ITPP2/443-418B/08/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-418B/08/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2008 r. (data wpływu 16 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej obciążenie z tytułu premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej obciążenie z tytułu premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani (będąc podatnikiem podatku od towarów i usług) działalności gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży hurtowej płytek ceramicznych. Zawarte ma Pani umowy z hurtowniami płytek, którym udziela premii za zrealizowanie zakupów o określonej wartości. Hurtownie te mają w umowie także inne obowiązki jak np. właściwą ekspozycje zakupionych u Pani towarów, jednakże otrzymanie premii i jej wysokość uzależnione jest wyłącznie od wielkości zrealizowanego obrotu w danym okresie rozliczeniowym. Udzielane premie nie są związane z konkretną dostawą, a dotyczą osiągnięcia określonego poziomu wartości zakupów. W umowach tych nie ma zawartych żadnych sankcji na wypadek niezrealizowania obrotu w określonej wysokości, jak też sankcji za niezrealizowanie innych obowiązków. Wypłacona premia pieniężna związana jest w całości ze sprzedażą opodatkowaną i stanowi koszt uzyskania przychodu.

W związku z powyższym, w piśmie z dnia 27 maja 2008 r., zadano następujące pytanie:

Czy otrzymanie faktur od kontrahentów w związku z wypłaconą przez Panią premią pieniężną uprawnia do odliczenia zawartego w fakturach podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymanie faktury od kontrahentów z tytułu premii pieniężnej nie uprawnia do odliczenia zawartego w nich podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 88 ust. 1 pkt 2 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W myśl postanowień art. 88 ust. 3a pkt 2 powołanej ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę zakupów o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie, lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane w pewnym okresie dostawy, a premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą (transakcją), należy uznać, że wypłacone premie pieniężne związane są z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką gratyfikację, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż udziela Pani swoim kontrahentom premii pieniężnych za osiągnięcie określonego poziomu wartości zakupów w danym okresie rozliczeniowym. Świadczenia te, jak wskazano we wniosku, nie są związane z żadną konkretną dostawą. Uznać zatem należy, iż w przedmiotowej sprawie premie pieniężne są ściśle uzależnione od określonego zachowania kupującego. Otrzymanie przedmiotowych premii jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywców (hurtowni) w stosunku do Wnioskodawcy, które stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem. Istnieje wyraźny stosunek prawny pomiędzy usługobiorcą oraz usługodawcą, w wyniku którego następuje świadczenie wzajemne. Jako zapłatę za wykonaną usługę nabywca (kontrahent Wnioskodawcy) otrzymuje premię pieniężną.

Z treści wniosku wynika ponadto, że otrzymuje Pani faktury VAT od kontrahentów, a wypłacana premia pieniężna jest w całości związana z sprzedażą opodatkowaną. Ponadto wskazano, jako element stanu faktycznego, że wypłata premii pieniężnej stanowi koszt uzyskania przychodów.

W oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny i powołane przepisy należy stwierdzić, że premia pieniężna wypłacona z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupów stanowi wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług, które podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W związku z tym należy uznać, że przysługuje Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez kontrahentów (dokumentującej odpłatne świadczenie usług) w zakresie o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie zachodzą inne ograniczenia o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl