ITPP2/443-43/10/AW - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Dokapitalizowanie Funduszy Poręczeniowych".

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 1 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-43/10/AW Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Dokapitalizowanie Funduszy Poręczeniowych".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 16 marca i 1 kwietnia 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Dokapitalizowanie Funduszy Poręczeniowych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 16 marca i 1 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Dokapitalizowanie Funduszy Poręczeniowych".

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 1994 r. Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na udzielaniu pożyczek i poręczeń. Jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie zawartej umowy z Województwem realizuje projekt pod nazwą "Dokapitalizowanie Funduszy Poręczeniowych", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt realizowany jest przez konsorcjum, w skład którego wchodzą cztery instytucje. Polega on na udzielaniu poręczeń pożyczek oraz kredytów gospodarczych małym i średnim przedsiębiorcom krajowym, na potrzeby i w ramach prowadzonej przez nich działalności. Udzielanie poręczeń mieści się w zakresie prowadzonej przez Spółkę działalności statutowej. Zawarta umowa przewiduje, że każdy z członków konsorcjum może wykorzystać średniorocznie do 2% wartości dokapitalizowania na cele związane z obsługą projektu, dokonując niezbędnych w tym celu zakupów (artykuły biurowe, drobny sprzęt biurowy, wyposażenie).

Udzielanie poręczeń stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. Usługi pośrednictwa finansowego, do których zalicza się usługi udzielania poręczeń, zostały wskazane w poz. 3 załącznika Nr 4 i tym samym objęte są zwolnieniem.

Dla potrzeb realizowanego projektu Spółka złożyła oświadczenie, że nie może odzyskać kwoty podatku określonego w fakturach VAT z tytułu dokonanych zakupów i "w realizowanym projekcie jest to koszt kwalifikowany", gdyż zakupy służą sprzedaży zwolnionej i nie występuje związek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ww. ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek naliczony związany z zakupami dokonywanymi wyłącznie dla potrzeb realizowanego projektu, polegającego na udzielaniu poręczeń, nie podlega odliczeniu zgodnie z obowiązującymi przepisami...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest możliwe odliczenie (odzyskanie) kwoty podatku naliczonego określonego w fakturach VAT otrzymanych z tytułu zakupów dokonanych dla potrzeb realizowanego projektu.

Spółka wskazała, iż w związku z uzyskaniem dotacji na realizację przedmiotowego projektu będzie zobowiązana do udzielania poręczeń kredytów inwestycyjnych i pożyczek inwestycyjnych dla małych i średnich przedsiębiorców. Udzielanie poręczeń stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. Usługi pośrednictwa finansowego, do których zalicza się usługi udzielania poręczeń, zostały wskazane w poz. 3 załącznika Nr 4 i tym samym objęte są zwolnieniem.

Końcowo Spółka nadmieniła, iż w związku z faktem, że nie jest możliwe odliczenie (odzyskanie) kwoty podatku od towarów i usług z tytułu wydatków poniesionych dla potrzeb realizowanego projektu, podatek jest kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do brzmienia art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy wykonywane przez Spółkę czynności są zwolnione od podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie postawiono pytania, a udzielając niniejszej interpretacji powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego.

Ponadto informuje się, że z brzmienia powołanego wyżej art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa wynika, że wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, które nie podlegają analizie i ocenie, w związku z czym załączona do wniosku umowa o udzielenie wsparcia nie była przedmiotem merytorycznej analizy.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl