ITPP2/443-417/13/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-417/13/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "R..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "R...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szpital działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej - świadczy usługi medyczne. W dniu 28 grudnia 2012 r. została podpisana umowa grantu z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie ze środków Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa, w ramach Programu Współpracy... 2007-2013 projektu pn. "R...". Projekt jest finansowany w 90% ze środków EISP, a w 10% ze środków własnych Szpitala. Ma na celu poprawę efektywności funkcjonowania ratownictwa medycznego w obszarze transgranicznym, poprzez modernizację bazy zespołów wyjazdowych ratownictwa medycznego, a w szczególności:

1.

poprawę systemu wspomagania decyzji w sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowia lub życia, poprzez wdrożenie systemu transmisji danych Tele-EKG oraz lokalizacji karetek pogotowia ratunkowego,

2.

skrócenie czasu dotarcia do pacjenta wymagającego pomocy i udzielenia poszkodowanemu kompleksowej pomocy medycznej w pierwszych minutach od nagłego zdarzenia zagrażającego życiu,

3.

podwyższenie kwalifikacji służby ratownictwa medycznego regionu transgranicznego, poprzez nabycie i utrwalenie przez ratowników medycznych profesjonalnych umiejętności ratowania życia, opartych na międzynarodowych standardach.

W momencie złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania Szpital złożył pisemne oświadczenie, iż zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, nie ma możliwości odzyskania w całości, bądź w części, podatku od towarów i usług. Szpital jest podatnikiem wykonującym usługi zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W 2011 r. (zgodnie ze złożonymi deklaracjami VAT-7) sprzedaż ogółem wyniosła: 157.282.373, w tym:

* sprzedaż usług zwolnionych od podatku - 153.949.588 zł,

* sprzedaż usług opodatkowanych stawką 5%, 8% i 23% - 3.002.757 zł,

* sprzedaż usług i dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca - 330.028 zł

W 2012 r. (zgodnie ze złożonymi deklaracjami VAT-7) sprzedaż ogółem wyniosła: 150.074.684, w tym:

* sprzedaż usług zwolnionych od podatku - 146.407.629 zł,

* sprzedaż usług opodatkowanych stawkami 8% i 23% - 3.104.420 zł,

* sprzedaż usług i dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca - 562.635 zł

Statutową działalnością Szpitala jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, w ramach działalności leczniczej. Ponadto prowadzi działalność dodatkową, opodatkowaną, wykorzystując działy i komórki pomocnicze, które dotychczas świadczyły usługi tylko na rzecz Szpitala. Dodatkowa działalność to: dzierżawa pomieszczeń (stawka 23%), pranie odzieży ochronnej medycznej (stawka 23%), sterylizacja narzędzi (stawka 23%), usługi ksero (stawka 23%), usługi hotelowe dla rodziców (stawka 8%). W związku z powyższym, od zakupów związanych ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną Szpital odlicza podatek naliczony strukturą. Realizowany projekt dotyczy wyłącznie działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, w związku z którą nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu, istnieje możliwość odzyskania przez Szpital podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Szpital stwierdził, iż Jego statutową działalnością jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, które są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. W związku z przyznanym dofinansowaniem na realizację przedmiotowego projektu nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, który został określony w umowie o dofinansowanie projektu jako wydatek kwalifikowany i w efekcie zwiększa koszt zadania inwestycyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że Szpitalowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wskazano w treści wniosku - jego efekty będą służyły wyłącznie działalności medycznej, zwolnionej od podatku. Jednocześnie Szpital nie ma możliwości otrzymania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki, o które się ubiega, nie są środkami, o których mowa w rozdziale 9 tego aktu prawnego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl