ITPP2/443-443/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-443/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2008 r. (data wpływu 21 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2008 r. (data wpływu 25 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w odniesieniu do dostaw wełny mineralnej do budowanej jednostki pływającej - pełnomorskiego transportowca do przewozu kontenerów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w odniesieniu do dostaw wełny mineralnej do budowanej jednostki pływającej - pełnomorskiego transportowca do przewozu kontenerów.

W przedmiotowym wniosku oraz piśmie uzupełniającym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka dostarcza materiał dla polskiego kontrahenta. Jest to wełna mineralna służąca do izolowania nadbudówki nowobudowanego statku. Odbiorca towarów każdorazowo przekazuje Spółce oświadczenie, z którego wynika, że dostarczany przez nią materiał stanowi część budowanej jednostki pełnomorskiego transportowca do przewozu kontenerów o symbolu PKWiU 35.11.24-40.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy fakturując taką dostawę Spółka może w oparciu o art. 83 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zastosować stawkę 0%.

Zdaniem Wnioskodawcy, może On skorzystać ze stawki w wysokości 0%, ponieważ dostarczony materiał stanowi część budowanego statku. Na zastosowanie stawki 0% pozwala art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy oraz fakt, że według art. 47 § 2 Kodeksu cywilnego, częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez istotnej zmiany całości, albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączanego. W sytuacji opisanej przez Spółkę, wełna izolacyjna (morska) posiada specjalne certyfikaty, które umożliwiają jej stosowanie tylko do jednostek pływających. Wełna ta musi zostać użyta do izolowania przy budowie statku, w przeciwnym razie nie byłoby możliwe odebranie zbudowanego statku przez instytucję certyfikującą. Innymi słowy usunięcie zamontowanej wełny izolacyjnej doprowadziłoby do uszkodzenia statku i braku możliwości jego użytkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 83 ust. 1 pkt 3, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się wobec dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

W art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy wymieniono statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statki przeznaczone do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00.

Z powyższych zapisów wynika, iż stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie do części do ww. środków transportu morskiego oraz wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu, bez względu na to, kto jest ich dostawcą, nabywcą lub importerem. Dodać należy, iż wskazany przepis, tj. art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, dokonuje odesłania w zakresie wymienionych enumeratywnie środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich (odesłanie przedmiotowe), a nie odesłania w zakresie sprzedaży na rzecz konkretnego podmiotu (odesłanie podmiotowe). W efekcie, dla możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, na podstawie ww. przepisu, decydujące znaczenie ma rodzaj środka transportu morskiego, rybołówstwa morskiego lub morskiego statku ratowniczego, dla którego następuje dostawa części i wyposażenia. Natomiast bez znaczenia pozostaje fakt, na rzecz jakiego podmiotu (armatora morskiego, czy innego podmiotu) będzie dokonywana ta dostawa.

Jak wskazano wyżej, zgodnie z powołanymi zapisami art. 83 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, z preferencyjnej stawki podatku korzysta dostawa części i wyposażenia określonej grupy statków. Wobec braku definicji ustawowej "części" w przepisach wskazanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zasadnym jest odniesienie do powszechnie przyjętego rozumienia tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą we "Współczesnym słowniku języka polskiego" (Bogusław Dunaj, Langenscheidt Warszawa 2007 r.), "częścią" jest element jakiejś większej całości, fragment czegoś dający się wydzielić lub wydzielony.

Ponadto, w myśl postanowień art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Jednocześnie zgodnie z art. 47 § 3 Kodeksu cywilnego, przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Wprawdzie przepis art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, poza warunkiem, aby wyposażenie nie służyło celom rozrywki i sportu, nie wprowadza dodatkowych wymogów w tym zakresie, jednakże należy mieć na względzie, iż nie każdy towar dostarczony na wskazane jednostki pływające można objąć mianem "części" czy "wyposażenia" w rozumieniu ww. przepisu. Po pierwsze - stosownie do wyżej powołanych definicji słownikowych - częścią jest rzecz, która w momencie wytworzenia stanowi gotowy element większej całości. Ponadto pod pojęciem tym należy rozumieć tylko taki towar, który bezpośrednio związany jest z funkcją, jaką ma do spełnienia środek transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statek ratowniczy morski, tj. z jego ruchem i obsługą.

Spółka wywodzi możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z faktu, iż dostarczana wełna izolacyjna przeznaczona jest wyłącznie do statków, a niezastosowanie jej przy budowie uniemożliwia odbiór powstałej jednostki przez instytucję certyfikującą. Ponadto usunięcie zamontowanej wełny izolacyjnej doprowadziłoby do uszkodzenia statku i braku możliwości jego użytkowania.

Jednakże zdaniem tutejszego organu stawka 0% nie dotyczy dostaw materiałów i surowców niezbędnych do wytworzenia części, lecz jedynie części i wyposażenia statków - rozumianych jako wyroby finalne i ich zespoły, posiadających już ściśle określone przeznaczenie eksploatacyjne. Przedmiotowa wełna mineralna stanowi - jak Spółka sama wskazała - "materiał" służący do izolowania budowanej jednostki pływającej, a więc nie odpowiada pojęciu "części" czy "wyposażenia" statku (mimo jej specjalistycznego przeznaczenia) w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zatem w związku z niespełnieniem przesłanek przywołanego przepisu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, Spółka dokonując dostawy wełny mineralnej nie ma prawa skorzystać z preferencyjnej stawki podatku. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl