ITPP2/443-457/10/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-457/10/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 5 lipca 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem nieruchomości oraz zwrotu różnicy podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 5 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem nieruchomości oraz zwrotu różnicy podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi księgi rachunkowe, opodatkowanie - podatek linowy 19%, podatek dochodowy od osób fizycznych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jej przychody są w całości opodatkowane tym podatkiem.

Wspólnicy Spółki dokonali, na podstawie aktu notarialnego z dnia 19 kwietnia 2010 r., zakupu nieruchomości od Skarbu Państwa (Agencji Mienia Wojskowego) w postaci działek: nr 3/18 (powierzchnia 0,1409 ha), nr 3/20 (powierzchnia 0,2282 ha), nr 3/22 (powierzchnia 0,2297 ha), nr 6/2 (powierzchnia 0,0038 ha). Działki te, zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, według stanu na dzień 14 kwietnia 2010 r., wydanego przez Starostwo Powiatowe, położone są w obrębie 12 (nr mapy 2) i stanowią następujące rodzaje użytków: działka nr 3/18 - tereny zurbanizowane, działki nr 3/20 i 3/22 - tereny różne, działka nr 6/2 - teren zabudowy mieszkalnej. Jednocześnie Burmistrz, w wydanym zaświadczeniu z dnia 8 kwietnia 2010 r. stwierdził, że teren działek nr 3/18, 3/20, 3/22 i 6/2 nie jest objęty planem zagospodarowania przestrzennego. W Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego obszar, na którym znajdują się ww. działki oznaczony jest jako teren zainwestowany.

Wymienione działki leżą w zasięgu pełnego uzbrojenia technicznego: przez działki nr 3/18, 3/22 i 3/20 przebiega wojskowa linia energetyczna (YAKI 4x25 mm 2) wraz z czterema słupami oświetleniowymi, przez działki nr 3/18 i 3/20 przebiega wojskowa linia energetyczna (YAKI 2x240 mm 2), przez działki nr 3/20 i 3/22 przebiega przyłącze wodociągowe do budynku stanowiącego własność Spółki. Na zakupionych działkach nr 3/22, 3/20 i 3/18 ustalona została nieodpłatna służebność przesyłu, polegająca na prawie do korzystania z nieruchomości obejmującej te działki w zakresie niezbędnym do korzystania z należących do Skarbu Państwa, znajdujących się na tych działkach urządzeń, tj. wojskowej linii energetycznej kablowej oświetleniowej wraz z czterema słupami oświetleniowymi, wojskowej linii energetycznej kablowej zasilającej i wojskowej kanalizacji sanitarnej. Służebność ta będzie polegała na prawie dostępu do wymienionych urządzeń, wykonywania wszelkich prac eksploatacyjnych, konserwacji, modernizacji, remontów, usuwania awarii, na prawie przechodu i przejazdu do tych urządzeń.

Wspólnicy Spółki nabyli tę nieruchomość na podstawie przetargu ustnego nieograniczonego, który odbył się w dniu 24 marca 2010 r. Do ustalonej ceny, zgodnie z zapisami protokołu z posiedzenia komisji przetargowej, został naliczony podatek od towarów i usług wg stawki 22%. Agencja Mienia Wojskowego w dniu 19 kwietnia 2010 r. wystawiła fakturę VAT, dokumentującą opisaną transakcję z naliczonym podatkiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy faktura VAT z dnia 19 kwietnia 2010 r., dokumentująca sprzedaż ww. działek, jest podstawą do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku od towarów i usług, tzn. czy Spółka może odliczyć podatek naliczony w tej fakturze.

Zdaniem wspólników Spółki, podatek od towarów i usług, wykazany w fakturze z dnia 19 kwietnia 2010 r., może w całości posłużyć do obniżenia podatku należnego, a w konsekwencji do zwrotu różnicy tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przytoczonego przepisu wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane w sposób bezpośredni i bezsporny z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku (art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7., art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a jej przychody są w całości opodatkowane tym podatkiem. Wspólnicy Spółki dokonali, na podstawie aktu notarialnego z dnia 19 kwietnia 2010 r., zakupu nieruchomości od Skarbu Państwa (Agencji Mienia Wojskowego), nieruchomości w postaci działek: nr 3/18 (powierzchnia 0,1409 ha), nr 3/20 (powierzchnia 0,2282 ha), nr 3/22 (powierzchnia 0,2297 ha), nr 6/2 (powierzchnia 0,0038 ha). Działki te, zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, według stanu na dzień 14 kwietnia 2010 r., wydanego przez starostwo powiatowe, położone są w obrębie 12 (nr mapy 2) i stanowią następujące rodzaje użytków: działka nr 3/18 - tereny zurbanizowane, działki nr 3/20 i 3/22 - tereny różne, działka nr 6/2 - teren zabudowy mieszkalnej. Jednocześnie Burmistrz w wydanym zaświadczeniu z dnia 8 kwietnia 2010 r. stwierdził, że teren działek nr 3/18, 3/20, 3/22 i 6/2 nie jest objęty planem zagospodarowania przestrzennego. W Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego obszar, na którym znajdują się ww. działki oznaczony jest jako teren zainwestowany.

Na zakupionych działkach nr 3/22, 3/20 i 3/18 ustalona została nieodpłatna służebność przesyłu, polegająca na prawie do korzystania z nieruchomości obejmującej te działki w zakresie niezbędnym do korzystania z należących do Skarbu Państwa, znajdujących się na tych działkach urządzeń, tj. wojskowej linii energetycznej kablowej oświetleniowej wraz z czterema słupami oświetleniowymi, wojskowej linii energetycznej kablowej zasilającej i wojskowej kanalizacji sanitarnej. Służebność ta będzie polegała na prawie dostępu do wymienionych urządzeń, wykonywania wszelkich prac eksploatacyjnych, konserwacji, modernizacji, remontów, usuwania awarii, na prawie przechodu i przejazdu do tych urządzeń.

Wspólnicy Spółki nabyli tę nieruchomość na podstawie przetargu ustnego nieograniczonego, który odbył się w dniu 24 marca 2010 r. Do ustalonej ceny, zgodnie z zapisami protokołu z posiedzenia komisji przetargowej, został naliczony podatek od towarów i usług wg stawki 22%. Agencja Mienia Wojskowego w dniu 19 kwietnia 2010 r. wystawiła fakturę VAT, dokumentującą opisaną transakcję, z naliczonym wg stawki 22% podatkiem od towarów i usług.

Treść wniosku wskazuje, że przedmiotem sprzedaży były grunty, znajdujące się na terenie zainwestowanym. Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że opisana dostawa przedmiotowych działek nie jest zwolniona od podatku. W związku z tym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ich zakupem (zawartą w fakturze z dnia 19 kwietnia 2010 r.), o ile są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i nie zachodzą inne przesłanki wykluczające to prawo określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca może wystąpić o zwrot różnicy podatku, o ile spełnione zostaną warunki określone w art. 87 ustawy i nie wystąpi żadne wyłączenie wymienione w art. 88 ustawy.

Ponadto należy podkreślić, iż w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do zagadnienia zasadności zwrotu różnicy podatku, gdyż może ono być przedmiotem oceny wyłącznie przez właściwy urząd skarbowy w toku prowadzonego postępowania w związku z ubieganiem się o zwrot tegoż podatku, z uwagi na fakt, iż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska oraz nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl