ITPP2/443-411/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-411/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu 21 maja 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 2 czerwca 2009 r. (data wpływu 5 czerwca 2009 r.) i z dnia 25 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu p.n. "Zakup specjalistycznego samochodu ratowniczo-gaśniczego na potrzeby Ochotniczej Straży Pożarnej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2009 r. wpłynął wniosek, uzupełniony pismami z dnia 2 i 25 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu p.n. "Zakup specjalistycznego samochodu ratowniczo-gaśniczego na potrzeby Ochotniczej Straży Pożarnej"

W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 zakupiła specjalistyczny samochód ratowniczo-gaśniczy na potrzeby Ochotniczej Straży Pożarnej. Na powyższy zakup otrzymano dofinansowanie zewnętrzne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt obejmował zarówno zakup przedmiotowego samochodu, jak i usługę polegającą na opracowaniu Studium Wykonalności Projektu - niezbędnego załącznika do wniosku. Samochód wykorzystywany jest wyłącznie przez jednostkę Ochotniczej Straży Pożarnej na potrzeby akcji ratowniczo-gaśniczych i nie służy czynnościom opodatkowanym.

Gmina nie przekazała samochodu ratowniczo-gaśniczego Ochotniczej Straży Pożarnej oraz nie pobiera opłat za jego wykorzystywanie. Samochód pozostaje własnością Gminy i zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 1991 r. Nr 81, poz. 351 z późn. zm.) jednostka OSP wykorzystuje samochód nieodpłatnie zapewniając ochronę przeciwpożarową Gminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych. Tym samym na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Ponadto Gmina nie przekazała pojazdu jednostce OSP. Ochotnicza Straż Pożarna wykorzystuje samochód nieodpłatnie zapewniając ochronę przeciwpożarową zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie terytorialnym, oraz art. 32 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Realizacja projektu nie służy więc czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl