ITPP2/443-407b/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-407b/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym dnia 11 czerwca 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 11 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Towarzystwo otrzymało dofinansowanie na realizację projektu pn. "XXX" w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" PROW 2007-2013. Projekt jest na etapie uzupełnień i przed podpisaniem umowy z Urzędem Marszałkowskim. Będzie on realizowany w okresie od 1 października 2013 r. do 30 czerwca 2014 r. Polegać będzie na organizacji zajęć szachowych dla dzieci i młodzieży - łącznie 280 godzin i zakończony będzie turniejem szachowym. Towarzystwo zakupi szachy, zegary szachowe, poczęstunek dla uczestników turnieju, nagrody dla zwycięzców, wynagrodzenie instruktora. Wszystkie faktury dokumentujące dokonane zakupy wystawiane będą na Towarzystwo. Projekt przyczyni się do podniesienia życia dzieci i młodzieży oraz nauczy koncentracji i wyciszenia. Instruktor zatrudniony będzie na podstawie umowy zlecenia. Warsztaty dostępne będą dla dzieci z przedszkola, szkoły podstawowej i gimnazjum. Towarzystwo nie będzie pobierało żadnych opłat od uczestników warsztatów. Całkowity koszt projektu wynosi 33.392,02 zł, w tym 1.413,64 zł stanowi podatek od towarów i usług, który jest kosztem kwalifikowanym projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Towarzystwo, jako nie zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, nie figurujący w ewidencji podatników tego podatku, ma możliwość odliczenia i uzyskania zwrotu podatku związanego z realizacją ww. projektu w ramach działania 4.1.3. "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Towarzystwo wskazało, że działa w formie stowarzyszenia na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Podniosło, iż jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych o celach niezarobkowych, jako organizacja non profit. Nie było i nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7, co wynika z treści ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazało, że została spełniona przesłanka negatywna określona w art. 88 ust. 4 ustawy. Statut Towarzystwa nie zawiera w swojej treści zapisów w zakresie działalności gospodarczej, co jest jednoznaczne z nieprowadzeniem działalności gospodarczej. Ponadto stwierdziło, iż dotacje przeznaczone są w pełni na realizację projektów, których założenia mieszczą się w celach statutowych Towarzystwa.

Po powołaniu treści § 4 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Towarzystwo stwierdziło, iż realizacja projektu nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi. Wszystkie działania oferowane będą nieodpłatnie. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Towarzystwo, które nie jest i nie było czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji dla rozliczenia tego podatku, nie prowadzi działalności gospodarczej, będzie realizowało projekt współfinansowany za środków pochodzących z Unii Europejskiej polegający na organizacji warsztatów szachowych zakończonych turniejem szachowym dla dzieci i młodzieży. W jego ramach zakupione zostaną szachy, zegary szachowe, poczęstunek dla uczestników turnieju, nagrody dla zwycięzców i pokryte będą koszty wynagrodzenia instruktora. Zakupione towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Towarzystwu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na jego realizację. Ponadto Towarzystwo nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwał zwrot podatku, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Jednocześnie informuje się, iż w kwestii barku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją dwóch pozostałych projektów, wydano interpretacje indywidualne nr ITPP2/443-407a/13/AJ i ITPP2/443-407c/13/AJ.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl