ITPP2/443-429/10/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-429/10/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2009 r.), uzupełnionym w dniu 12 lipca 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych związanych z realizacją projektu pn. "Rozwój Klastra Ciepłowniczego" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 12 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych związanych z realizacją projektu pn. "Rozwój Klastra Ciepłowniczego".

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, w ramach działania 1.4 Programu Operacyjnego Rozwój Polski na lata 2007-2013, podpisał umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację projektu pn. "Rozwój Klastra Ciepłowniczego", jako koordynator projektu w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 marca 2013 r. Projekt będzie dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w 90% kosztów kwalifikowanych. Pozostałe 10% kosztów będzie finansowane z wnoszonych "wkładów własnych" przez Członków Klastra, którzy są partnerami w tym projekcie i wyrazili zgodę na uczestnictwo oraz podpisali przedmiotową umowę z Wnioskodawcą (koordynatorem projektu). W tym celu, zgodnie z umową, Wnioskodawca wyodrębnił rachunek bankowy. Wnioskodawca rozlicza się kwartalnie z poniesionych wydatków w wartościach brutto, uznanych za kwalifikowane na podstawie złożonego wniosku o płatność do Instytucji Pośredniczącej wraz z zestawieniem dokumentów potwierdzających poniesione wydatki. Są one akceptowane w celu pokrycia ze środków EFRR w 90%, a pozostałe 10% będzie pokrywane w ramach zgromadzonego wkładu własnego.

W projekcie ujęto następujące koszty:

* osobowe,

* wynajmu powierzchni biura,

* zakupu środków trwałych przeznaczonych do użytku na czas realizacji projektu (np. sprzęt komputerowy, meble).,

* zakupu materiałów biurowych,

* podróży służbowych, diet noclegowych i wyżywieniowych,

* związane z promocją projektu,

* związane z organizacją spotkań, seminariów i konferencji,

* związane z pracami badawczymi, ekspertyzami, opracowaniem strategii,

* związane z organizacją wyjazdów studyjnych.

Efekty projektów, z których mogą korzystać uczestnicy wpłacający 10% wkładu własnego, to:

* usługi informacyjne świadczone przez Biuro Klastra,

* możliwość korzystania z opracowanych w ramach projektu wyników badań, ekspertyz i dokumentów strategicznych,

* udział w konferencjach i seminariach o charakterze ogólnym,

* udział w działaniach promocyjnych adresowanych do całego Klastra.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymywane środki od Członków Klastra, jako wkład własny na realizację projektu, podlegają ustawie o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne otrzymane od Członków Konsorcjum nie wiążą się ze świadczeniem usługi i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt dofinansowany w 90% kosztów kwalifikowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast pozostałe 10% kosztów będzie finansowane ze środków własnych wnoszonych przez członków Klastra, którzy są partnerami w tym przedsięwzięciu. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca ponosi koszty związane między innymi z wynajmem biura, nabyciem środków trwałych (sprzęt komputerowy, meble), materiałów biurowych, promocją, organizacją spotkań, seminariów i konferencji, itp. Efekty projektów, z których mogą korzystać uczestnicy to usługi informacyjne świadczone przez biuro Klasta, wyniki badań, ekspertyzy i dokumenty strategiczne, udział w konferencjach, seminariach, działaniach promocyjnych adresowanych do całego Klastra.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy zauważyć, iż przy ocenie charakteru świadczenia, jako usług, należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do usług każde świadczenie, podkreślając powszechność opodatkowania. Do uznania danej czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy wykonywanego świadczenia (beneficjenta czynności) i występowanie związku między tą czynnością a otrzymywanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Otóż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

Zatem musi wystąpić świadczenie, na które ukierunkowana jest płatność.

Z przedstawionego wniosku wynika, że członkowie Klastra wnoszą wpłaty na realizację projektu, z których Wnioskodawca pokrywa część kosztów z nim związanych na wynajem biura, zakup materiałów biurowych, organizowanie podróży służbowych, promocję projektu, organizację spotkań, seminariów, wyjazdy studyjne, itp. Efektem tego są korzyści jakie uzyskują Jego członkowie (usługi informacyjne, wyniki badań, ekspertyz i dokumentów strategicznych, uczestnictwo w spotkaniach, konferencjach, seminariach, działaniach promocyjnych adresowanych do całego Klastra, itp.).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że opisane przez Wnioskodawcę czynności wypełniają definicję usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i ze względu na swój odpłatny charakter podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wpłaty dokonywane przez członków Klastra (10% wkładu własnego na realizację projektu) są wynagrodzeniem za świadczone przez Wnioskodawcę usługi, dające wpłacającym wyraźne i bezpośrednie korzyści.

Jednocześnie należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo należy wyjaśnić, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl