ITPP2/443-432a/10/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-432a/10/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniach 18 czerwca i 7 lipca 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług organizacji polowań za usługi turystyczne i zastosowania do nich procedury VAT-marża oraz stawki 22% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 18 czerwca i 7 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług organizacji polowań za usługi turystyczne i zastosowania do nich procedury VAT-marża oraz stawki 22%.

W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.

Nadleśnictwo, w ramach zadań z zakresu gospodarki łowieckiej, prowadzi sprzedaż usług organizacji polowań dla myśliwych krajowych i zagranicznych, w zakres których wchodzą następujące czynności:

* zakwaterowanie myśliwych i osób towarzyszących wraz z ich wyżywieniem,

* organizacja polowania indywidualnego,

* organizacja polowania zbiorowego w łowisku, transport myśliwych i zapewnienie nagonki,

* transport upolowanej zwierzyny, organizacja pokotu, zapewnienie pilota imprezy i ubezpieczenie myśliwych.

Powyższe usługi wykonywane są we własnym imieniu i na własny rachunek. Organizacja polowań dla myśliwych zagranicznych następuje na podstawie zawartej umowy, gdzie sprzedawcą jest Skarb Państwa - Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych działająca w imieniu i na rzecz Nadleśnictwa, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa. Natomiast polowania dla myśliwych krajowych organizowane są w oparciu o zawarte umowy pomiędzy Skarbem Państwa - Nadleśnictwem reprezentowanym przez Nadleśniczego - a myśliwymi krajowymi. W celu zapewnienia kompleksowej organizacji polowania, Nadleśnictwo cześć usług świadczy we własnym zakresie, a część usług (np. wyżywienie, organizacja polowania zbiorowego w łowisku, transport myśliwych) kupuje od obcych podmiotów dla bezpośredniej korzyści turysty (myśliwego). Usługi organizacji polowań są sprzedawane bezpośrednio nabywcy finalnemu lub firmie zajmującej się sprzedażą usług turystycznych. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), organizacja polowania indywidualnego i zbiorowego oraz usługi dodatkowe sklasyfikowane są wg PKWiU 01.50.10-00.00, usługi tłumacza wg PKWiU 74.83.14-00.00, natomiast usługi zakwaterowania i wyżywienia myśliwych wg PKWiU 55.2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi organizacji polowań, podczas których podatnik nabywa część usług (organizacja polowań, transport myśliwych, wyżywienie, zatrudnienie tłumacza) od innych podmiotów, można potraktować jako usługi turystyczne i opodatkować na zasadzie marży z 22% stawką podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi organizacji polowania dla myśliwych krajowych i zagranicznych, przy świadczeniu których nabywane są od innych podatników towary i usługi dla bezpośredniej korzyści turysty należy potraktować jako usługę turystyczną, o której mowa w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług i zgodnie z tym przepisem zastosować procedurę VAT-marża ze stawką 22%. Spółka wskazała, że po zakończeniu polowania sporządzany jest protokół określający m.in. ilość pozyskanej i postrzelonej zwierzyny oraz wymiary trofeów łowieckich (wieńce jeleni i danieli, parostki rogaczy oręż dzików itp.). Na podstawie ww. protokołu wystawiono fakturę VAT: organizacja polowania zbiorowego i indywidualnego (zatrudnienie tłumacza, transport, preparacja trofeów, ubezpieczenie myśliwych) ze stawką 22% wg PKWiU 01.50.10-00.00, zakwaterowanie i wyżywienie myśliwych i osób towarzyszących ze stawką 7% wg PKWiU 55.2, natomiast trofea ze stawką 3% wg PKWiU 15.11.40, a tusze zwierzyny upolowanej niezależnie od tego czy z porożem, czy bez, również ze stawką 3% wg PKWiU 15.11.40.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści regulacji zawartej w art. 28n ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku świadczenia usług turystyki, o których mowa w art. 119, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę ma siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2, który stanowi, że w przypadku, gdy ww. usługi turystyki, są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

Na podstawie art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

Stosownie do treści ust. 2 ww. artykułu, przez marżę, o której mowa w ust. 1, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

W oparciu o ust. 3 tegoż artykułu, przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:

a.

ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;

b.

działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;

c.

przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Z treści ust. 5 powołanego wyżej artykułu wynika, że gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej "usługami własnymi", odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy art. 29.

Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Analiza powołanych przepisów wskazuje, że ustawa przewiduje dla usług turystyki, stosowanie procedury VAT-marża, jeżeli świadczący nabywa usługi dla bezpośredniej korzyści turysty od innych podatników. Poza tym musi wypełnić przesłanki podmiotowe, tzn. musi mieć siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju oraz działać na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Nadleśnictwo zajmuje się świadczeniem usług w zakresie organizacji polowań dla myśliwych krajowych i zagranicznych, które obejmują takie czynności jak: zakwaterowanie z wyżywieniem myśliwych i osób im towarzyszących, organizację polowania indywidualnego i zbiorowego w łowisku, transport myśliwych, zapewnienie nagonki, transport upolowanej zwierzyny, organizację pokotu, zapewnienie pilota imprezy i ubezpieczenie. Przedmiotowe usługi wykonywane we własnym imieniu i na własny rachunek są sprzedawane bezpośrednio nabywcy finalnemu lub firmie zajmującej się sprzedażą usług turystycznych. W celu zapewnienia kompleksowej usługi organizacji polowania, część usług Nadleśnictwo świadczy we własnym zakresie, a część (np. wyżywienie, organizację polowania zbiorowego w łowisku, transport myśliwych) nabywa od obcych podmiotów dla bezpośredniej korzyści turysty (myśliwego).

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz treść złożonego wniosku stwierdzić należy, że świadczone przez Nadleśnictwo usługi w zakresie organizacji polowania należy traktować jako usługi turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług, do których ma zastosowanie szczególna procedura VAT-marża, przy czym podstawa opodatkowania w odniesieniu do usług nabywanych od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści turysty winna być określona na podstawie ust. 1 powyższego artykułu, natomiast w odniesieniu do usług świadczonych we własnym zakresie na zasadach ogólnych wskazanych w przepisie art. 29 ust. 1 ustawy. Usługi te, tj. usługi turystyki, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia w zakresie prawa do zastosowania 3% stawki podatku dla dostawy trofeów i tuszy zwierzyny łownej oraz w zakresie terminu wystawienia faktury zaliczkowej i momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej zaliczki dokonano w interpretacjach indywidualnych o numerach odpowiednio: ITPP2/443-432b/10/RS i ITPP2/443-432c/10/RS.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl