ITPP2/443-443a/09/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-443a/09/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2009 r. (data wpływu 29 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zakończonej inwestycji polegającej na wykonaniu kanalizacji sanitarnej i deszczowej na odcinku (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zakończonej inwestycji polegającej na wykonaniu kanalizacji sanitarnej i deszczowej na odcinku (...).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 25 lutego 2009 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie zadania pod nazwą "Kompleksowe uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie miasta" realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt składa się z dwóch części, tj. inwestycji zrealizowanej w latach 2007-2008 oraz inwestycji do realizacji. W projekcie tym Beneficjent oświadcza, że realizując ww. przedsięwzięcie nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług w wysokości 271.211,69 zł, na refundację kosztów związanych z inwestycją w kwocie 2.533.885,43 zł, w związku z czym ubiega się o ich zwrot ze środków Unii Europejskiej. Na zrealizowane przedsięwzięcie składa się wykonanie kanalizacji sanitarnej i deszczowej na odcinku (...) w kwocie - 1.910.688,55 zł.

Inwestycja została przekazana na dokapitalizowanie spółki ("Z"), w której Gmina posiada 100% udziałów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot podatku w części już zrealizowanej inwestycji i przekazanej "Z" spółce z o.o. na dokapitalizowanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w części, w której kanalizacja sanitarna i deszczowa została przekazana nieodpłatnie w ramach dokapitalizowania "Z" sp. z o.o., nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem nie służyła ona czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubieganie się o zwrot podatku, w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina zrealizowała w latach 2007- 2008, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, inwestycję polegającą na wykonaniu kanalizacji sanitarnej i deszczowej, którą przekazała nieodpłatnie spółce ("Z"), w której posiada 100% udziałów.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa, jak również przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ kanalizacja sanitarna i deszczowa została przekazana nieodpłatnie "Z" spółce z o.o. oraz prawo do zwrotu tego podatku, jeżeli otrzymane środki na realizację inwestycji, nie stanowią środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

Wskazać należy, że kwestia dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją trwającej inwestycji polegającej na odtworzeniu nawierzchni po kanalizacji sanitarnej, budowie kanalizacji sanitarnej i opracowaniu dokumentacji projektowej i aplikacyjnej (zakup map i wtórników) została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej o numerze ITPP2/443-443b/09/AD.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl