ITPP2/443-404A/08/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-404A/08/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 maja oraz 12 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę i montaż stolarki okiennej i drzwiowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 27 maja oraz 12 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę i montaż stolarki okiennej i drzwiowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jako producent zamierza dokonywać na rzecz swoich klientów dostawy i montażu stolarki okiennej i drzwiowej. Dostawa i montaż tych wyrobów następować będzie każdorazowo na podstawie jednej umowy o roboty budowlano-montażowe. Umowa ma obejmować dostawę i montaż do całego obiektu budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w dziale 11 PKOB. W obiektach tych znajdować się będą lokale mieszkalne, jak również lokale użytkowe, jednakże powierzchnia lokali użytkowych nie przekracza połowy powierzchni całego obiektu.

W związku z powyższym zadano, w pismach z dnia 27 maja oraz 12 czerwca 2008 r. następujące pytania:

* Czy Spółka będąc wykonawcą robót budowlano-montażowych w obiektach mieszkalnych (PKOB 11), w których znajdują się również lokale użytkowe, powinna opodatkować je w całości podatkiem od towarów i usług w stawce 7%, czy opodatkować wg stawki 7% w odniesieniu do lokali mieszkalnych, a wg stawki 22% do lokali użytkowych

.

* Czy wykonując roboty budowlano-montażowe jako podwykonawca, można zastosować stawkę 22% w przypadku, gdy z posiadanej dokumentacji nie wynika jednoznacznie klasyfikacja budynku

.

Zdaniem Wnioskodawcy wykonując roboty budowlano-montażowe w obiektach mieszkalnych, w których znajdują się lokale użytkowe o powierzchni nieprzekraczającej połowy powierzchni całego budynku, należy zastosować stawkę 7% podatku VAT, w przypadku, gdy przedmiotem umowy są roboty budowlano-montażowe dotyczące obiektu jako całości, a nie konkretnego lokalu użytkowego. Powyższe potwierdza interpretacja z dnia 17 marca 2008 r. nr ITPP1/443-9/08/KM.

W przypadku drugiego pytania zdaniem Spółki zastosowanie stawki preferencyjnej 7% jest prawem podatnika w ściśle określonych przepisami prawa przypadkach. Jeżeli nie są spełnione wszystkie warunki właściwą stawką podatku jest 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.), wydanego na podstawie dyspozycji art. 41 ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku wymienioną w ust. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W poz. 19 tego załącznika - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. - wymieniono montaż okien i drzwi przez producenta tych towarów, dokonywany w obiektach, o których mowa art. 2 pkt 12 ustawy lub ich częściach, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także w obiektach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie w budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Z zapisu art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, wynika, że obiekty budownictwa mieszkaniowego obejmują budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Spółka wskazuje, iż jako producent zawiera umowy ze zleceniodawcą, które przewidują dostawę i montaż stolarki okiennej i drzwiowej dla całości budynku o PKOB 11, w którym znajdować się będą lokale użytkowe i mieszkalne.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli montaż stolarki (okien i drzwi) będzie wykonywany przez producenta w obiektach (PKOB-11), to wówczas na podstawie § 5 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia preferencyjną stawką podatku 7% objęta będzie dostawa i montaż okien oraz drzwi dla całego obiektu, z wyłączeniem znajdujących się w nim lokali użytkowych, w odniesieniu do których przedmiotowe usługi opodatkowane będą podstawową stawką podatku, tj. 22%.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy Spółka, jako producent będzie dokonywała montażu okien i drzwi w obiektach (ich częściach), o których mowa w poz. 19 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (przy uwzględnieniu wyłączeń zawartych w tym zapisie), to montaż ten będzie podlegał opodatkowaniu 7% stawką podatku na podstawie § 5 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia.

Ustawodawca w poz. 19 załącznika nr 1 do rozporządzenia uzależnił opodatkowanie dostawy montażu okien i drzwi obniżoną stawką 7%, od klasyfikacji obiektu, w którym dokonywane są usługi, zatem posiadanie odpowiedniego PKOB przez dany obiekt stanowi podstawowy warunek, który umożliwia skorzystanie z preferencyjnej stawki.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jako podwykonawca, nie będzie posiadać informacji o PKOB obiektu, w którym wykonywane będą usługi w zakresie dostawy i montażu okien i drzwi. Wobec powyższego brak klasyfikacji obiektu, do którego będą wykonywane usługi, powoduje, że usługodawca, w tym przypadku Spółka, nie może w świetle istniejących regulacji prawnych zastosować stawki obniżonej 7%, co powoduje, że Spółka zobligowana będzie do zastosowania podstawowej stawki, tj. 22%.

Odnosząc się do powołanej przez Spółkę interpretacji nr ITPP1/443-9/08/KM z dnia 17 marca 2008 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zauważa, że ma ona charakter indywidualny w odniesieniu do konkretnego wnioskodawcy i jest ona rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl