ITPP2/443-444/13/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-444/13/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu osobowego przeznaczonego do sprzedaży w celu uzyskania tzw. leasingu zwrotnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu osobowego przeznaczonego do sprzedaży w celu uzyskania tzw. leasingu zwrotnego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka nabyła w Niemczech używany samochód osobowy, dokonała jego przemieszczenia, opłaciła podatek akcyzowy oraz podatek od towarów i usług. Zamierza odprzedać ww. samochód firmie leasingowej w celu uzyskania leasingu zwrotnego. Wobec powyższego zamierza naliczyć podatek, jednocześnie w całości go odliczając. Następnie, po otrzymaniu leasingu zwrotnego, zamierza odliczać podatek zgodnie z art. 86a ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odliczenie VAT w całości przy odprzedaży firmie leasingowej samochodu osobowego, przy jednoczesnym uzyskaniu na niego leasingu zwrotnego i dalszym odliczaniu zgodnie z zasadami przyjętymi dla samochodów osobowych, może być zastosowane.

Zdaniem Wnioskodawcy, takie postępowanie jest właściwe, ponieważ suma zdarzeń doprowadzi do tego, że podatek odliczany od nabycia samochodu osobowego będzie zgodny z ustawą o podatku od towarów i usług. Spółka stwierdziła, że niezastosowanie całości odliczenia przy sprzedaży samochodu firmie leasingowej spowodowałoby, że za ten sam przedmiot w trakcie właściwie jednej operacji, musiałaby dwa razy zastosować ograniczenie odliczenia VAT dla samochodów osobowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie ust. 2 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi:

* suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (pkt 1 lit. a),

* (...)

* kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (pkt 4 lit. c).

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 z późn. zm.), w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, przepis ust. 1 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Określony w art. 3 ust. 1 powyższej ustawy termin został przedłużony treścią art. 10 pkt 1 ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1456) do dnia 31 grudnia 2013 r.

Analiza powołanych wyżej regulacji prawnych prowadzi do wniosku, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. podatnikowi wykonującemu czynności opodatkowane przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od nabytego samochodu osobowego w wysokości 60% kwoty podatku należnego - nie więcej jednak niż 6.000 zł, chyba że przedmiotem jego działalności jest m.in. odprzedaż nabytych uprzednio samochodów osobowych lub innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. W takim przypadku ww. ograniczenie nie ma zastosowania.

Podkreślenia wymaga fakt, że działalność w zakresie odprzedaży samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych winna być przez podatnika rzeczywiście prowadzona, albo z okoliczności towarzyszących nabyciu samochodu powinno wynikać, że ma zamiar ją podjąć. Nie ma przy tym znaczenia, czy podatnik posiada odpowiedni wpis określający, że przedmiotem działalności jest sprzedaż ww. pojazdów, lecz faktyczne wykonywanie przez niego czynności w tym zakresie.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Leasing zwrotny samochodów jest to rodzaj umownego stosunku cywilnoprawnego, polegający na tym, że klient firmy leasingowej uprzednio sprzedaje jej swoje samochody firmowe, a następnie przystępuje do umowy leasingu, na podstawie której nadal korzysta z tych samochodów. Rezygnując z posiadania samochodów na rzecz ich użytkowania, klient uzyskuje wolne środki finansowe. Klient może ponownie stać się właścicielem samochodów po zakończeniu umowy leasingu i dokonaniu spłaty wszystkich przewidzianych w niej kwot.

Mając na względzie przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że Spółka nie jest uprawniona do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia opisanego samochodu, ponieważ treść wniosku nie wskazuje, że odprzedaż samochodów jest przedmiotem faktycznie prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Zatem Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowiącą 60% kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia tego samochodu, niezależnie od faktu jego późniejszego zbycia na rzecz firmy leasingowej.

Należy przy tym podkreślić, że - wbrew stwierdzeniu Spółki - brak prawa do odliczenia podatku w pełnej wysokości w związku z zawarciem transakcji sprzedaży samochodu firmie leasingowej w celu jego użytkowania na zasadzie tzw. leasingu zwrotnego, nie spowoduje "że za ten sam przedmiot w trakcie właściwie jednej operacji Spółka musiałaby dwa razy zastosować ograniczenie odliczenia VAT wynikające z ograniczeń przy zakupie samochodu osobowego", gdyż w przedstawionej sytuacji, prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczą odrębnych, niezależnych od siebie czynności: wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu oraz nabycia usługi leasingu. Czynności, w związku z którymi powstają te prawa, nie można łączyć tylko z tego względu, że dotyczą tego samego przedmiotu transakcji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl