ITPP2/443-457A/08/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-457A/08/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu 28 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla usług (robót) budowlanych wykonywanych w budynku sklasyfikowanym w PKOB 111 służącym do celów mieszkalnych i usługowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla usług (robót) budowlanych wykonywanych w budynku sklasyfikowanym w PKOB 111 służącym do celów mieszkalnych i usługowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pani właścicielką firmy budowlanej. W ramach prowadzonej działalności wykonuje usługi polegające na budowie, remontach i modernizacji budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. W obecnym czasie realizuje inwestycję, która wg projektu jest budynkiem podpiwniczonym mieszkalno-usługowym. Budynek będzie pełnił funkcję mieszkalną i usługową (część usługowa to pomieszczenia parteru i jedno pomieszczenie w piwnicy). Umowę zawarto na nazwisko właściciela działki - inwestora. Umowa ryczałtowa wraz z aneksem zawarta jest na wykonanie stanu surowego wraz z elewacją i wykonaniem tynków wewnętrznych kat. III oraz posadzek cementowych z wyłączeniem robót ujętych w § 1 pkt 3 umowy czyli: ścian oporowych wjazdu do garażu, dostawy i ułożenia płytek glazurowych i terakotowych oraz paneli podłogowych, dostawy i montażu stolarki okiennej, dostawy i montażu stolarki drzwiowej wewnętrznej, robót malarskich, balustrad schodowych i balkonowych, szczyty elewacji wykonane zostaną bez faktury zewnętrznej i malowania. Umowa nie obejmuje wykonania instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej i c.o. Według Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi budynek zakwalifikowano do PKOB grupa 111 klasa 1110 "Budynki mieszkalne jednorodzinne".

Jak wynika z przedstawionej przez inwestora dokumentacji powierzchnia całkowita budynku wynosi 286,90 m 2. We wniosku wskazano na podział powierzchni wraz z podaniem metrażu, co przedstawia się następująco:

* piwnica: razem 95,51 m 2 (garaż, pomieszczenie magazynowe kliniki, komunikacja, dwie piwnice, kotłownia, skład opału, klatka schodowa)

,

* parter z przeznaczeniem na działalność gospodarczą: razem 89,10 m 2 (dwa gabinety stomatologiczne, łazienka gabinetu ginekologicznego, wc damski, gabinet ginekologiczny, pomieszczenia socjalne, dwa wc dla pracowników, poczekalnia, hol, recepcja, komunikacja wspólna dla części mieszkaniowej i usługowej)

,

* piętro z przeznaczeniem na część mieszkalną: razem 102,29 m 2 (dwie sypialnie, łazienka, dwa korytarze, kuchnia, salon, sypialnia z łazienką, garderoba, klatka schodowa)

.

Pomieszczenia przeznaczone na cele mieszkaniowe z Pani wyliczenia wynoszą 190,24 m 2 (piętro budynku przeznaczone w całości jako część mieszkalna 102,29 m 2, komunikacja wspólna dla części mieszkalnej i usługowej 2,39 m 2 oraz piwnica 95,51 m 2 bez pomieszczenia magazynowego kliniki 9,95 m 2). Pomieszczenia przeznaczone na działalność gospodarczą wynoszą 96,66 m 2, czyli powierzchnia mieszkalna w całkowitej powierzchni budynku wynosi 66,31%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka powinna być stosowana stawka podatku w odniesieniu do robót budowlanych dotyczących całego budynku, których to nie da się przyporządkować do konkretnych części budynku, a wykonywanych w budynku sklasyfikowanym w PKOB 111 służącym do celów mieszkalnych i usługowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż w realizowanej inwestycji powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m 2, a budynek ma służyć celom mieszkalnym i usługowym, dla ustalenia właściwej stawki podatku zastosowanie ma art. 41 ust. 12-12c ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7% podlegają roboty budowlane wykonywane na obiektach budowlanych objętym społecznym programem mieszkaniowym z wyłączeniem lokali użytkowych. Oznacza to, że roboty budowlane wykonywane wyłącznie w lokalach mieszkalnych opodatkowane są stawką 7%. Roboty wykonywane wyłącznie w lokalach użytkowych opodatkowane są stawką 22%. Powstała jednak wątpliwość jaką stawką powinna Pani opodatkować roboty budowlane wykonywane dla całego budynku, których nie da się przyporządkować do konkretnej części budynku. Do takich robót można zaliczyć np. wykonywanie fundamentów, murowanie ścian, wykonywanie posadzek, tynków elewacji, stolarki okiennej i drzwiowej, dachu, instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej i c.o. Zdaniem Pani decydujące w tej sprawie jest zakwalifikowanie tego obiektu do budynków mieszkalnych jednorodzinnych wg PKOB 111 klasa 1110, a stawka podatku na wszystkie roboty budowlane ujęte w umowie i wykonywane na tym obiekcie powinna wynosić 7% bez podziału na część mieszkalną i usługową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku dla towarów i świadczonych usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu ust. 12 powołanego wyżej art. 41 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Jak stanowi art. 41 ust. 12a cyt. ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Jednocześnie w ust. 12b powołanego artykułu ustawodawca wskazał, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Jednocześnie na podstawie § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkaniowych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych

,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do wszystkich obiektów budownictwa mieszkaniowego, zarówno objętych społecznym programem mieszkaniowym jak i nieobjętych tym programem.

Pod pojęciem obiektów budownictwa mieszkaniowego, zdefiniowanym w art. 2 pkt 12 ww. ustawy, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Wskazać należy także, iż zgodnie z objaśnieniami zawartymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, że od 1 stycznia 2008 r., zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawkę podatku winna Pani stosować jedynie w odniesieniu do robót budowlanych polegających na realizacji obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części. Z kolei celem właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego i co się z tym wiąże stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, winna Pani uwzględniać regulacje wynikające z przywołanego art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy przedmiotem świadczonych przez Panią robót budowlanych jest sklasyfikowany w PKOB w dziale 11 obiekt budownictwa mieszkaniowego jako całość - stawka 7% stosowana jest w odniesieniu do całości robót, których to nie da się przyporządkować do konkretnych części budynku.

Wskazać należy, iż tut. organ w niniejszej interpretacji nie ustosunkował się do stwierdzenia Pani, iż "Roboty wykonywane wyłącznie w lokalach użytkowych opodatkowane są stawką 22%", gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania.

Ponadto podkreślić należy, iż przedmiot zaklasyfikowania budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem przy udzieleniu odpowiedzi przyjęto wskazany przez Panią symbol PKOB.

Końcowo należy także zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl