ITPP2/443-45/12/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-45/12/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją działania pn. "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją działania pn. "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja uzyskała dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, działanie 4.3.1 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania nabywanie umiejętności i aktywizacja". Celem projektu jest aktywizacja mieszkańców obszaru i umożliwienie im realizacji projektów przyczyniających się do rozwoju obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju, poprawa efektywności wykorzystania potencjału przyrodniczo-kulturowego i społecznego obszaru objętego LSR oraz zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy Fundacji poprzez odpowiednią obsługę administracyjną i organizację funkcjonowania biura. Projekt realizowany jest od 1 stycznia 2009 r. i polega m.in. na organizacji bezpłatnych warsztatów, spotkań szkoleń oraz imprez aktywizujących mieszkańców, organizacji bezpłatnych usług doradczych na rzecz mieszkańców, opracowaniu i druku materiałów informacyjnych, które udostępniane są bezpłatnie dla osób zainteresowanych możliwością uzyskania dofinansowania na rozwój obszarów wiejskich.

Projekt obejmuje koszty nabycia następujących towarów i usług: materiałów biurowych, urządzeń i sprzętu biurowego, mebli biurowych, wynagrodzenia pracowników biura oraz członków organów Fundacji, kosztów podróży służbowych, wynajmu pomieszczeń biurowych, opłat notarialnych, skarbowych i sądowych, opracowania i druku materiałów informacyjnych, organizacji szkoleń, warsztatów lub imprez (noclegi i wyżywienie dla uczestników), kopiowania materiałów szkoleniowych, usług (telekomunikacyjnych, finansowo-księgowych oraz prawnych, usług sprzątania, usług zewnętrznych doradców i ekspertów prowadzących szkolenia).

Wszelkie koszty związane z realizacją projektu ponosi Fundacja, która nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji projektu. Fundacja nie jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji tego podatku. W związku z realizacją projektu nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co zdaniem Fundacji skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku zawartego w fakturach dotyczących zakupu towarów i usług związanych z projektem. Projekt realizowany jest w etapach. Na bieżący w umowie przewidziano cztery etapy (I- do 29 lutego 2012 r., II do 31 maja 2012 r., III do 31 sierpnia 2012 r., IV do 30 listopada 2012 r.). W każdym z etapów ponoszone są te same koszty. Każdy z etapów kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej - Urzędu Marszałkowskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poniesiony przez Fundację koszt podatku od towarów i usług, w przypadku realizacji ww. projektu, może zostać w jakikolwiek sposób przez nią odliczony lub zwrócony.

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług, w żaden sposób nie przysługuje możliwość odzyskania uiszczonego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Fundacja nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 będzie realizowała działanie mające na celu rozwój obszaru objętego LSR. W trakcie jego realizacji zakupione zostanie m.in. wyposażenie biura, poniesione będą koszty wynagrodzenia pracowników, przeprowadzone będą szkolenia, warsztaty. Realizacja projektu nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Fundacja nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 wyżej wymienionego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl