ITPP2/443-463/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-463/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu 4 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, której efekt zostanie wniesiony aportem do spółki prawa handlowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, której efekt zostanie wniesiony aportem do spółki prawa handlowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto i Gmina w kwietniu 2009 r. złożyła do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie projektu polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej. Projekt przewiduje budowę kanalizacji sanitarnej oraz 7 przepompowni ścieków. Realizacja ta umożliwi przyłączenie do sieci kanalizacyjnej 46 gospodarstw domowych i 22 podmioty gospodarcze. Majątek powstały w wyniku realizacji inwestycji zostanie przekazany aportem do spółki prawa handlowego, którego Wnioskodawca jest 100% udziałowcem.

Na etapie składania wniosku o dofinansowanie, Miasto i Gmina oświadczyła, że nie posiada jakichkolwiek możliwości odzyskania podatku naliczonego i uznała go za koszt kwalifikowany inwestycji, opierając się na przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. obowiązującego do 30 listopada 2008 r., gdzie w myśl § 8 ust. 1 pkt 6 wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego były zwolnione z opodatkowania. W myśl przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., obowiązującego od 1 grudnia 2008 r., wniesienie aportu podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, w związku z czym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług wykorzystywanych do realizacji ww. inwestycji.

Gmina wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu miasta i gminy, który jest czynnym podatnikiem i posiada nadany numer NIP. Natomiast Gmina będąca beneficjentem dofinansowania nie jest podatnikiem i nie posiada numeru NIP.

Na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie projektu, Urząd Marszałkowski wymaga przedstawienia potwierdzenia dotyczącego prawidłowości kwalifikowalności podatku w ramach przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miasto i Gmina realizując ww. projekt może odliczyć kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, w wyniku której powstały środek trwały zostanie wniesiony aportem do spółki prawa handlowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, od 1 grudnia 2008 r. wniesienie aportu stanowi czynność opodatkowaną i zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przy zakupach towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną (realizowaną inwestycją) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), w okresie do dnia 31 marca 2009 r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego może być stosowane zwolnienie od podatku.

Powyższy przepis wskazuje, że od dnia obowiązywania ww. rozporządzenia, wkłady niepieniężne (aporty) co do zasady podlegają opodatkowaniu. Ustawodawca ustanowił dla tych czynności okres przejściowy, umożliwiający zastosowanie zwolnienia od podatku do dnia 31 marca 2009 r.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Miasto i Gmina zamierza zrealizować projekt polegający na budowie sieci kanalizacji sanitarnej oraz 7 przepompowni ścieków, na realizację którego otrzyma dofinansowanie. Po zakończeniu inwestycji powstały środek trwały zostanie przekazany aportem do spółki prawa handlowego, której Wnioskodawca jest 100% udziałowcem. Miasto i Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatnikiem jest urząd obsługujący.

Należy nadmienić, iż w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W tym też celu gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1). Jak stanowi art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków, jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem urząd gminy działając w imieniu gminy realizuje zadania własne gminy.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że przekazanie aportem wybudowanej sieci kanalizacji oraz przepompowni ścieków, stanowi czynność opodatkowaną i po okresie przejściowym umożliwiającym zastosowanie zwolnienia od podatku, tj. od 1 kwietnia 2009 r. nie obowiązują wobec tej czynności żadne ulgi i preferencje. W związku z powyższym, skoro - jak wskazano - przedmiotowy środek trwały w całości będzie związany z wykonaniem czynności opodatkowanej, przy zakupie towarów i usług służących jego wybudowaniu, co do zasady przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zatem Wnioskodawca, będąc beneficjentem dofinansowania przedmiotowego projektu, będzie miał prawo do opisanego odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem, że nie zajdą okoliczności wyłączające to prawo, o których mowa w art. 88 ustawy (m.in. Miasto i Gmina musi być zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym).

Należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do kwestii prawidłowości zarejestrowania się przez Urząd Gminy, jako podatnika podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska oraz nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl