami, wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-560 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl