ITPP2/443-404a/10/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-404a/10/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2010 r. (data wpływu 30 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 19 lipca 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług obróbki towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 19 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług obróbki towarów.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka mająca siedzibę w Polsce, będąca czynnym podatnikiem VAT w Polsce, świadczy usługi na rzecz kontrahentów zagranicznych (podmiotów mających siedzibę w Niemczech oraz w Japonii). Istotą usług świadczonych przez Spółkę jest tzw. obróbka towarów, czyli przepakowywanie, doklejanie oznaczeń i wykonywanie tym podobnych czynności na towarach zagranicznego kontrahenta. Spółka świadczy ww. usługi w magazynie, którego jest najemcą.

Usługi świadczone są głównie na rzecz podmiotów mających siedzibę i zarejestrowanych dla celów podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec - podatników w rozumieniu art. 28a pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Również podmioty z Japonii, na rzecz których świadczone są usługi, są zarejestrowanymi dla celów VAT na terytorium Japonii podatnikami w rozumieniu art. 28a pkt 1 lit. a) ustawy.

Spółka wskazała, że świadczone usługi nie są przeznaczone na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych lub członków stowarzyszenia.

Usługi świadczone są dla siedzib kontrahentów znajdujących się w Japonii i Niemczech. Towary, na których Spółka świadczy usługi, są bezpośrednio wysyłane kontrahentom spółek z Niemiec i Japonii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, dla usług tzw. obróbki towarów, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku usług tzw. obróbki towarów (przepakowywania, doklejania oznaczeń, itp.), miejscem świadczenia usług, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, tak wiec w przypadku gdy usługobiorca jest podmiotem mającym siedzibę w Niemczech miejscem świadczenia ww. usług jest miejsce, gdzie podmiot niemiecki ma swoją siedzibę - czyli w Niemczech.

Spółka wskazała, że polska ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera szczegółowego przepisu w stosunku do art. 28b ustawy, który dla usług bezpośrednio związanych z towarem, inaczej określałby miejsce świadczenia usług niż w kraju, gdzie usługobiorca ma siedzibę bądź miejsce świadczenia.

W ocenie Spółki, w przedmiotowej sprawie nie może mieć zastosowania art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami (...), jest miejsce położenia nieruchomości. Usługa tzw. "obróbki towarów" nie jest usługą związaną z nieruchomościami, ponieważ nie można jej zakwalifikować jako usługi związanej z użytkowaniem bądź używaniem nieruchomości. Użytkowanie jest ograniczonym prawem rzeczowym, a takie w przedmiotowej sprawie nie jest ustanawiane na nieruchomości. Przedmiotowa usługa nie jest także związana z używaniem nieruchomości, gdyż istotą tej usługi są czynności dokonywane na rzeczach ruchomych, czyli na towarach dostarczonych przez zagranicznego kontrahenta. Spółka wskazała, iż podobne stanowisko zostało opublikowane w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy sygn. akt ITPP2/443-969a/09-2/RS.

W ocenie Spółki należy więc uznać, że usługi wykonywane na majątku ruchomym, przez podatnika polskiego, na rzecz podmiotu mającego siedzibę za granicą, mimo że ich świadczenie odbywa się w zakładzie bądź magazynie (czyli nieruchomości położonej na terytorium Polski) znajdującym się w Polsce, są opodatkowane podatkiem od towarów i usług w miejscu gdzie miejsce zamieszkania bądź siedzibę ma usługobiorca - czyli w tym przypadku w Niemczech.

W związku z powyższymi uwagami do usług tzw. "obróbki towarów" (czyli przepakowywania, doklejania oznaczeń itp.) ma zastosowanie art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Określeniem "usługi" w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług objęto obszerny krąg czynności, obejmujący swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń, które nie są ujęte w tych klasyfikacjach.

W przypadku usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

W tym miejscu nadmienić należy, iż ustawą z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504) z dniem 1 stycznia 2010 r. zmienione zostały przepisy regulujące kwestie dotyczące m.in. miejsca świadczenia usług. Na mocy ww. nowelizacji uchylone zostały art. 27 i 28 ustawy o podatku od towarów i usług, które zastąpiono nowymi regulacjami zawartymi w art. 28a-28o.

W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy).

Należy wyjaśnić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "usługi na ruchomym majątku rzeczowym", w związku z czym należy zwrot ten interpretować w oparciu o wykładnię językową, jako wszelkie usługi wykonywane przez podatnika, w wyniku których następuje wytworzenie nowego produktu z powierzonych materiałów, jego przerobienie lub ulepszenie, przy czym podatnik świadczący usługę nie jest właścicielem towaru powierzonego ani wytworzonego, przerobionego lub ulepszonego. Z założenia wykonywane usługi prowadzą do przekształcenia cech towarów będących ich przedmiotem po to, by nadać im nową postać, zgodnie z zamówieniem zleceniodawcy.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Spółka, w magazynie, którego jest najemcą, świadczy na rzecz kontrahentów zagranicznych (podmiotów mających siedzibę w Niemczech lub w Japonii) usługi, których istotą jest tzw. "obróbka towarów", czyli przepakowywanie, doklejanie oznaczeń i wykonywanie tym podobnych czynności na towarach będących ich własnością. Usługi świadczone są głównie na rzecz podmiotów mających siedzibę i zarejestrowanych dla celów podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec - podatników w rozumieniu art. 28a pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, lub podmiotów z Japonii, zarejestrowanych dla celów VAT na terytorium Japonii w charakterze podatników w rozumieniu art. 28a pkt 1 lit. a) ustawy. Usługi świadczone są dla siedzib kontrahentów znajdujących się w Japonii i Niemczech. Towary, na których Spółka świadczy usługi bezpośrednio wysyłane są kontrahentom spółek z Niemiec i Japonii.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie Spółka świadczy usługi na ruchomym majątku rzeczowym.

Analizując treść wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy ustawa o podatku od towarów i usług dla usług na ruchomym majątku rzeczowym nie przewiduje żadnych wyjątków od reguły ogólnej dotyczącej miejsca świadczenia, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, iż firmy zagraniczne (niemieckie i japońskie) będące nabywcami usług świadczonych przez Spółkę spełniają definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, miejscem świadczenia i opodatkowania usług polegających na tzw. obróbce towarów, a więc m.in. przepakowywania czy doklejania oznaczeń, będzie terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę, tj. terytorium Niemiec lub Japonii.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii miejsca świadczenia i opodatkowania usług zarządzania powierzchnią magazynową, dokonano w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-404b/10/AK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl