ITPP2/443-446/12/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-446/12/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Parafia aktualnie realizuje zadanie, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 3.1.3., 3.2.2., 3.2.3. - "Odnowa i rozwój wsi". Na współfinansowanie powyższego zadania Parafia zawarła umowę z Samorządem Województwa. Realizacja projektu polega na remoncie dachu oraz elewacji. Planowany termin zakończenia przedsięwzięcia to czerwiec 2012 r. Prace wykonane w ramach zadania są objęte podatkiem od towarów i usług, który Parafia zapłaci wykonawcy. Parafia nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż usług opodatkowanych tym podatkiem. Dotacja przekazana zostanie na podstawie pozytywnie zweryfikowanego wniosku o płatność. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, do kosztów kwalifikowanych zaliczyć można podatek od towarów i usług. Dotacja służyć będzie na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem robót budowlanych na obiekcie. Wydatki te objęte są podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym Parafia we wniosku o dofinansowanie, zakwalifikowała podatek od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, podlegających refundacji, bowiem nie ma możliwości w żaden sposób odliczenia podatku z tytułu realizacji inwestycji. Interpretacja indywidualna, która potwierdzi możliwość lub wskaże na brak możliwości odliczenia podatku jest niezbędna na etapie wniosku o płatność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług od zrealizowanego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego od zrealizowanego zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Parafia ponownie wskazała, iż nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a ww. inwestycja nie jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Stwierdziła, iż zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towaru i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Podniosła, iż w przedmiotowej sprawie związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje, tym samym nie będzie spełniony warunek dający prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu. Stwierdziła, iż nie prowadzi działalności gospodarczej. Ponownie wskazała, iż analizując stan prawny i faktyczny, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Parafii nie przysługuje i nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie istnieje związek zakupów dokonanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje i nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega, nie zostały wymienione w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl