ITPP2/443-418/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-418/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniach 24 marca oraz 2 czerwca 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 24 marca oraz 2 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Cele Stowarzyszenia:

1.

rozbudowa gimnazjum;

2.

szerzenie idei wolontariatu jako sposobu na życie oraz przełamanie negatywnego stereotypu pracy społecznej i pracy na rzecz innych;

3.

poprawienie społecznego funkcjonowania młodzieży ze środowisk zagrożonych patologiami, w szczególności problemem alkoholowym;

4.

zapobieganie zachowaniom nieakceptowanym społecznie i szkodliwym dla zdrowia, w szczególności uzależnieniom przemocy, oraz promowanie zdrowego stylu życia wśród młodzieży;

5.

edukacja dorosłych w zakresie wiedzy, rozwoju, potrzeb i wychowania dzieci i młodzieży oraz doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców i osób pracujących z dziećmi i młodzieżą;

6.

działanie na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych mieszkańców gminy,

7.

rozwijanie tożsamości europejskiej, budowanej na gruncie miłości do małej i wielkiej ojczyzny;

8.

krzewienie kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży;

9.

poprawa społecznego i zawodowego funkcjonowania niepełnosprawnych mieszkańców gminy;

10.

działania na rzecz poprawy społecznego funkcjonowania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych kobiet;

11.

organizacja wypoczynku dla dzieci i kobiet.

Stowarzyszenie, niebędące czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, uzyskało środki z Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwojów Obszarów Wiejskich na realizację projektu. Pozyskane środki nie stanowiły środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.). W ramach projektu przeprowadzono bezpłatne warsztaty edukacyjne dla dorosłych i młodzieży z Gminy w zakresie podstaw obsługi komputera oraz pakietu (...), turniej gier logicznych oraz cykl warsztatów matematycznych dla młodzieży gimnazjum. Stowarzyszenie zakupiło niezbędny sprzęt do realizacji projektu: komputer (laptop), projektor multimedialny, gry logiczne, bryły geometryczne, program multimedialny, artykuły biurowe, zestaw mebli, ekran i uchwyt sufitowy do projektora. Nabyty sprzęt i artykuły służyły i będą służyć do celów edukacyjnych, realizowanych bezpłatnie na rzecz młodzieży i dorosłych.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie realizując powyższe operacje może odzyskać uiszczony podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania uiszczonego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Od dnia 6 kwietnia 2011 r. tożsama regulacja obowiązuje na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie, niebędące czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, uzyskało środki z Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwojów Obszarów Wiejskich na realizację projektu, w ramach którego przeprowadzono bezpłatne warsztaty edukacyjne dla dorosłych i młodzieży w zakresie podstaw obsługi komputera oraz pakietu Office, turniej gier logicznych oraz cykl warsztatów matematycznych. Pozyskane środki nie stanowiły środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. Stowarzyszenie zakupiło niezbędny sprzęt do realizacji projektu: komputer (laptop), projektor multimedialny, gry logiczne, bryły geometryczne, program multimedialny, artykuły biurowe, zestaw mebli, ekran i uchwyt sufitowy do projektora. Nabyty sprzęt i artykuły służyły i będą służyć do celów edukacyjnych realizowanych bezpłatnie na rzecz młodzieży i dorosłych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, a zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie służyły i nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż pozyskane środki nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl