ITPP2/443-423/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-423/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2008 r. (data wpływu 14 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży biletów na spektakle prezentowane poza granicami kraju - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży biletów na spektakle prezentowane poza granicami kraju.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność artystyczną polegającą między innymi na prezentacji spektakli teatralnych. Działalność ta jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie będzie prezentowało spektakle (sprzedawało je za granicą) na podstawie faktury VAT lub biletów. Prezentacje będą odbywały się zarówno w krajach członkowskich Unii Europejskiej, jak i w państwach trzecich.

Stowarzyszenie ma siedzibę w Polsce, zgodnie ze statutem może realizować zadania statutowe również poza granicami kraju. Najbliższe prezentacje poza granicami kraju odbędą się w czerwcu i w sierpniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jak powinno wyglądać rozliczenie sprzedaży poza granicami kraju: w krajach członkowskich i w państwach trzecich, polegające na sprzedaży biletów i faktury.

Czy działalność artystyczna za granicą jest również zwolniona od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że Stowarzyszenie ma siedzibę w Polsce miejscem wystawienia faktury jest siedziba Stowarzyszenia.

Miejscem prezentacji jest miejsce wykonania dzieła w związku z tym Stowarzyszenie powinno rozliczać się w Polsce, działalność taka byłaby zwolniona od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki - jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie będzie świadczyło usługi w dziedzinie kultury, polegające na prezentacji spektakli poza granicami kraju. W takim przypadku miejscem świadczenia usług będzie kraj, w którym spektakl będzie prezentowany.

Tak więc świadczenie przedmiotowych usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Ustawodawca krajowy uregulował jedynie sposób dokumentowania czynności dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego. I tak stosownie do treści § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze, przy czym stosownie do ust. 2 powołanego wyżej § 27 rozporządzenia, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Wskazać w tym miejscu należy, że interpretacja indywidualna dotyczy zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego

Przez przepisy prawa podatkowego - w myśl art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - należy rozumieć przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Zdarzenie przyszłe przedstawione przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczy prezentacji spektakli teatralnych poza granicami kraju (kraje członkowskie Unii Europejskiej i kraje trzecie) i związany z tym sposób rozliczenia podatku od świadczonych usług.

Jak wskazano powyżej miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, do których zalicza się prezentacje spektakli teatralnych opisanych we wniosku, jest miejsce ich faktycznego świadczenia.

Z tych względów uznać należy, że tutejszy organ podatkowy nie jest właściwy do dokonania interpretacji przepisów prawa podatkowego obowiązującego w krajach, gdzie prezentowane będą spektakle teatralne, w zakresie dokonywania rozliczeń podatkowych z tytułu świadczonych usług w dziedzinie kultury.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl