ITPP2/443-458/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-458/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2009 r. (data wpływu 2 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu 17 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlano-montażowych polegających na wykonaniu i montażu schodów drewnianych w obiektach budownictwa mieszkaniowego - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlano-montażowych polegających na wykonaniu i montażu schodów drewnianych w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej realizuje Pan roboty budowlano-montażowe, polegające na wykonaniu i montażu schodów drewnianych z zastosowaniem materiałów własnych, w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Montowane schody to konstrukcje samonośne oraz montowane na konstrukcji betonowej. W umowie zawieranej ze zleceniodawcą ustalana jest wartość usługi kompleksowo na całość robót, bez specyfikacji elementów kosztów tj. zużytych materiałów, robocizny oraz pracy sprzętu. Pana wątpliwości dotyczą możliwości stosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług na montowane schody drewniane, w sytuacji, gdy usługa budowlana korzysta z 7% stawki podatku (budownictwo mieszkaniowe), natomiast produkcja schodów opodatkowana jest stawką podstawową tj. 22%. Zamówienia na wykonanie schodów są każdorazowo zależne od indywidualnych potrzeb klientów to znaczy, że klient określa z jakiego materiału mają być one wykonane, ich kształt, szerokość i wysokość stopni, czy mają mieć frezy, itp.

Zamówienie polega na zamontowaniu schodów.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że wykonywana usługa montażu schodów na zlecenie usługodawcy, realizowana jest w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, zdefiniowanych dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługa dotyczy budynków nowo wybudowanych, jak i remontu budynków. Roboty budowlano-montażowe, polegające na wykonaniu i montażu schodów drewnianych, w obiektach budownictwa mieszkaniowego, klasyfikuje Pan według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 45.21.11 - Roboty ogólnobudowlane związane z wznoszeniem budynków mieszkalnych jedno - lub wielorodzinnych, 45.4 - Roboty budowlane wykończeniowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy stosować dla realizacji robót budowlano-montażowych polegających na wykonaniu i montażu schodów drewnianych, w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy przedmiotem umowy są roboty budowlano-montażowe dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego, w ramach których wykonywane są schody drewniane z własnego materiału i ich montaż, niezależnie od tego, czy pochodzą one z własnej produkcji, czy zostały zakupione i zamontowane, do pełnej wartości usługi zastosowanie ma jedna stawka podatku w wysokości 7%. W umowie zawieranej ze zleceniodawcą ustalana jest wartość usługi kompleksowo na całość robót, bez specyfikacji elementów kosztów tj. zużytych materiałów, robocizny oraz pracy sprzętu.

Wskazał Pan, że w zawieranej umowie sprzedaży określony jest jej usługowy charakter, ponieważ głównym zakresem czynności jest zamontowanie schodów. We wniosku podniósł Pan, że z umowy nie wynika, aby samoistnym celem czynności było przeniesienie na zleceniodawcę prawa do rozporządzania danym produktem (towarem-schodami) jak właściciel. Zgodnie z umową jej przedmiotem jest usługa o charakterze złożonym, w której określa się, że głównym celem jest zamontowania schodów. Pana zdaniem na wykonywane prace powinien stosować stawkę podatku w wysokość 7%.

Na poparcie swojego stanowiska wskazał Pan, że takie samo stanowisko zostało zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 lipca 2008 r. sygn. ITPP2/443-352/08/MD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawową stawką funkcjonującą w zakresie podatku od towarów i usług jest, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka 22%, z zastrzeżeniami wynikającymi z ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 129 ust. 1.

W myśl ust. 12 powołanego artykułu, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z treścią ust. 12a ww. artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z kolei, stosownie do ust. 12b tego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Regulacją uzupełniającą analizowane zagadnienie jest przepis § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zgodnie z którym stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje roboty budowlano-montażowe polegające na wykonaniu i montażu schodów drewnianych z zastosowaniem materiałów własnych, w obiektach budownictwa mieszkaniowego. W zawieranej ze zleceniodawcą umowie wartość usługi ustalana jest kompleksowo dla całości robót, bez specyfikacji poszczególnych elementów kosztów tj. zużytych materiałów, robocizny oraz pracy sprzętu. Z powyższego wynika, że strony umowy cywilnoprawnej określiły co jest przedmiotem sprzedaży, podkreślając jej usługowy charakter, który wynika z czynności polegającej na zamontowaniu schodów. Natomiast nie jest samoistnym celem przedmiotowej czynności przeniesienia na zleceniodawcę prawa do rozporządzania danym produktem (towarem) jak właściciel.

Zamówienie na wykonanie schodów jest uzależnione od indywidualnych potrzeb klientów tj. klient określa materiał z jakiego mają być wykonane schody, ich kształt, szerokość, wysokość itp.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4 są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zatem, przy ustalaniu stawek podatku od towarów i usług, stosowanych przy świadczeniu usług, można posiłkować się dokonaną przez świadczącego usługę klasyfikacją statystyczną PKWiU, służącą do identyfikacji usług podlegających temu podatkowi. Należy przy tym podkreślić, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa na wykonawcy usługi.

Czynności, które Pan wykonuje klasyfikuje wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w następujących grupowaniach 45.21.11 "Roboty ogólnobudowlane związane z wznoszeniem budynków mieszkalnych jedno-lub dwurodzinnych", 45.4 - "Roboty budowlane wykończeniowe".

W tym miejscu stwierdzić należy, że jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa o charakterze złożonym - w niniejszej sprawie usługa budowlano-montażowa - nie jest zasadne wyłączanie poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest kwota uzgodniona za wykonanie konkretnej usługi, bez względu na jej elementy składowe (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Specyfikacja elementów składowych świadczonej usługi może mieć istotne znaczenie dla potrzeb skalkulowania ceny, jednak nie może uzasadniać niejednorodnego kwalifikowania, dla celów podatku od towarów i usług, poszczególnych elementów wykonywanej czynności.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku, oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że wykonanie czynności opisanych przez Wnioskodawcę stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Przesądza o tym zarówno treść umowy zawieranej z indywidualnym zleceniodawcom jak i - choć jedynie pomocniczo - dokonana klasyfikacja czynności wg PKWiU. Zgodnie więc z przytoczonymi przepisami zarówno ustawy o podatku od towarów i usług jak i rozporządzenia wydanego na jej podstawie, świadczenie przedmiotowych usług w obiektach budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11) podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku.

Końcowo stwierdzić należy, że w przypadku, gdy usługi, o których mowa we wniosku, związane będą wyłącznie z lokalami użytkowymi, to do usług takich, zastosowanie będzie miała podstawowa stawka podatku, tj. 22%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl