ITPP2/443-421/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-421/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z projektem pn.: "Rewitalizacja centrum (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z projektem pn.: "Rewitalizacja centrum (...)".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu pn. "Rewitalizacja centrum (...)" zawartą pomiędzy instytucją zarządzającą a Gminą Miejską (beneficjentem), podmiotem realizującym projekt jest Urząd Miejski. Projekt współfinansowany jest ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Zakres przedmiotowy niniejszego projektu obejmuje następujące działania:

* modernizację, przebudowę i wyposażenie starego budynku Urzędu Miasta na potrzeby działających na terenie miasta stowarzyszeń, kół zainteresowań i miejskiej biblioteki,

* przebudowę ciągu jezdno-pieszego w części ulic w ciąg pieszy oraz ciągu jezdno-pieszego w ciąg pieszy przy placu i ulicy z uwzględnieniem zieleni i elementów małej architektury,

* przebudowę i wzmocnienie murów,

* budowę sieci monitoringu w celu tworzenia stref bezpieczeństwa w centrum miasta, przy szkołach podstawowych, gimnazjach, na targowisku.

Faktury są wystawiane na Urząd Miejski, który jako gminna samorządowa jednostka organizacyjna wykonuje zadania administracji publicznej. Poprzez realizację projektu nastąpi ożywienie, poprawa funkcjonalności, estetyki, wygody użytkowania istniejących obiektów użyteczności publicznej. Inwestycja nie generuje jakichkolwiek przychodów. Urząd Miejski nie będzie pobierał żadnych kwot i nie będzie czerpał żadnych zysków za korzystanie z obiektów, nie wystąpi z tego tytułu sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Urząd Miejski ma prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja centrum (...)".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Urząd Miejski nie ma możliwości odzyskania podatku ponieważ środki, o które się ubiega nie są środkami o których mowa w § 7 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, a wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W rozdziale 9 obowiązującego w 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. powyższe kwestie zostały uregulowane odpowiednio w rozdziale 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), a od dnia 6 kwietnia 2011 r. w tożsamych przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Ze złożonego wniosku wynika, że Gmina Miejska (beneficjent) zawarła z instytucją zarządzającą umowę o dofinansowanie projektu, zgodnie z którą podmiotem realizującym projekt jest Urząd Miejski. Projekt współfinansowany jest ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Zakres przedmiotowy niniejszego projektu obejmuje następujące działania:

* modernizację, przebudowę i wyposażenie starego budynku Urzędu Miasta na potrzeby działających na terenie miasta stowarzyszeń, kół zainteresowań i miejskiej biblioteki,

* przebudowę ciągu jezdno-pieszego w części ulic w ciąg pieszy oraz ciągu jezdno-pieszego w ciąg pieszy przy placu i ulicy z uwzględnieniem zieleni i elementów małej architektury,

* przebudowę i wzmocnienie murów,

* budowę sieci monitoringu w celu tworzenia stref bezpieczeństwa w centrum miasta, przy szkołach podstawowych, gimnazjach, na targowisku.

Faktury są wystawiane na Urząd Miejski, który jako gminna samorządowa jednostka organizacyjna wykonuje zadania administracji publicznej. Poprzez realizację projektu nastąpi ożywienie, poprawa funkcjonalności, estetyki, wygody użytkowania istniejących obiektów użyteczności publicznej. Inwestycja nie generuje jakichkolwiek przychodów. Urząd Miejski nie będzie pobierał żadnych kwot i nie będzie czerpał żadnych zysków za korzystanie z obiektów, nie wystąpi z tego tytułu sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Urzędowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie istnieje związek towarów i usług nabywanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki uzyskane na realizację zadania nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa powołanych przepisach ww. rozporządzeń.

Końcowo informuje się, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii podmiotowości Urzędu w zakresie podatku od towarów i usług, bowiem w odniesieniu do tej kwestii nie wskazano stanowiska i nie zadano pytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl