ITPP2/443-395/12/AJ - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-395/12/AJ Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia29 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie, nie będące czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, pozyskało środki na realizację projektu, z Europejskiego funduszu na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Pozyskane środki nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.). W ramach operacji przeprowadzono warsztaty edukacyjne (bezpłatne) dla dorosłych i młodzieży z Gminy T., uczące podstaw obsługi komputera oraz obsługi pakietu (...), turniej gier dla dzieci i młodzieży Gminy T., cykl warsztatów matematycznych dla młodzieży gimnazjum w S.

W ramach pozyskanych środków zakupiono niezbędny sprzęt do realizacji projektu: tablicę interaktywną, podstawę do tablicy, moduł łączności bezprzewodowej, zestaw pilotów do tablicy, artykuły biurowe, przyrządy geometryczne. Powyżej zakupiony sprzęt i artykuły służyły i będą służyć do celów edukacyjnych realizowanych bezpłatnie na rzecz młodzieży i dorosłych.

Cele Stowarzyszenia to:

1.

rozbudowa Gimnazjum w S.,

2.

szerzenie idei wolontariatu jako sposobu na życie oraz przełamanie negatywnego stereotypu pracy społecznej i pracy na rzecz innych,

3.

poprawienie społecznego funkcjonowania młodzieży ze środowisk zagrożonych patologiami, w szczególności - problemem alkoholowym,

4.

zapobieganie zachowaniom nieakceptowalnym społecznie i szkodliwym dla zdrowia (w szczególności uzależnieniom przemocy) oraz promowanie zdrowego stylu życia wśród młodzieży.

5.

edukacja dorosłych w zakresie wiedzy i rozwoju, potrzeb i wychowania dzieci i młodzieży oraz doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców i osób pracujących z dziećmi i młodzieżą.

6.

działanie na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych mieszkańców Gminy T. 7. rozwijanie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości do małej i wielkiej ojczyzny,

7.

krzewienie kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży,

8.

poprawa społecznego i zawodowego funkcjonowania niepełnosprawnych mieszkańców Gminy T.,

9.

edukacja artystyczna i kulturalna dzieci i młodzieży oraz dorosłych mieszkańców Gminy T.,

10.

działania na rzecz poprawy społecznego funkcjonowania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych kobiet,

11.

organizacja wypoczynku dla dzieci i kobiet.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie realizując powyższe operacje może odzyskać uiszczony podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie, na gruncie przepisów w zakresie dotyczącym podatku od towaru i usług, w żaden sposób nie przysługuje możliwość odzyskania uiszczonego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W analogiczny sposób kwestię tą regulowało w § 8 ust. 3 i 4, powołane przez Stowarzyszenie, obowiązujące do dnia 1 stycznia 2012 r. r., rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje projekt współfinansowany ze środków Europejskiego funduszu na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Projekt polega na organizacji bezpłatnych warsztatów edukacyjnych dla dorosłych i młodzieży (matematyczno-informatyczno-techniczne) oraz kursu informatycznego dla mieszkańców Gminy T. W jego ramach zakupiono: tablicę interaktywną, podstawę do tablicy, moduł łączności bezprzewodowej, zestaw pilotów do tablicy, artykuły biurowe, przyrządy geometryczne. Zakupiony sprzęt zostanie wykorzystany do celów edukacyjnych realizowanych bezpłatnie na rzecz młodzieży i dorosłych.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl