ITPP2/443-432b/10/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-432b/10/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniach 18 czerwca i 7 lipca 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 3% stawki podatku dla dostawy trofeów i tuszy zwierzyny łownej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 18 czerwca i 7 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 3% stawki podatku dla dostawy trofeów i tuszy zwierzyny łownej.

W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.

Nadleśnictwo w ramach zadań z zakresu gospodarki łowieckiej prowadzi sprzedaż usług organizacji polowań dla myśliwych krajowych i zagranicznych, w zakres których wchodzą następujące czynności:

* zakwaterowanie myśliwych i osób towarzyszących wraz z ich wyżywieniem,

* organizacja polowania indywidualnego,

* organizacja polowania zbiorowego w łowisku, transport myśliwych i zapewnienie nagonki,

* transport upolowanej zwierzyny, organizacja pokotu, zapewnienia pilota imprezy i ubezpieczenie myśliwych.

Nadleśnictwo pobiera opłatę za usługę organizacji polowania i dodatkowo za sprzedaż trofeów i tuszy zwierzyny. Trofea (charakterystyczne dla danego gatunku części ciała wyróżniające się specyficznymi cechami np. poroże, skóra, czaszka, uzębienie, pazury) po zakończeniu polowania mogą być nabyte przez myśliwego indywidualnie lub za pośrednictwem firmy pośredniczącej w sprzedaży polowania. Podobne postępowanie jest w przypadku tusz pozyskanej zwierzyny, które mogą zostać nabyte przez myśliwego lub przekazane do punktu skupu. Zarówno tusze, jak i trofea upolowanej zwierzyny, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. prawo łowieckie, po upolowaniu stanowią własność zarządcy obwodu (Nadleśnictwa) i mogą za jego zgodą zostać przekazane odpłatnie osobie wykonującej polowanie. Z powyższego wynika, że myśliwy ma jedynie możliwość oficjalnego nabycia trofeów i tusz, ale nie jest to nieodzowny elementu uczestnictwa w polowaniu. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), trofea sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 15.11.40, natomiast tusze upolowanej zwierzyny pod symbolem PKWiU 15.11.13. i 15.12.13. Przedmiotem dostaw trofeów nie są skóry i skórki niejadalne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy pozyskane w wyniku przeprowadzonego polowania trofea, tusze zwierzyny łownej, przekazane po zakończeniu polowania odpłatnie myśliwemu lub do punktu skupu, należy opodatkować na ogólnych zasadach z zastosowaniem stawki 3% podatku od towarów i usług wg PKWiU 15.11.40-00.50.

Zdaniem Wnioskodawcy, trofea, jak i tusze zwierzyny upolowanej, sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniu PKWiU 15.11.4 oraz 15.11.13 i 15.12.13, należy opodatkować stawką podatku 3%, na podstawie załącznika do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444 z późn. zm.). Nadleśnictwo wskazało, że ich sprzedaż w wyniku polowań nie może być uznana jako usługa turystyczna, gdyż myśliwi polując sami decydują o dokonaniu zakupu. Zasadniczo zwierzyna będąca w stanie wolnym w lesie jest własnością Skarbu Państwa. Dopiero w momencie jej upolowania staje się własnością koła łowieckiego - zarządcy lub dzierżawcy obwodu łowieckiego, na terenie którego została upolowana, tj. Nadleśnictwa jako zarządzającego tym obwodem łowieckim. Zwierzyna upolowana w sposób indywidualny lub zorganizowany jest sprzedawana odbiorcom zajmującym się jej przetwarzaniem lub myśliwemu. Wobec możliwości uzyskania środków z upolowanej zwierzyny, nadleśnictwa lub koła łowieckie dokonują sprzedaży rozdzielając trofea od tuszy. W ocenie Nadleśnictwa sprzedaży tusz i trofeów myśliwskich nie należy łączyć z usługą turystyczną, na którą składa się zakwaterowanie, wyżywienie, transport, organizacja polowania, w tym obsługa pilota. Wskazała, że dokonanie odstrzału zwierzyny uwarunkowane jest wyłącznie wyborem chęci dokonania zakupu odpowiednich trofeów razem z tuszą lub bez. W związku z powyższym Nadleśnictwo uważa, że właściwym jest wystawienie oddzielnych faktur na dokonany zakup z właściwą stawką wg klasyfikacji danego wyrobu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ww. ustawy, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publiczne, a także grunty.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi 7%, 3% i 0% lub zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444 z późn. zm.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

W załączniku do ww. ustawy zawierających wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3%, wymieniono w poz. 11 "mięso i podroby jadalne wołowe, wieprzowe, baranie, kozie, końskie, z osłów i mułów" PKWiU 15.11.1, w poz. 13 "odpady zwierzęce, niejadalne, z wyłączeniem produktów ubocznych garbarń" PKWiU ex 15.11.4., natomiast w poz. 14 "mięso i podroby jadalne pozostałe (w tym drobiowe i królicze) o PKWiU 15.12.1.

Na podstawie art. 106 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z ust. 4 powyższego artykułu, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawienia faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Nadleśnictwo zajmuje się świadczeniem usług organizacji polowań dla myśliwych krajowych i zagranicznych, w zakres których wchodzą takie czynności jak: zakwaterowanie wraz z wyżywieniem myśliwych i osób im towarzyszących, organizacja polowania indywidualnego i zbiorowego w łowisku, transport myśliwych, zapewnienie naganki, transport upolowanej zwierzyny, organizacja pokotu, zapewnienie pilota imprezy i ubezpieczenie myśliwych. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług trofea sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 15.11.4, a tusze pod symbolem PKWiU 15.11.13 i 15.12.13. Po upolowaniu zwierzyny, która jest nadal własnością Nadleśnictwa, myśliwi mają możliwość nabycia trofeów lub tuszy zwierzyny. Oprócz opłaty za usługę organizacji polowania dodatkowo pobierana jest opłata za sprzedaż trofeów i tuszy.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że czynność sprzedaży trofeów i tuszy stanowi - w świetle art. 7 ust. 1 ustawy - dostawę towarów, która to podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem o ile przedmiotowe trofea i tusze sklasyfikowane są pod symbolami PKWiU 15.11.4, 15.11.13 i 15.12.13, Nadleśnictwo przy ich dostawie ma prawo do zastosowania 3% stawki podatku, pod warunkiem, że dostawa tych trofeów i tusz nie jest wliczona w cenę usługi polegającej na organizacji polowań. W związku z powyższym sprzedaż ta na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej niezależnie od usług organizacji polowań nie powinna zostać udokumentowana odrębną fakturą VAT, chyba że jej wystawienia zażąda dana osoba. Obowiązek odrębnego udokumentowania fakturą VAT nastąpi wyłącznie w przypadku dokonanej dostawy na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług. Wobec powyższego informuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów, w związku z tym niniejszą interpretacje wydano wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia w zakresie uznania usług organizacji polowań za usługi turystyczne i zastosowania do nich procedury VAT-marża oraz stawki 22% oraz w zakresie terminu wystawienia faktury zaliczkowej i momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej zaliczki dokonano w interpretacjach indywidualnych o numerach odpowiednio: ITPP2/443-432a/10/RS i ITPP2/443-432c/10/RS.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl