ITPP2/443-465/08/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-465/08/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 1 lipca 2008 r. (data wpływu 25 sierpnia 2008 r.) i z dnia 27 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla robót związanych z budową budynków wielorodzinnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą i małą architekturą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 1 lipca i 27 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla robót związanych z budową budynków wielorodzinnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą i małą architekturą.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 15 listopada 2007 r. podpisał Pan umowę dotyczącą "kompleksowego wykonania zespołu 10 budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z wykonaniem pod klucz w tym wykonanie infrastruktury towarzyszącej oraz małej architektury w miejscowości Z." z Agencją Mieszkaniową. Przedmiotowa umowa, oprócz wybudowania i wykończenia "pod klucz" mieszkań, obejmowała również budowę sieci zewnętrznych na osiedlu (instalację gazową, wodną oraz kanalizacyjną), wykonanie dróg osiedlowych, parkingów, chodników, tarasów, ogrodzenie działki oraz małą architekturę (plac zabaw). Wskazał Pan, iż w 2008 r., po konsultacji z pracownikami Krajowej Informacji Podatkowej, powołując się na zmienione przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów (uchylna poz. 161 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, dodany ust. 12a i 12b w art. 41 ww. ustawy oraz pkt 1a do § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów) przedstawił inwestorowi propozycję zmiany stawki podatku na stawkę 22% na ww. pozycje umowy, który zakwestionował te zmiany i wniósł o wystąpienie do Izby Skarbowej w sprawie interpretacji przepisów prawa.

W uzupełnieniu wniosku wyjaśniono, iż budynki mieszkalne sklasyfikowane są w PKOB pod nr 1122 (budynki mieszkalne-budynki o trzech i więcej mieszkaniach).

W związku z powyższym, w piśmie z dnia 27 sierpnia 2008 r., zadano następujące pytanie.

Jaką stawką w 2008 r. powinno być opodatkowane kompleksowe wykonanie zespołu 10 budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z wykonaniem "pod klucz", w tym wykonanie infrastruktury towarzyszącej oraz małej architektury.

Zdaniem Wnioskodawcy, cała inwestycja podporządkowana jest wybudowaniu 80-ciu mieszkań w 10-ciu budynkach na dwóch sąsiadujących działkach należących do inwestora. Związane są z tym również prace polegające na zagospodarowaniu ww. terenów (drogi do budynków, chodniki, parkingi, plac zabaw, ogrodzenie terenu). Wnioskodawca wskazał, iż po konsultacji z pracownikami Krajowej Informacji Podatkowej dowiedział się, że obecnie należy interpretować przepisy ustawy o podatku od towarów i usług następująco: obniżoną stawkę podatku stosuje się jedynie do robót związanych ze wznoszeniem budynków, a nie do robót związanych z wykonywaniem infrastruktury towarzyszącej. Ponadto wskazał, iż pracownicy Krajowej Informacji Podatkowej nie stwierdzili jednoznacznie, czy budowa sieci kanalizacyjnych i doprowadzających media do budynków na terenie działki, na której znajduje się budynek, należy do robót związanych ze wznoszeniem budynku czy do infrastruktury towarzyszącej. Wynika, to z uchylenia poz. 161 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz dodania ust. 12a i 12 b w art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług oraz pkt 1a do § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca, uzupełniając swoje stanowisko, w piśmie z dnia 27 sierpnia 2008 r. stwierdził, iż obniżoną stawkę podatku należy stosować do robót związanych ze wznoszeniem budynków, czyli wybudowaniem i wykończeniem budynków, a także wykonaniem sieci zewnętrznych na osiedlu (instalacji gazowej, elektrycznej, wodnej oraz kanalizacji sanitarnej), ponieważ instalacje tę są integralną częścią budynku, tzn. budynek mieszkalny bez ww. instalacji nie nadaje się do użytkowania. Podstawową stawkę należy zastosować do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą, czyli w tym wypadku z zagospodarowaniem terenu oraz małą architekturą, tj. wybudowaniem dróg, chodników, parkingów, tarasów, placu zabaw, ogrodzenia działek oraz śmietnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie świadczenia usług zostało zdefiniowane w art. 8 ust. 1 powołanej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Stosownie do art. 41 ust. 12 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się - w myśl ust. 12a cyt. przepisu - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2

;

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2

.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych

,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy."

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Dla właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego, a co za tym idzie stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy więc uwzględniać regulacje wynikające z wyżej przywołanego art. 2 pkt 12.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę dotyczącą kompleksowego wykonania 10- ciu budynków mieszkalnych wielorodzinnych, sklasyfikowanych według PKOB w klasie 1122, wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz małą architekturą. Przedmiotowa umowa, oprócz wybudowania i wykończenia mieszkań "pod klucz", obejmowała między innymi prace dotyczące budowy sieci zewnętrznych na osiedlu (instalacji gazowej, wodnej, kanalizacyjnej), dróg osiedlowych, parkingów, chodników, tarasów, ogrodzenia działek, placu zabaw oraz śmietnika.

Analizując treść wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy stwierdzić należy, że jeżeli roboty budowlane dotyczą budynków zbiorowego zamieszkania, sklasyfikowanych w grupowaniu PKOB 1122, to stosownie do powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będą one podlegały opodatkowaniu 7% stawką podatku.

Wskazać należy, że w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., stosownie do przepisu z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i lit. b) ustawy, obniżoną stawką do 7% objęte były m.in. roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, a także obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), należało rozumieć:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

* jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W związku z powyższymi uregulowaniami prawnymi, w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą stosowana była 7% stawka podatku. Od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawką podatku od towarów i usług opodatkowane są roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane wyłącznie z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Obecnie nie przewidziano obniżonej stawki podatku na budowę infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Zatem, roboty związane z zewnętrzną infrastrukturą towarzyszącą i małą architekturą (znajdującymi się poza bryłą budynku) podlegają opodatkowaniu podstawową, 22% stawką podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Zauważyć także należy, iż tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do klasyfikacji statystycznych w związku z tym niniejszej odpowiedzi na interpretację udzielono w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl