ITPP2/443-415b/09/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-415b/09/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu 22 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 maja 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie nieruchomości oraz maszyn - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 24 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie nieruchomości oraz maszyn.

W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej (dalej Spółka), która prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie przemysłu tartacznego. Działalność jest prowadzona w dwóch miejscowościach, na nieruchomościach należących do Spółki. Na przedmiotowych nieruchomościach zlokalizowane są budynki i budowle wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, maszyny oraz zgromadzone są zapasy surowców i gotowe produkty. W ramach Spółki brak jest wyodrębnienia finansowego - organizacyjnie, finansowo i księgowo Spółka stanowi jedną całość, bez wyodrębnienia np. oddziałów bądź zakładów. Wnioskodawca ma zamiar nabyć od Spółki jedną z nieruchomości (składającą się z 5 działek, w tym jednej niezabudowanej) oraz maszyny tartaczne znajdujące się na przedmiotowej nieruchomości, Wnioskodawca nie nabędzie innych składników majątku, w szczególności zgromadzonych zapasów surowców. Na przedmiotowej nieruchomości i przy użyciu nabytych maszyn Wnioskodawca ma zamiar wykonywać w przyszłości indywidualną działalności gospodarczą, konkurencyjną wobec działalności Spółki. Jednak najpierw po nabyciu Wnioskodawca wynajmie Spółce na podstawie umowy najmu przedmiotową nieruchomość oraz maszyny. Spółka (jako najemca) będzie wykorzystywała powyższe składniki majątkowe do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przemysłu tartacznego.

Wnioskodawca zarejestrował się jako podatnik VAT czynny z dniem 28 kwietnia 2009 r. W związku z tym, że po zakupie nieruchomości wynajmie zakupione składniki majątku, z tego tytułu będzie osiągał obrót opodatkowany podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy faktury otrzymane przez Wnioskodawcę (nabywcę), dokumentujące sprzedaż nieruchomości oraz maszyn, stanowią podstawę do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którym zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) tej ustawy, jest suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów lub usług. W związku z tym, że nabywane składniki majątku będą służyły do wykonywania działalności opodatkowanej, zdaniem Wnioskodawcy będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Spółkę z tytułu sprzedaży nieruchomości i maszyn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, oraz - zgodnie z upoważnieniem ustawowym - w rozdziale 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Podstawowe uprawnienie podatnika podatku od towarów i usług tj. prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zostało sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego przepisu wynika, że przedmiotowe prawo, które nie ma bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony winien wynikać z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który - co do zasady - związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez danego podatnika.

Warunkiem uprawniającym podatnika do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek dokonywanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ustawodawca umożliwił skorzystanie z tego prawa w określonych terminach, formułując zastrzeżenie dotyczące spełnienia zarówno przesłanki istnienia związku zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych oraz nie wystąpienia przesłanek negatywnych, które zostały wymienione w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć nieruchomość (składającą się z 5 działek, w tym jednej niezabudowanej) oraz maszyny tartaczne znajdujące się na przedmiotowej nieruchomości. Po nabyciu na podstawie umowy najmu wynajmie przedmiotową nieruchomość oraz maszyny. Wnioskodawca zarejestrował się jako podatnik VAT czynny z dniem 28 kwietnia 2009 r. W związku z tym, że wynajmie zakupione składniki majątku będzie osiągał obrót opodatkowany podatkiem od towarów i usług.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwości, co do prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup nieruchomości oraz maszyn, w kontekście zagadnienie wyłączenia od opodatkowania zbycia na Jego rzecz, jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tych składników majątkowych.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 86 ust. 1 ustawy, należy potwierdzić stanowisko Wnioskodawcy, co do zasadności odliczenia podatku naliczonego z faktur, dokumentujących zbycie na Jego rzecz określonych składników majątkowych (nieruchomości i maszyn), gdyż będą one wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej (najem opodatkowany). Jak przesądzono w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-415a/09/MD, transakcja, w ramach której Wnioskodawca na zamiar nabyć ww. dobra, nie będzie miała znamion zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Będzie natomiast obejmowała zbycie zbioru określonych elementów, na który składają się odrębne towary. Tym samym poszczególne składniki majątkowe będą podlegać odrębnej - na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - kwalifikacji prawnej (z uwzględnieniem stosownych regulacji w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania oraz stawki), jako "pakiet" autonomicznych podatkowo dostaw towarów.

Końcowo podkreślić należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwało ww. opisanym zakresie, o ile nie zajdą przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl