ITPP2/443-438/11/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-438/11/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2011 r. (data wpływu 25 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 8% do sprzedawanych oprawek okularowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 8% do sprzedawanych oprawek okularowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży oprawek okularowych. W ramach tej działalności dokonuje m.in.:

* zakupu oprawek optycznych do okularów korekcyjnych (zwanych dalej oprawkami okularowymi) od dostawcy krajowego, który zajmuje się ich sprowadzaniem na terytorium Polski z terytorium państw trzecich,

* sprzedaży przedmiotowych oprawek na rzecz zakładów (gabinetów) optycznych.

W 2010 r. dostawca dokonał zgłoszenia kilku modeli oprawek okularowych i uzyskał wpis do rejestru wyrobów medycznych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Wpis do rejestru został dokonany na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2004 nr 93, poz. 896 z późn. zm.).

Oprawki okularowe nabywane przez Pana podlegały opodatkowaniu z zastosowaniem:

* stawki podstawowej, t.j. 22% do czasu uzyskania przez dostawcę wpisu do rejestru wyrobów medycznych,

* stawki obniżonej t.j. 7% w roku 2010 i 8% w 2011 r. w przypadku dostaw modeli wpisanych do rejestru wyrobów medycznych.

W przypadku wprowadzania nowych modeli oprawek okularowych, zgłoszenia dokonywane będą w nowym trybie określonym przepisami ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2010 nr 107, poz. 679) - dostawca (autoryzowany przedstawiciel) zgłaszać będzie wyroby do prezesa urzędu, gromadzącego dane pochodzące ze zgłoszeń w bazie danych zgodnie z art. 58 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

* Czy uzyskanie przez dostawcę wpisu do rejestru wyrobów medycznych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych uprawnia Pana - jako dystrybutora - do stosowania obniżonej stawki podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2, art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

* Czy uzyskanie od dostawcy kserokopii decyzji o wpisie modeli oprawek okularowych do rejestru wyrobów medycznych będzie wystarczające dla stosowania przez Pana obniżonej stawki podatku o podatku od towarów i usług.

* Czy jest Pan uprawniony do stosowania obniżonej stawki podatku od dnia uzyskania decyzji przez dostawcę.

* Czy prawo do stosowania obniżonej stawki podatku dotyczy również sprzedaży modeli oprawek okularowych, nabytych przed dniem wydania decyzji ze stawką 22%, jeżeli sprzedaż dokonywana przez Pana będzie mieć miejsce po wydaniu decyzji o wpisie do rejestru wyrobów medycznych.

* Czy w przypadku nowych modeli oprawek okularowych, zgłaszanych przez dostawcę do prezesa urzędu gromadzącego zgłoszenia w bazie danych na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, uprawniony będzie Pan do stosowania obniżonych stawek podatku po otrzymaniu od dostawcy potwierdzenia zgłoszenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przepisów art. 41 ust. 2, art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dla towarów wymienionych w załączniku nr 3, stawka podatku wynosi 7% w 2010 r. oraz 8% w latach 2011-2013. W pozycji 105 załącznika nr 3 wymienione zostały, bez względu na symbol PKWiU, wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych nakładała na podmioty wprowadzające na rynek wyroby medyczne i ich wyposażenie obowiązek ich rejestracji w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Uzyskanie przez dostawcę decyzji o wpisie do rejestru wyrobów medycznych potwierdza prawidłowość klasyfikacji modeli oprawek okularowych jako wyrobów medycznych. Zdaniem Pana, sprzedaż wszystkich zarejestrowanych modeli oprawek okularowych podlegać będzie opodatkowaniu obniżoną stawką podatku zgodnie z art. 41 ust. 2, art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, na każdym etapie obrotu. Przepisy te wprowadzając obniżoną stawkę podatku dla wyrobów medycznych, nie ograniczają jej stosowania do wybranych podmiotów. Oznacza to, że nie tylko dostawca, który uzyskał decyzje o wpisie do rejestru, ale również Pan, jako podmiot dokonujący nabycia i dalszej sprzedaży oprawek uprawniony jest do stosowania obniżonej stawki podatku. W Pana ocenie, na powyższe stanowisko nie ma wpływu fakt, że wpis do rejestru został dokonany na podstawie przepisów uchylonej ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.

Zgodnie z art. 133 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych:

* obowiązek wynikający z art. 58, w okresie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, nie dotyczy wyrobów wpisanych do rejestru wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu i do używania prowadzonego na podstawie dotychczasowych przepisów.

* dane dotyczące wyrobu objęte wpisem do rejestru, o którym mowa w ust. 1, zostają przeniesione do bazy danych, o której mowa w art. 64 ust. 1, na wniosek podmiotu, o którym mowa w art. 58.

Zdaniem Pana, uzyskanie od dostawcy kserokopii decyzji o wpisie modeli oprawek okularowych do rejestru wyrobów medycznych będzie wystarczające dla celów udokumentowania prawa do stosowania obniżonej stawki podatku przy sprzedaży zarejestrowanych modeli oprawek okularowych.

W Pana ocenie, dokonanie wpisu do rejestru wyrobów medycznych uprawnia wszystkie podmioty dokonujące sprzedaży zarejestrowanych modeli oprawek okularowych do stosowania obniżonej stawki podatku przy ich sprzedaży dokonywanej od dnia wydania decyzji o wpisie. Bez znaczenia jest fakt, że adresatem decyzji jest dokonujący zgłoszenia dostawca. Uznał Pan, że w przypadku sprzedaży towarów zastosowanie ma stawka podatku obowiązująca w dniu dokonania dostawy - przy jej określaniu należy uwzględnić status sprzedawanego wyrobu. Zarejestrowane modele oprawek okularowych, zakupione przez Pana przed dniem wydania decyzji o wpisie do rejestru wyrobów medycznych, powinny podlegać opodatkowaniu według stawki obniżonej, jeżeli sprzedaż będzie dokonana po dniu wydania decyzji o wpisie do rejestru wyrobów medycznych. W tym przypadku bez znaczenia będzie data ich nabycia oraz fakt, że przy ich zakupie dostawca zastosował podstawową stawkę podatku w wysokości 22%.

Podniósł Pan, że obowiązująca od dnia 18 września 2010 r. ustawa z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych zmieniła zasady obrotu wyrobami medycznymi - zniesiono m.in. obowiązek uzyskiwania wpisu do rejestru wyrobów medycznych. Dostawca zajmujący się sprowadzaniem oprawek okularowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państw trzecich zgłaszać będzie nowe modele oprawek okularowych w nowym trybie - jako autoryzowany przedstawiciel dokonywać będzie zgłoszenia wyrobu do prezesa urzędu zgodnie z art. 58 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych.

Zdaniem Pana, wykonanie obowiązku zgłoszenia przez dostawcę (autoryzowanego przedstawiciela), będzie uprawniać do stosowania obniżonej stawki podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przez wszystkie podmioty dokonujące dalszego obrotu ww. modelami oprawek okularowych. Ustawa z dnia 20 maja 2010 r. nakłada obowiązek składania zgłoszeń i powiadomień tylko na podmioty dokonujące pierwszego wprowadzenia do obrotu na terytorium Polski. Oznacza to, że Pan, jako podmiot nabywający od dostawcy oprawki okularowe, których modele zostały zgłoszone do prezesa urzędu, gromadzącego dane pochodzące ze zgłoszeń w bazie danych, będzie mógł stosować obniżone stawki podatku przy ich dalszej sprzedaży, po otrzymaniu od dostawcy potwierdzenia zgłoszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), którego zdanie wstępne zostało zmienione art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

I tak, stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 - wprowadzonym do ustawy przez art. 19 pkt 5 ww. ustawy z dnia 26 listopada 2010 r.- w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 105 tego załącznika, wymieniono, bez względu na symbol PKWiU: Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679), obowiązującej od dnia 18 września 2010 r., wyrobem medycznym jest narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

a.

diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,

b.

diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,

c.

badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,

d.

regulacji poczęć

* których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.

Według art. 2 ust. 1 pkt 33 tej ustawy, wyposażenie wyrobu medycznego to artykuł, który, nie będąc wyrobem medycznym, jest specjalnie przeznaczony przez wytwórcę do stosowania łącznie z wyrobem medycznym, w celu umożliwienia jego używania zgodnie z przewidzianym zastosowaniem.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 45 ustawy o wyrobach medycznych, wytwórcą jest:

a.

podmiot odpowiedzialny za projektowanie, wytwarzanie, pakowanie i oznakowanie wyrobu przed wprowadzeniem go do obrotu pod nazwą własną, niezależnie od tego, czy te czynności wykonuje on sam, czy w jego imieniu inny podmiot,

b.

podmiot, który montuje, pakuje, przetwarza, całkowicie odtwarza lub oznakowuje gotowy produkt lub nadaje mu przewidziane zastosowanie, w celu wprowadzenia go do obrotu jako wyrobu pod nazwą własną, z wyjątkiem podmiotu, który montuje lub dostosowuje wyroby już wprowadzone do obrotu, w celu ich przewidzianego zastosowania przez indywidualnego pacjenta.

W świetle art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Ze stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży na rzecz zakładów (gabinetów) optycznych oprawek optycznych do okularów korekcyjnych. Kilka z ich modeli uzyskało - na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych - wpis do rejestru wyrobów medycznych, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. W przypadku wprowadzania nowych modeli oprawek okularowych zgłoszenia dokonywane będą w nowym trybie określonym przepisami ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych.

Na tym tle powziął Pan wątpliwość dotyczącą prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 8% do sprzedawanych oprawek.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy oraz poz. 105 zał. nr 3 do ustawy, stwierdzić należy, że jest Pan uprawniony do stosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 8% do sprzedaży oprawek optycznych do okularów korekcyjnych, jeżeli w momencie ich sprzedaży (niezależnie od tego czy posiadały taki walor w momencie zakupu) towary te mają status wyrobów medycznych w świetle stosownych regulacji odrębnych oraz zostały dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Należy wskazać, że zgodnie z regulacją zawartą w art. 15 ustawy - Ordynacja podatkowa, organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. Oznacza to, że nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy nie jest organem kompetentnym do dokonania oceny w zakresie stwierdzenia, czy w rozumieniu przepisów ustawy o wyrobach medycznych zbywane przez Pana towary, o których mowa we wniosku, są wyrobami medycznymi, w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679). Ustawa ta, choć powołana w ustawie o podatku od towarów i usług, nie jest elementem prawa podatkowego, wobec czego przepisy tej ustawy nie mogą być przedmiotem interpretacji udzielanej przez tut. organ. Interpretacja taka wykraczałaby poza zakres interpretacji prawa podatkowego udzielanej w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej, do której uprawniony jest dyrektor izby skarbowej. W związku z tym, niniejsza interpretacja została udzielona przy założeniu, iż sprzedawane przez Pan oprawki optyczne do okularów korekcyjnych, są wyrobami medycznymi w świetle przepisów odrębnych. Jednocześnie należy wskazać, że kwestie związane z procedurą (w tym momentem) uzyskania przez dany wyrób statusu wyrobu medycznego, nie mogły być przedmiotem oceny dokonywanej przez tut. organ w ramach ww. postępowania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl