ITPP2/443-412b/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-412b/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2009 r. (data wpływu 21 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu zakupów dotyczących wydatków inwestycyjnych zaliczanych do środków trwałych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 4 sierpnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu zakupów dotyczących wydatków inwestycyjnych zaliczanych do środków trwałych.

W przedmiotowym wniosku, oraz ww. piśmie uzupełniającym, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Ogród jest samorządową jednostką budżetową, nieposiadającą osobowości prawnej, utworzoną na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 27 marca 1993 r. Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), Wnioskodawca, jako jednostka budżetowa, pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów jednostki samorządowej. Ponadto, na podstawie art. 22 ust. 3 powyższej ustawy oraz uchwały Rady Miasta z dnia 19 maja 2005 r. w sprawie rachunku dochodów własnych, gromadzi dochody na wyodrębnionym rachunku dochodów własnych i wydatkuje je zgodnie z rocznym planem finansowym.

Źródłem tych dochodów są:

1.

bilety wstępu,

2.

odpłatność za prowadzoną działalność rekreacyjną i edukacyjną, oprowadzanie grup wycieczkowych i organizację imprez kulturalnych,

3.

sprzedaż gadżetów i upominków, sprzedaż zwierząt z prowadzonej działalności hodowlanej, wynajem powierzchni, sal i terenu w nieruchomościach oddanych w trwały zarząd,

4.

odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym,

5.

opłaty za udostępnienie dokumentacji przetargowej,

6.

spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej,

7.

odszkodowania i wpłaty za utracone lub uszkodzone mienie oddane jednostce w zarząd.

Wnioskodawca posiada decyzję administracyjną Zarządu Miasta z dnia 20 listopada 1998 r. w sprawie oddania w trwały zarząd nieruchomości zabudowanej i niezabudowanej. Trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością. Daje on prawo korzystania z niej w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu działania zgodnie ze statutem jednostki. Gruntu nie ujęto w ewidencji środków trwałych, natomiast środki trwałe znajdujące się na tym terenie zaliczone są do grup od 1-9 Klasyfikacji Środków Trwałych, które podlegają amortyzacji.

Ogród jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione. Jego działalność mieści się w grupowaniu statystycznym PKWiU 92.53.11.00.00 "Usługi związane z ogrodami botanicznymi i zoologicznymi". Do dnia 30 kwietnia 2004 r. występowała w większości sprzedaż zwolniona i jednostka nie miała prawa do odliczania podatku naliczonego (odliczała tylko podatek wynikający z refakturowania). Od dnia 1 maja 2004 r. w związku ze zmianą ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowano stawką 7% bilety wstępu - załącznik nr 3 do ww. ustawy. Wówczas jednostka skorzystała z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości 100%. Sprzedaż zwolniona występowała sporadycznie i nie przekraczała 2% obrotu. Odliczeń dokonywano tylko od nabycia towarów i usług z działalności bieżącej. Nie dokonywano odliczeń od zakupów środków trwałych podlegających amortyzacji, które były finansowane w całości z budżetu Gminy. Wówczas Wnioskodawca uważał, że jeżeli otrzymał nieruchomość w trwały zarząd i inwestycje finansowane są z budżetu Gminy, to nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Proporcja ustalona w latach 2005-2008 w oparciu o obrót roku poprzedniego wynosiła:

* za rok 2005 - 100%

* za rok 2006 - 99%

* za rok 2007 - 100%

* za rok 2008 - 98%

Obecnie Wnioskodawca obniża kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ustaloną w oparciu o strukturę sprzedaży w wysokości 98%.

Ogród wykonywał i wykonuje nieodpłatnie czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które mają związek z zakupami inwestycyjnymi będącymi przedmiotem złożonego wniosku. Do czynności tych zaliczył:

1.

bezpłatny wstęp do ogrodu dla dzieci do lat trzech;

2.

bezpłatne zajęcia edukacyjne świadczone do dnia 31 grudnia 2008 r. (od dnia 1 stycznia 2009 r. zajęcia te są odpłatne);

3.

coroczną imprezę dla dzieci niepełnosprawnych i przewlekle chorych pn. "Dream Night";

4.

inne imprezy kulturalne i konkursy organizowane na zlecenie gminy i przez nią dotowane, np. "Dzień bez samochodu", "T".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Ogród może dokonać korekty w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, poprzez korektę deklaracji podatkowych od dnia 1 stycznia 2005 r., w związku z poniesieniem wydatków inwestycyjnych zaliczanych do środków trwałych podlegających amortyzacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, można dokonać korekty w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, poprzez dokonanie korekt deklaracji podatkowych od dnia 1 stycznia 2005 r., w związku z poniesieniem wydatków inwestycyjnych zaliczanych do środków trwałych podlegających umorzeniu, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl postanowień ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-18, jednocześnie realizacja tego uprawnienia została obostrzona pewnymi ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91).

W myśl postanowień art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

W ust. 11 tego artykułu wskazano, że jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli natomiast podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Jednocześnie w treści ust. 15 omawianego przepisu dokonano zastrzeżenia, iż do uprawnienia, o którym mowa w ust. 13, stosuje się odpowiednio art. 81b Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Ogród użytkuje nieruchomości zabudowane i niezabudowane, oddane mu w trwały zarząd na podstawie decyzji administracyjnej. Gruntu nie ujęto w ewidencji środków trwałych, natomiast środki trwałe znajdujące się na tym terenie zaliczone są do grup od 1-9 Klasyfikacji Środków Trwałych, które podlegają amortyzacji.

Wnioskodawca korzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie od zakupów dotyczących "działalności bieżącej", natomiast nie odliczał podatku z tytułu nabycia środków trwałych podlegających amortyzacji, które były finansowane w całości z budżetu gmin, gdyż uważał, że jeżeli użytkuje nieruchomości na podstawie decyzji administracyjnej i inwestycje są finansowane z budżetu gminy, to nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z treści wniosku wynika, że nabywane środki trwałe - finansowane z budżetu gminy i dotyczące nieruchomości użytkowanych przez Ogród na mocy decyzji o oddaniu w trwały zarząd-służyły i służą do wykonywania czynności, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności podlegające opodatkowaniu, takie jak np. sprzedaż biletów wstępu, wynajem powierzchni, sal i terenu), jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (zwolnione od podatku oraz niepodlegające opodatkowaniu, np. bezpłatny wstęp do ogrodu, imprezy dla dzieci, imprezy kulturalne i konkursy organizowane na zlecenie gminy).

Zatem Ogród nabył prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, ale uprawnienia tego nie zrealizował w określonym terminie. Jednakże może dokonać odliczenia podatku przez złożenie korekt deklaracji podatkowych za okresy, w których prawo to przysługiwało, przy czym nie może to nastąpić później niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym uprawnienie powstało.

W świetle powyższego może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów inwestycyjnych przez dokonanie korekt deklaracji VAT-7 za okresy rozliczeniowe, w których przysługiwało mu do tego prawo w oparciu o art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy, począwszy od rozliczenia za miesiąc styczeń 2005 r. Stosownie do przedstawionego opisu stanu faktycznego prawo do odliczenia podatku naliczonego traktować należy proporcjonalnie do udziału tych inwestycji do czynności związanych ze sprzedażą opodatkowaną, czyli dla właściwego rozliczenia kwoty podatku naliczonego należy wydzielić z niej tę część, która związana jest z czynnościami opodatkowanymi, co było przedmiotem rozstrzygnięcia w wydanej interpretacji ITPP2/443-412a/09/AW.

Reasumując, skoro Wnioskodawca dokonał zakupów inwestycyjnych dotyczących środków trwałych podlegających amortyzacji i nie odliczył podatku wynikającego z faktur dokumentujących te zakupy, to ma prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 13 ustawy, w zakresie, w jakim poniesione wydatki mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie należy zauważyć, że ustawodawca w żaden sposób nie uzależnił prawa do odliczenia podatku naliczonego od źródła pochodzenia środków, które są przeznaczone na zakup towarów i usług. Bez znaczenia pozostaje również fakt, iż nieruchomości, w odniesieniu do których zostały poniesione nakłady, zostały oddane Wnioskodawcy w trwały zarząd.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl