ITPP2/443-420/10/AD - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-420/10/AD Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2010 r. (data wpływu 7 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniach 14 i 17 czerwca 2010 r., (daty wpływów), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 14 i 17 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy o warunkach i sposobie realizacji lokalnej strategii rozwoju z dnia 17 lutego 2010 r., zawartej z Samorządem Województwa, Lokalna Grupa Działania uzyskała wsparcie finansowe na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z rozporządzeniem Rady/WE/1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. (art. 71), kosztem kwalifikowanym w zakresie działania wynikającego z umowy zawartej z samorządem, może być także podatek od towarów i usług pod warunkiem braku możliwości jego odzyskania przez beneficjenta. Stosownie do wskazanej wyżej umowy na beneficjencie, tj. na Stowarzyszeniu - spoczywa obowiązek uzyskania interpretacji od uprawnionego organu w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Działania realizowane w 2010 r. nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zakres ww. działania obejmuje między innymi następujące pozycje:

1.

koszty bieżące (administracyjne) - najem pomieszczeń biurowych, zakup wyposażenia biura oraz materiałów biurowych, opłaty pocztowe, skarbowe, notarialne, sądowe,

2.

badania nad obszarem LSR - wynagrodzenie eksperta, badanie ankietowe, wykonanie opracowania dot. obszaru LGD,

3.

informowanie o obszarze działania LGD oraz LSR - prowadzenie strony internetowej, zamieszczenie informacji w prasie i telewizji lokalnej,

4.

szkolenie kadr biorących udział we wdrażaniu LSR - druk materiałów szkoleniowych, wynagrodzenie wykładowcy, wyżywienie oraz noclegi,

5.

organizacja imprez o charakterze promocyjnym oraz zakup gadżetów promocyjnych,

6.

szkolenie lokalnych liderów - druk materiałów szkoleniowych, wyżywienie, najem nieruchomości na szkolenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach umowy o warunkach i sposobie realizacji lokalnej strategii rozwoju, zawartej w dniu 17 lutego 2010 r. z Samorządem Województwa, podatek od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany i czy LGD ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w toku realizacji wskazanej wyżej umowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług i tym samym koszt tego podatku stanowi koszt kwalifikowany w rozumieniu art. 71 rozporządzenia Rady/WE/1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. (Dz. Urz. UE L 277 z 21 października 2005 r. z późn. zm.). LGD wskazała, że działa w oparciu o ustawę z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Wyjaśniła ponownie, że na podstawie umowy o warunkach i sposobie realizacji lokalnej strategii rozwoju zawartej w dniu 17 lutego 2010 r. z Samorządem Województwa, uzyskała wsparcie finansowe na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Stosownie do art. 71 ww. rozporządzenia Rady/WE, podatek VAT może zostać uznany za koszt kwalifikowany w przypadku, gdy beneficjent nie może odzyskać kosztu podatku w trybie przepisów szczególnych. Podniosła, że zgodnie z wpisem do KRS nie prowadzi odpłatnej działalności statutowej, nie prowadzi również działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrach podatników VAT, jak również w rejestrach podmiotów gospodarczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z regulacji art. 88 ust. 4 ustawy wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie, nie będące czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, otrzymało wsparcie finansowe na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego. W ramach ww. przedsięwzięcia poniosło między innymi koszty związane z badaniem nad obszarem LGD, szkoleniem kadr oraz lokalnych liderów (druk materiałów szkoleniowych, wyżywienie, itp.). Powyższe działania nie służyły czynnościom opodatkowanym.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług - co wyklucza możliwość dokonania odliczenia - a dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl