ITPP2/443-463/11/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-463/11/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2011 r. (data wpływu 29 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 23 maja 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 23 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uniwersytet (podatnik podatku VAT czynny) był beneficjentem środków unijnych uzyskanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, w związku z realizacją projektu - Działanie 1.4. Przedmiotem projektu był remont i prace konserwatorskie związane z budynkiem pałacu, w tym m.in.: wymiana stolarki okiennej, naprawa naproży i ścian zewnętrznych, obróbki blacharskie, iluminacja pałacu, demontaż starych i montaż nowych rozdzielni, modernizacja portierni, naprawa rynien w skrzydle lewym i prawym pałacu, prace budowlane i konserwatorskie sali kolumnowej, w tym instalacja systemu multimedialnego i zasilania rolet, montaż instalacji sanitarnej i pożarowej, remont kopuły pałacu, wymiana pokrycia dachu, renowacja elementów więźby dachowej, wykonanie nawierzchni przed pałacem od strony ogrodu, renowacja ścian i posadzek piwnic, wyeksponowanie elementów gotyckich prawego i lewego skrzydła pałacu. Co do zasady pomieszczenia pałacu są wykorzystywane na cele edukacyjne związane z działalnością statutową Uniwersytetu (czynności zwolnione od podatku). Niemniej jednak powierzchnia 26,79 m 2 z ogólnej powierzchni pałacu liczącej 6.426,61 m 2 wykorzystywana jest pod najem dla Poczty Polskiej. Ponadto remontowana sala kolumnowa jest sporadycznie - kilka razy do roku - wynajmowana na różnego rodzaju imprezy okolicznościowe. Czynności te są opodatkowane stawką podatku w wysokości 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, na gruncie przedstawionego stanu faktycznego oraz treści art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu, w sposób wskazany w stanowisku.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, w związku z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy, posiadał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w takiej części, w jakiej wydatki były związane z czynnościami opodatkowanymi. Uniwersytet wskazał, iż przyjęty sposób wyliczenia kwoty podatku podlegającej odliczeniu, dzieli na trzy etapy. W pierwszym dokonuje wyliczenia podatku naliczonego dla powierzchni, w której są realizowane czynności wyłącznie opodatkowane - według proporcji zajmowanej powierzchni - a odliczenie podatku w tej części następuje w 100%. W drugim etapie następuje wyliczenie kwoty podatku naliczonego dla powierzchni, w której realizowane są czynności dające i niedające prawa do obniżenia podatku naliczonego, według proporcji zajmowanej powierzchni oraz według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, wynoszącej 8%. Pozostała wartość podatku naliczonego, jako związana z czynnościami niedającymi prawa do obniżenia podatku naliczonego (czynności zwolnione) - nie podlega odliczeniu. Uniwersytet wskazał, iż przez czynności niedające prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony należy rozumieć czynności, które niepodlegają ustawie o podatku od towarów i usług, jak również czynności podlegające ustawie lecz zwolnione przedmiotowo lub podmiotowo od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że przedmiotowe prawo, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, przy czym podatek naliczony winien dotyczyć zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

Przepisy art. 88 ustawy przewidują sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2 tego artykułu).

Z powyższych przepisów wynika, że w momencie nabycia towarów lub usług podatnik powinien dokonać kwalifikacji wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności (opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ich zakupu w pełnym zakresie, lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi.

Dodać należy, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z ust. 4 tego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Z treści wniosku wynika, że Uniwersytet - zarejestrowany jako podatnik VAT czynny - realizuje projekt dotyczący renowacji pałacu. Przedmiotowy budynek w głównej mierze wykorzystywany jest na cele edukacyjne związane z działalnością statutową. Część powierzchni wynosząca 26,79 m 2 - z ogólnej powierzchni pałacu 6.426,61m2 - jest oddana w najem, natomiast sala kolumnowa jest sporadycznie wynajmowana na imprezy okolicznościowe (kilka razy w roku). Uniwersytet dokonuje w pierwszej fazie wyliczenia proporcji wynikającej z powierzchni pomieszczeń, w których są realizowane czynności opodatkowane, do powierzchni ogólnej pałacu i odnosi do kwoty podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków. Wartość uzyskana w ten sposób stanowi kwotę, o którą obniża podatek należny w 100%. W stosunku do pozostałych pomieszczeń, w których realizowane są czynności zarówno zwolnione, jak i opodatkowane, stosuje proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Pozostałej kwoty podatku naliczonego wynikającego z kwoty wydatków poniesionych w ramach projektu, Uniwersytet nie odlicza.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 86 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że Uniwersytetowi przysługiwało prawo do odliczenie podatku naliczonego przy ww. zakupach, w zakresie w jakim są one związane ze sprzedażą opodatkowaną, o ile nie wystąpiły przesłanki wyłączające to prawo określone w art. 88 ustawy. Należy wskazać, że Uniwersytet mógł stosować przyjętą metodę do obliczenia podatku naliczonego przysługującego do odliczenia, o ile była ona rzetelna i wiarygodna oraz odzwierciedlała rzeczywiste wartości związane z poszczególnymi rodzajami działalności Uniwersytetu.

Jednocześnie należy wskazać, że metoda, którą zastosował Uniwersytet będzie mogła podlegać ocenie w toku ewentualnego postępowania podatkowego prowadzonego przez właściwy organ podatkowy pierwszej instancji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl