ITPP2/443-428a/12/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-428a/12/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 13 czerwca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z planowanym aportem know-how oraz prawa własności rzeczy ruchomych w postaci egzemplarzy opracowań do spółki prawa handlowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 13 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z planowanym aportem know-how oraz prawa własności rzeczy ruchomych w postaci egzemplarzy opracowań do spółki prawa handlowego.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Urząd Marszałkowski jest samorządową jednostką budżetową, działającą w oparciu o ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze. zm.), powołaną do realizacji zadań należących do kompetencji administracji terenowej. Zakres działania wynika m.in. z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa. Ponadto urząd jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dokonuje sprzedaży w ramach czynności zawartych na podstawie umów cywilnoprawnych, natomiast w zakresie, w jakim towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, korzystając z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), obniża kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z treścią art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze. zm.), zwanej dalej "ustawą o samorządzie województwa", w sferze użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne lub spółdzielnie, a także może przystępować do takich spółek lub spółdzielni. Art. 14 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie województwa stanowi, iż samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zborowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13 z późn. zm.), organizatorem publicznego transportu zbiorowego jest województwo na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich oraz w transporcie morskim.

Województwo jest 100% właścicielem. Spółki Akcyjnej z siedzibą w..., "zwanej dalej Spółką". Została ona powołana na mocy uchwały Sejmiku Województwa z dnia 31 maja 2010 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawiązanie spółki prawa handlowego pod firmą (...). Spółka powstała w celu realizacji zadania, które zakłada odbudowę sieci kolejowych przewozów regionalnych poprzez rewitalizację nieczynnej od 1945 r. Kolei K. oraz budowę odcinka łączącego południowe dzielnice Miasta z Portem Lotniczym oraz z linią kolejową G. - K. Statutowym celem działalności Spółki jest realizacja powierzonego jej do wykonania zadania Etap I poprzez: budowę infrastruktury kolejowej lub organizację budowy infrastruktury kolejowej na zasadach zastępstwa inwestorskiego i wykonywania w jego ramach obowiązków związanych z procesem budowlanym, oraz eksploatację i zapewnienie utrzymania i funkcjonowania infrastruktury kolejowej, powstałej w ramach realizacji zadania. Powyższe zadanie związane jest z realizacją strategicznego zamierzenia Województwa, które dotyczy poprawy kolejowej komunikacji pasażerskiej pomiędzy Obszarem Metropolitalnym a centralną częścią regionu.

Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013, Działanie 7.1 Rozwój transportu kolejowego w Priorytecie VII, którego celem jest poprawa stanu połączeń kolejowych wchodzących w skład sieci T., a także wybranych odcinków znajdujących się poza tą siecią, oraz poprawa obsługi pasażerów w międzynarodowym i międzyregionalnym transporcie kolejowym. Uzyskał on wsparcie ze środków europejskich w ramach POIIŚ w wysokości 85% na przygotowanie przedsięwzięcia oraz 70% na realizację przedsięwzięcia (znajduje się na Liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013).

W latach 2008-2010 zawarto szereg umów, których przedmiotem było sporządzenie odpowiedniej dokumentacji mającej służyć realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego w postaci. Etap I, w tym w szczególności: studium wykonalności, analizy techniczne, koncepcje programowo-przestrzenne oraz inne analizy, ekspertyzy i opracowania, zwane dalej "Dokumentacją". Jest ona niezbędna Spółce do właściwej realizacji ww. inwestycji. Faktury VAT potwierdzające nabycie Dokumentacji zostały wystawione na Urząd Marszałkowski. Urząd Marszałkowski z tytułu nabycia przedmiotowej dokumentacji nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w latach 2008-2010, gdyż nie były one wówczas związane z czynnościami opodatkowanymi (odpłatną dostawą lub odpłatnym świadczeniem usług).

Obecnie planowane jest wniesienie wkładu niepieniężnego do Spółki (aport) w postaci wytworzonej Dokumentacji, związanej z planowaną inwestycją, który zostanie określony jako tzw. know-how (czyli wartości niematerialne i prawne w postaci informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej, utrwalone w egzemplarzach opracowań wchodzących w skład Dokumentacji, obejmujące prawo do korzystania z tych informacji) oraz prawo własności rzeczy ruchomych w postaci egzemplarzy opracowań wchodzących w skład Dokumentacji. Wniesienie aportem przedmiotowej Dokumentacji będzie wymagało zgody Sejmiku Województwa wyrażonej w uchwale, a także obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego przez Województwo. Po podjęciu stosownej uchwały przez Sejmik, Województwo obejmie akcje w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki. Następnie Urząd Marszałkowski aport wniesiony do Spółki udokumentuje stosowną fakturą VAT, zgodnie z treścią art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Urzędowi Marszałkowskiemu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur, dotyczących opracowania Dokumentacji związanej z planowaną inwestycją - w związku wniesieniem jej aportem do Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur, dotyczących opracowania Dokumentacji związanej z planowaną inwestycją, w związku z jej wniesieniem aportem do spółki ze 100% udziałem Województwa. Nabyta dokumentacja ma bezpośredni związek z czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, jaką będzie wniesienie aportu (obejmującego know-how, wynikającego z opracowań wchodzących w skład Dokumentacji oraz prawa własności rzeczy ruchomych w postaci egzemplarzy opracowań wchodzących w skład Dokumentacji).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, rozumiane odpowiednio jako:

* przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy) lub

* każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy).

Ustawa wskazuje również szczególne przypadki, kiedy dochodzi do dostawy towarów oraz świadczenia usług. Świadczeniem usług jest m.in. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej (art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych od podatnika z tytułu nabycia towarów lub usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Urząd Marszałkowski stwierdził, że wniesienie aportem do Spółki Dokumentacji związanej z planowaną inwestycją, będzie na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym dokona obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poprzez złożenie stosownych korekt deklaracji VAT-7 za okres 2008-2010, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - dalej ustawa - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Według ust. 11 tego artykułu, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Natomiast z treści ust. 13 ww. artykułu wynika, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują również sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 91 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

W świetle art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu (...).

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty (art. 91 ust. 4 ustawy).

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5 ustawy).

W myśl ust. 6 powołanego artykułu, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7 ustawy).

Zgodnie z art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Jak stanowi ust. 7b cyt. artykułu, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Natomiast ust. 7c stanowi, że jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana (ust. 7d powołanego artykułu).

Na podstawie ust. 8 cyt. artykułu, korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wniesienie aportu do spółki prawa cywilnego lub handlowego stanowi (w zależności od jego przedmiotu) dostawę towarów (art. 7 ust. 1 ustawy) albo usługę (art. 8 ust. 1 ustawy), a tym samym uznawane jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, gdyż czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu wiąże się z odpłatnością, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem mającym charakter rzeczowy albo niematerialny, a otrzymanym wynagrodzeniem, które przybiera postać udziału w spółce tj. wszystkich praw wynikających z uczestnictwa w tej spółce (w tym prawo do udziału w zysku spółki).

Ze złożonego wniosku wynika, że Województwo planuje wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego w postaci nabytej dokumentacji. Jego przedmiotem będzie tzw. know-how (tekst jedn.: wartości niematerialne i prawne w postaci informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej, utrwalone w egzemplarzach opracowań wchodzących w skład dokumentacji, obejmujące prawo do korzystania z tych informacji) oraz prawo własności rzeczy ruchomych w postaci egzemplarzy opracowań wchodzących w skład dokumentacji. Faktury VAT potwierdzające nabycie dokumentacji zostały wystawione na Urząd Marszałkowski. Urząd Marszałkowski nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w latach 2008-2010 z tytułu jej nabycia, gdyż nie była wówczas związana z czynnościami opodatkowanymi (odpłatną dostawą lub odpłatnym świadczeniem usług). Po podjęciu stosownej uchwały przez Sejmik Województwa, Województwo obejmie akcje w podwyższonym kapitale zakładowym spółki. Następnie Urząd Marszałkowski aport wniesiony do spółki udokumentuje stosowną fakturą VAT, zgodnie z treścią art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na tym tle Urząd Marszałkowski powziął wątpliwość dotyczącą prawa do odliczenia podatku w związku z planowanym aportem do spółki prawa handlowego.

Mając na względzie zdarzenie przyszłe opisane we wniosku oraz przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że skoro nabyta "Dokumentacja", przy zakupie której - jak wskazał Urząd Marszałkowski - nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, będzie miała związek z czynnością opodatkowaną, tj. aportem, Urząd nabędzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu, o ile nie wystąpią przesłanki wyłączające to prawo określone w art. 88 ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że - wbrew stanowisku zawartemu w złożonym wniosku - podstawą dokonania korekty podatku naliczonego in plus nie będzie art. 86 ust. 13 ustawy, ale tryb określony w art. 91 ustawy. W związku z powyższym - oceniając stanowisko Urzędu Marszałkowskiego całościowo - należało uznać je za nieprawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, że nie była przedmiotem oceny w niniejszej interpretacji kwestia prawidłowości rejestracji Urzędu Marszałkowskiego jako podatnika podatku od towarów i usług.

Końcowo informuje się, iż w kwestii oszacowania wartości planowanego aportu wydano postanowienie znak ITPP2/443-428b/12/MD.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl