ITPP2/443-406/09/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-406/09/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pod nazwą "Strefa Rozwoju" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pod nazwą "Strefa Rozwoju".

W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto na prawach powiatu będzie realizować projekt pod nazwą "Strefa Rozwoju" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Polega on na uzbrojeniu 36,9307 ha gruntu w niezbędną infrastrukturę techniczną, umożliwiającą prowadzenie działalności gospodarczej. Teren przeznaczony pod inwestycję jest własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Gminy Miasto. Zakres zadania obejmuje wydzielenie działek pod najem (dzierżawę) przedsiębiorcom oraz uzbrojenie terenu pod ich potrzeby w następującą infrastrukturę techniczną: drogi publiczne wraz z siecią kanalizacji deszczowej, sieć wodociągową gospodarczą i pożarową, kanalizację sanitarną, stacje transformatorowe, itp. Efekt zrealizowanego projektu zostanie przekazany nieodpłatnie w zarząd:

* drogi - do Zarządu Dróg, jednostce budżetowej wykonującej zadania zarządu drogami, na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 z późn. zm.),

* pozostałą infrastrukturę techniczną (sieć wodociągową, kanalizacyjną, stacje transformatorowe, itp.) - właściwym jednostkom odpowiedzialnym za ich użytkowanie,

* teren przeznaczony pod najem wraz z terenem biologicznie czynnym (oczko wodne) - jednostce budżetowej będącej w strukturach organizacyjnych Gminy, która będzie czerpała pożytki z najmu i pokrywała bezpośrednie koszty eksploatacji oraz dokonywała rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług.

W przypadku nieodpłatnego przekazania w zarząd dróg i pozostałej infrastruktury technicznej właściwym jednostkom, Wnioskodawca nie będzie otrzymywał wynagrodzenia z efektu tego projektu.

Gmina Miasto na prawach powiatu, jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną, nie jest podmiotem zarejestrowanym dla celów podatku od towarów i usług. O dofinansowanie planowanego przedsięwzięcia ze środków Unii Europejskiej ubiega się Gmina. W związku z tym niezbędne jest prawidłowe ustalenie, czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego przy zakupach inwestycyjnych wynikających z realizacji ww. projektu. Umowę o dofinansowanie inwestycji w imieniu Gminy Miasta będzie zawierał Prezydent Miasta, a inwestycję będzie realizował Urząd Miasta, który jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wskazano, iż otrzymane na dofinansowanie planowanego przedsięwzięcia środki unijne, nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 22 w związku z § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku bezpłatnego przekazania majątku powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji innym jednostkom, które będą prowadzić sprzedaż opodatkowaną, Urząd Miasta ma prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją omówionego wyżej projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Powyższe oznacza, że zgodnie z tą ustawą, usługi o charakterze nieodpłatnym jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania podatkiem - nie podlegają opodatkowaniu. Jednak tak jak w przypadku dostawy towarów (art. 7 ust. 2 ustawy), również w przypadku świadczenia usług, określono wyjątki od tej zasady, zgodnie z którymi opodatkowaniu podatkiem podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego. Stosownie do art. 8 ust. 2, aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie: brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami. Do zadań własnych Gminy Miasta i jej organu wykonawczego Urzędu Miasta należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Działaniem w tym kierunku Gmina Miasto i Urząd Miasta realizuje swoje zadania własne (zadania publiczne) określone w art. 15 ust. 6 ustawy i w tym zakresie Urząd Miasta nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Powyższe oznacza, że nieodpłatne przekazanie majątku wytworzonego w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będzie podlegało opodatkowaniu, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ww. ustawy, nieodpłatne przekazanie inwestycji będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Urząd Miasta działalnością - wykonywanie zadań publicznych. Zatem nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowych zadań nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tak więc Urzędowi Miasta nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową przedmiotowych inwestycji. Nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z przepisem § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina Miasto ubiega się o dofinansowanie planowanego przedsięwzięcia ze środków Unii Europejskiej. Nie jest Ona podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast podatnikiem jest obsługujący ją Urząd Miasta, tj. Wnioskodawca, który będzie realizować projekt zlecony przez Gminę. Zakres zadania obejmuje wydzielenie działek pod najem (dzierżawę) przedsiębiorcom oraz uzbrojenie terenu pod ich potrzeby w infrastrukturę techniczną: drogi publiczne wraz z siecią kanalizacji deszczowej, sieć wodociągową gospodarczą i pożarową, kanalizację sanitarną, stacje transformatorowe, itp. Po zakończeniu inwestycji efekt końcowy zrealizowanego projektu zostanie przekazany nieodpłatnie właściwym jednostkom odpowiedzialnym za ich używanie.

Z cytowanych wyżej przepisów art. 86 ustawy, wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z tytułu nabycia których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w związku z nieodpłatnym przekazaniem zrealizowanego projektu, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wskazał - otrzymane środki unijne, nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 22 w związku z § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

Należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do kwestii prawidłowości zarejestrowania się przez Urząd Miasta, jako podatnika podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska oraz nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl