ITPP2/443-418c/09/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-418c/09/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 22 maja 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 czerwca i 3 lipca 2009 r. (data wpływu odpowiednio 1 i 6 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi spedycyjno-portowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 26 czerwca i 3 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi spedycyjno-portowe.

W przedmiotowym wniosku, oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie zawartej umowy Spółka zobowiązała się do świadczenia na rzecz kopalni i zakładów chemicznych (zajmujących się wydobyciem i granulacją siarki), usług spedycyjno-portowych, które obejmują m.in.

* stemowanie statków czarterowych,

* trymerke siarki w ładowniach statku,

* wystawienie dokumentów "statkowych",

* nadzór nad kontrolą czystości ładowni statku,

* ustalenie ilości załadowanej siarki,

* wystawienie certyfikatów jakości,

* zabezpieczenie regresu w stosunku do uczestników obrotu w porcie,

* informowanie o dacie podejścia i wyjścia statku oraz ilości załadowanej siarki i stanów magazynowych.

Załadunek siarki dokonywany jest na statki przeznaczone do przewozu towarów (sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 35.11.24.). Usługi powyższe wiążą się z obrotem siarki wysyłanej na eksport drogą morską.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku od towarów i usług będzie właściwa dla świadczonych przez Spółkę usług wynikających z zawartej umowy.

Zdaniem Wnioskodawcy powołującego treść art. 41 ust. 1, art. 83 ust. 1 pkt 9 i 14 ustawy o podatku od towarów i usług, ogół usług wynikających z zawartej umowy, jako usługi związane z obsługą statków podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką w wysokości 0%. Ponadto wskazano, że preferencyjna stawka znajduje zastosowanie do czynności spedycyjno-portowych. Argumentem, który przemawia za stosowaniem ww. stawki jest koncepcja świadczenia złożonego tj. takiego, gdzie występuje element dominujący (obsługa statku) oraz elementy pomocnicze, które jedynie pozwalają lepiej zrealizować element dominujący, a nie są celem samym w sobie. W takim przypadku właściwą stawką dla całości jest stawka dla elementu dominującego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Z jego treści wynika, że opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, dostawa towarów stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu. Z ust. 1 pkt 14 tegoż artykułu wynika, że preferencyjną stawką w wysokości 0% zostały objęte również usługi związane z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 należących do armatorów morskich, z wyjątkiem usług świadczonych na cele osobiste załogi.

W myśl postanowień zawartych w art. 83 ust. 1 pkt 19 stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

Z treści ust. 1 pkt 21 lit. a) tegoż artykułu wynika, że preferencyjną stawką podatku w wysokości 0% objęte są również usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów dotyczące towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu.

W odniesieniu do usług wymienionych w ww. przepisach, prawo do zastosowania 0% stawki podatku ustawodawca uzależnił - jak wynika z zapisu ust. 2 tegoż artykułu - od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

We wniosku Spółka wskazuje, że świadczone przez nią usługi polegające na wykonywaniu czynności spedycyjno-portowych, obejmujących m.in. stemowanie statków, trymerke siarki w ładowniach statku, wystawienie dokumentów statkowych, nadzór nad kontrolą czystości ładowni, ustalenie ilości załadowanej siarki, wystawienie certyfikatów jakości, zabezpieczenie regresu, informowanie o dacie podejścia i wyjścia statku oraz ilości załadowanej siarki i stanów magazynowych, świadczone są na rzecz kopalni i zakładów chemicznych. Przedmiotowe usługi wiążą się z obrotem siarki wysyłanej na eksport drogą morską.

Z uwagi na fakt, że usługi spedycyjno-portowe świadczone przez Spółkę związane są z eksportem towarów, a głównym ich celem jest jego organizacja oraz czynności odnoszące się do towarów eksportowanych (siarki), usługi te objęte są zakresem regulacji zawartych w art. 83 ust. 1 pkt 19 i 21 lit. a) ustawy, a nie - jak błędnie wskazała Spółka w swoim stanowisku - art. 83 ust. 1 pkt 9 i 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz przytoczone uregulowania należy stwierdzić, że świadczone przez Spółkę usługi spedycyjno-portowe związane z eksportem podlegają na podstawie ww. przepisów opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%, pod warunkiem prowadzenia dokumentacji określonej w art. 83 ust. 2 ustawy.

Pomimo uznania, iż Wnioskodawcy może przysługiwać prawo do zastosowania stawki 0% stanowisko uznano za nieprawidłowe z uwagi na podanie przez Spółkę błędnej podstawy prawnej.

Zgodnie z art. 14 § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym interpretację indywidualną wydaje się wyłącznie w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku i pismach stanowiących jego uzupełnienie, a nie dołączonych do niego dokumentów. Zatem załączone do złożonego uzupełnienia wniosku kserokopie dokumentów nie były przedmiotem merytorycznej oceny.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia w zakresie: stawki podatku dla świadczonych usług polegających na przyjmowaniu, składowaniu i załadunku na statek siarki granulowanej; oraz dla sporządzania analiz jakości dokonano w interpretacjach o numerach odpowiednio nr ITPP2/443-418a/09/RS oraz ITPP2/443-418b/09/RS.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl