ITPP2/443-422/10-2/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-422/10-2/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2010 r. (data wpływu 7 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 23 lipca 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Platforma Obsługi Nauki PLATON - Etap I: Kontener usług wspólnych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Platforma Obsługi Nauki PLATON - Etap I: Kontener usług wspólnych".

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W sierpniu 2008 r. Konsorcjum, w ramach Programu Operacyjnego Gospodarka - Oś priorytetowa: Infrastruktura sfery B+R, działanie 2.3: inwestycje związane z rozwojem infrastruktury informatycznej nauki, złożyło do MNiSW wniosek o dofinansowanie realizacji projektu - Platforma Obsługi Nauki PLATON - Etap I: Kontener usług wspólnych. Wniosek został zaakceptowany, projekt wszedł w fazę realizacji z dniem 30 kwietnia 2009 r.

Politechnika jest jednym z 22 partnerów projektu i członków Konsorcjum i z dniem 1 lipca 2009 r. rozpoczęła jego realizację. Celem ogólnym projektu jest rozwój istniejącej krajowej infrastruktury teleinformatycznej nauki (sieci) o aplikacje i usługi wspierające badania naukowe i rozwojowe polskich zespołów badawczych na rzecz innowacyjnej gospodarki, poprzez:

* udostępnienie środowisku naukowemu bezpiecznych teleinformatycznych usług wideokonferencji, realizowanych pomiędzy wszystkimi jednostkami tworzącymi Konsorcjum,

* wynajem infrastruktury studio wideokonferencyjnego innym jednostkom naukowym i badawczym oraz podmiotom gospodarczym,

* budowę infrastruktury i wdrożenie usługi (...), tj. prostego i bezpiecznego roamingu osób związanych ze środowiskiem naukowym i szkolnictwa wyższego w Polsce,

* upowszechnienie wykorzystania infrastruktury obliczeniowej w środowisku naukowym, udostępnienie środowisku naukowemu krajowej platformy dystrybucji naukowej intertaktywnej telewizji HD.

Realizacja projektu - trwającego od dnia 1 lipca 2009 r. do dnia 30 czerwca 2012 r. - będzie miała pozytywny wpływ na rozwój społeczeństwa informacyjnego w Polsce.

W ramach projektu Politechnika ma przydzielone środki finansowe w kwocie 1.603.407,55 zł, na zakup - w przeważającej mierze - aparatury i urządzeń oraz oprogramowania.

Zakupiony sprzęt - faktury zakupu będą wystawiane na Politechnikę - będzie wykorzystywany przez pracowników i studentów do celów dydaktycznych i naukowo-badawczych w ramach działalności statutowej Uczelni (nieodpłatnie).

Nabyta aparatura oraz usługi będą wykorzystywane również do świadczenia usług opodatkowanych firmom zewnętrznym (dostęp do usług w sieciach szerokopasmowych takich jak: organizacja i przeprowadzanie wideokonferencji w standardzie telewizji wysokiej rozdzielczości HD, dostęp do bezpiecznej sieci bezprzewodowej, usługi obliczeniowe, usługi archiwizacji i zdalnych kopii bezpieczeństwa, dostęp do naukowej telewizji HD).

W związku z realizacją powyższego projektu przewiduje się zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych o wartości przekraczającej 15.000 zł.

W przypadku faktur zakupu związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i zwolnioną w 2010 r. Politechnika dokonuje odliczenia 16% podatku naliczonego zawartego w tych fakturach, zgodnie z proporcją obliczoną według art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Politechnika jest wyższą państwową uczelnią techniczną utworzoną zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 czerwca 1968 r., która realizuje sprzedaż zwolnioną (PKWiU 80) i opodatkowaną (najem, ekspertyzy, badania, usługi warsztatowo-labolatoryjne).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Politechnika, jako podatnik podatku od towarów i usług, ma możliwość dokonania częściowego odliczenia podatku od towarów i usług według obliczonej proporcji od zakupów związanych z realizacją projektu - Platforma Obsługi Nauki PLATON- Etap I: Kontener usług wspólnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż zakupy dokonywane do realizowanego projektu związane są zarówno z wykonywaniem czynności zwolnionych, jak i opodatkowanych, ma prawo zastosować proporcje zgodnie z art. 90 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że przedmiotowe prawo, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, o ile dotyczy zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 oraz 91 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2 tego artykułu).

W myśl art. 90 ust. 3 proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo

Natomiast ust. 4 tego artykułu przesądza, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Modyfikowany na podstawie powyższych regulacji zakres odliczenia podatku naliczonego, stosowany jest w przypadku prowadzenia działalności należącej do dwóch kategorii czynności. Do pierwszej z nich zaliczyć należy czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (co do zasady, świadczenie usług oraz sprzedaż towarów opodatkowanych). Z kolei druga kategoria obejmuje czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo (czynności zwolnione od podatku, czy też niepodlegające opodatkowaniu). W przypadku mieszanego charakteru prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, jednoznaczne przyporządkowanie niektórych zakupów (np. kosztów ogólnych działalności) do jednej z ww. kategorii może być utrudnione lub wręcz niemożliwe. Wówczas podatnik, dla potrzeb odliczenia podatku w uprawnionej wysokości, zobowiązany jest obliczyć procentowy stosunek w jakim pozostają ww. kategorie czynności.

Obowiązek określony w art. 90 ust. 1 ustawy polega na faktycznym wyodrębnieniu wskazanych kwot w oparciu o rzeczywiste i racjonalne kryteria. Wyodrębnienie to winno nastąpić zgodnie ze stanem rzeczywistym, aby określić jaką część danego towaru czy usługi podatnik rzeczywiście wykorzystuje do wskazanych czynności. Zatem istotne jest, czy dany podmiot ma realną możliwość przyporządkowania określonych towarów i usług określonym czynnościom. Ocena ta musi być dokonana w oparciu o obiektywną analizę realiów prowadzonej działalności.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Politechnika jest jednym z 22 partnerów projektu "Platforma Obsługi Nauki PLATON - Etap I: Kontener usług wspólnych", który będzie realizowała w ramach Konsorcjum i z dniem 1 lipca 2009 r. rozpoczęła jego realizację (zakończenie realizacji 30 czerwca 2012 r.).

W związku z jego realizacją zostanie zakupiony sprzęt (faktury będą wystawiane na Politechnikę), który będzie wykorzystywany przez pracowników i studentów do celów dydaktycznych i naukowo-badawczych w ramach działalności statutowej Uczelni (nieodpłatne). Ponadto zakupiona aparatura i nabyte usługi będą wykorzystywane do świadczenia usług opodatkowanych firmom zewnętrznym (dostęp do usług w sieciach szerokopasmowych takich jak: organizacja i przeprowadzanie wideokonferencji w standardzie telewizji wysokiej rozdzielczości HD, dostęp do bezpiecznej sieci bezprzewodowej, usługi obliczeniowe, usługi archiwizacji i zdalnych kopii bezpieczeństwa, dostęp do naukowej telewizji HD). W ramach projektu przewiduje się zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość przekroczy 15.000 zł.

Na podstawie proporcji wyliczonej zgodnie z art. 90 ustawy, Politechnika odlicza 16% podatku naliczonego zawartego w fakturach.

Na tym tle Politechnika powzięła wątpliwość dotyczącą możliwości dokonania proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego przy zakupach dotyczących ww. projektu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 90 ust. 1 tej ustawy, uznać należy, że skoro nabyte w ramach realizowanego projektu towary i usługi (w tym środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, których wartość przekroczy 15 000 zł), będą służyły z jednej strony wykonywaniu czynności innych niż opodatkowane, a z drugiej, czynnościom opodatkowanym, a Politechnika nie jest w stanie przyporządkować dokonywanych zakupów tylko do jednej z tych dwóch kategorii, odliczenie podatku naliczonego może być realizowane według proporcji wyliczonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl