ITPP2/443-446/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-446/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2008 r. (data wpływu 20 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymywanych od udziałowca na utrzymanie nierentownego oddziału - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymywanych od udziałowca na utrzymanie nierentownego oddziału.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka świadczy usługi spedycji w handlu międzynarodowym i wewnątrzwspólnotowym. Jest członkiem Polskiej Izby i działa w oparciu o Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne opracowane i wydane przez ww. Izbę. Jedynym Jej udziałowcem jest firma z siedzibą w USA. Spółka posiada siedzibę w G. oraz oddział w N. Oddział nie jest jednostką samodzielną, ale przychody i koszty oddziału są w księgach Spółki wydzielone. Oddział utracił rentowność, został zredukowany do jednoosobowej obsady personalnej, a zarząd zaproponował udziałowcy całkowite jego zamknięcie z przyczyn ekonomicznych. Firma - udziałowiec podjęła decyzję o utrzymaniu oddziału i dotowaniu kosztów jego funkcjonowania do czasu odzyskania rentowności. Dotacje będą miały charakter celowy i postać comiesięcznych wpłat na rachunek Spółki określonej kwoty w wysokości zmiennej, zależnej od kosztów utrzymania oddziału i jego wyników finansowych. Otrzymywanie dotacji, częstotliwość wpłat, sposób ustalania ich wysokości i warunków ich czasowego lub stałego wstrzymania, określone będzie dwustronną umową. Z umowy ma wynikać, iż Spółka będzie dokumentować dotacje za pomocą not debet w walucie USA obciążających udziałowca. Noty będą rozliczane w ramach bieżących rozrachunków wzajemnych, również w ramach kompensaty. Użyte przez Spółkę słowo "dotacja" należy traktować umownie, jednak niezależnie od trafności określenia przedmiotowych dopłat, ich cel i charakter został przedstawiony przez Spółkę zgodnie ze stanem faktycznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacje otrzymywane od udziałowca na utrzymanie nierentownego oddziału podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy omówione dotacje nie podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie wywierają bezpośredniego wpływu na poziom cen usług spedycyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego przepisu wynika, że elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu o otrzymane dotacje jest stwierdzenie, czy są one przekazywane w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów nie ma wpływu na wysokość obrotu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że dotacje (celowe), które Spółka ma otrzymywać od udziałowca, będą wyłącznie służyły utrzymaniu nierentownego oddziału i pokrywać będą koszty jego funkcjonowania. Wysokość dopłat będzie zmienna i zależna od wyników finansowych oddziału i jego kosztów utrzymania. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego nie wynika zatem, aby przedmiotowe dotacje miały wpływać na wysokość cen świadczonych przez oddział usług. Ponadto Spółka wyrażając swoje stanowisko w przedmiotowej sprawie sama wskazała, iż opisane dotacje nie wywierają wpływu na poziom cen usług spedycyjnych. Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, należy wnioskować, iż w związku z otrzymywaniem dopłat na pokrycie kosztów utrzymania oddziału, nie wystąpi obrót związany z wykonaniem czynności opodatkowanej. W związku z powyższym dotacje te, jako niezwiązane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie będą stanowiły obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, a tym samym nie będą podlegały opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl