ITPP2/443-425/08/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-425/08/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2008 r. (data wpływu do organu) uzupełnionym pismem z dnia 25 czerwca 2008 r. (data wpływu 24 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z faktury dokumentującej obciążenie z tytułu premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 25 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z faktury dokumentującej obciążenie z tytułu premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka dokonuje dostawy towarów na rzecz firmy "C". Tytułem zapłaty za dostarczone towary "C" płaci cenę ustaloną na podstawie odpowiednich umów oraz otrzymanych faktur VAT. Zgodnie z dodatkowymi ustaleniami umownymi, firma "C" otrzymuje od Spółki premie pieniężne (bonusy) ustalone w dwóch formułach:

1.

tzw. bonus bezwarunkowy, tj. stały procent wartości zakupów dokonanych od Spółki w danym okresie rozliczeniowym,

2.

tzw. bonus warunkowy, tj. określony dodatkowy procent od wartości zakupów dokonanych od Spółki w danym okresie rozliczeniowym w przypadku, gdy łączna wartość zakupów przekroczy ustalony pułap.

Spółka wskazała, iż w związku z dokonanymi zakupami w ustalonym przez strony okresie rozliczeniowym, firma "C" uzyskuje prawo do bonusu, którego rozlicznie następuje po wystawieniu przez nią faktur VAT ze stawką 22%.

W uzupełnieniu wniosku Spółka wyjaśniła, że wypłacony bonus warunkowy stanowi określony procent od wartości łącznych zakupów dokonanych w danym okresie rozliczeniowym i nie jest związany z konkretnymi, pojedynczymi dostawami. Spółka wypłacone premie pieniężne (bonusy) zalicza do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym. Faktury dokumentujące premie pieniężne są kwalifikowane jako zakupy, które są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego w fakturze wystawionej przez kontrahenta z tytułu rozliczenia premii pieniężnych wynikających z zawartej umowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne (bonusy) rozliczone są za pomocą faktury VAT i stanowią wynagrodzenie na rzecz firmy Cerrfour z tytułu świadczenia usług. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W związku z tym - w opinii Wnioskodawcy - wypłacone premie pieniężne będą traktowane jak zapłata za usługę, a Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, zgodnie z umową z faktur otrzymanych za okres rozliczeniowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie udzielane premie pieniężne są związane z wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez kontrahenta, dokumentującego obciążenie z tytułu tych premii.

W myśl postanowień art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

W efekcie, w przypadku kiedy premie pieniężne, które wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę zakupów określonej wartości w danym okresie rozliczeniowym i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacone premie związane są z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego takie premie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca udziela premii pieniężnych, a ich wysokość uzależniona jest między innymi od zrealizowania określonych w umowie zakupów w danym okresie rozliczeniowym. Ponadto - jak wskazuje Wnioskodawca - premia pieniężna (bonus) nie jest związana z żadną konkretną dostawą. Premia ta zaliczona jest przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów.

Tak więc ww. działania kontrahenta Spółki, mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanego przez niego wynagrodzenia. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W związku z tym uznać należy, że Wnioskodawcy, jako nabywcy przedmiotowej usługi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez kontrahenta za odpłatne świadczenie usług, w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że nie występują inne przesłanki ograniczające to prawo wynikające z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl