ITPP2/443-380/13/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-380/13/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marży przy sprzedaży używanych telefonów komórkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marży przy sprzedaży używanych telefonów komórkowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na zakupie oraz sprzedaży telefonów komórkowych. Zakupu telefonów dokonuje na odległość (poprzez serwis aukcyjny Allegro, a dostarczenie przedmiotu następuje poprzez firmę spedycyjną, tzn. Pocztę Polską lub firmę kurierską). Telefony nabywane są od: podmiotów gospodarczych będących płatnikami VAT, podmiotów gospodarczych niebędących płatnikami VAT, podmiotów gospodarczych prowadzących podobną działalność do Pana wystawiających faktury VAT marża, osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, które sprzedają telefon pochodzący z prywatnego majątku. Nabycie telefonów zarówno nowych, jak i używanych od podmiotów gospodarczych, dokumentowane jest fakturą VAT (od podatników VAT wystawiających "normalną" fakturę VAT), natomiast telefonów używanych fakturą VAT marża (od podmiotów wystawiających ten rodzaj dokumentu) lub rachunkiem potwierdzającym zawartą transakcję (od pozostałych podmiotów gospodarczych). Natomiast w celu udokumentowania zakupu telefonów używanych (telefony te zostały kupione przez te osoby parę tygodni wcześniej i przez ten czas były w użyciu, nie są więc fabrycznie nowe) od osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej w związku z tym, że nie mogą wystawić żadnego dowodu zakupu oraz nie ma z nimi bezpośredniego kontaktu, stosuje Pan dokument w formie elektronicznej, w którym zawiera w szczególności dane kupującego (czyli Pana), dane sprzedającego, tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania, jego "login", którym posługuje się w serwisie Allegro, unikalny numer aukcji Allegro, specyfikację towaru (cechy indywidualne), cenę towaru, termin płatności, numer rachunku bankowego, na który przelewana jest należność lub adres zamieszkania, na który przekazywana jest należność (w sytuacji, gdy sprzedający wysłał przesyłkę "za pobraniem" - tzn. płatność została przez Pana dokonana przy odbiorze paczki, a nadawca - sprzedający - jako formę otrzymania zapłaty wybrał przekaz pocztowy). Z uwagi na brak bezpośredniego kontaktu z osobą sprzedającą, niemożność sprawdzenia danych z dowodem osobistym lub innym dokumentem potwierdzającym tożsamość i brak podpisu właściwego dla umowy oraz brak możliwości uzyskania numeru dowodu osobistego, dla potwierdzenia zajścia każdej z transakcji, przechowywane jest elektroniczne potwierdzenie odbioru każdej paczki. W związku z powyższym, każda transakcja może podlegać weryfikacji i identyfikacji poprzez dysponowanie: danymi osobowymi sprzedającego, które zostały zweryfikowane poprzez Allegro, numerem aukcji Allegro, "loginem", pod którym zarejestrował się, jego numerem rachunku bankowego (oraz bankowym potwierdzeniem wykonania przez pana przelewu na rachunek sprzedającego) lub adresem zamieszkania wraz z pocztowym potwierdzeniem uiszczenia opłaty za paczkę (w przypadku płatności przy odbiorze paczki), pod który środki dostarcza Poczta Polska za pomocą usługi "przekaz pocztowy", zindywidualizowane dane towaru (telefonu) i posiadanie przez Pana potwierdzenia odbioru każdej paczki. Przechowywane są także wyciągi otrzymywane z banku oraz zestawienia od Allegro wykonanych przez Pana wpłat na rzecz sprzedających. Każdą z transakcji nabycia, jaką Pan dokonał można odnaleźć na wyciągu lub zestawieniu od Allegro.

Wszystkie nabyte na wyżej wymienione sposoby przedmioty przeznaczane są do dalszej sprzedaży w następujący sposób:

* przedmioty nabyte od podmiotów wystawiających fakturę VAT 23% sprzedawane są dalej wraz z wystawieniem faktury VAT 23% lub poprzez zarejestrowanie sprzedaży na kasie fiskalnej, gdzie cała kwota zapisywana jest ze stawką podatku A-23%,

* przedmioty niebędące nowymi, nabyte od podmiotów gospodarczych niebędących płatnikami VAT, od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz od podmiotów wystawiających faktury VAT marża sprzedawane są jako towary używane z zastosowaniem procedury VAT marża poprzez wystawianie faktury "VAT marża - towary używane" lub zarejestrowanie sprzedaży na kasie fiskalnej, gdzie kwota nabycia przedmiotu zostaje objęta stawką VAT 0%, natomiast kwota przez Pana dodana do ceny sprzedaży zostaje objęta stawką podatku A-23%.

Prowadzona jest także ewidencja dla przedmiotów sprzedawanych w systemie VAT marża. Ewidencja ta zawiera w szczególności następujące informacje: cechy indywidualne przedmiotu, kwotę nabycia, dane sprzedającego, numer aukcji Allegro oraz "login" sprzedającego w serwisie oraz przede wszystkim informacje o dokonanej przez Pana sprzedaży konkretnego przedmiotu: cenę sprzedaży (kwotę, za jaką dany przedmiot Pan sprzedał), datę sprzedaży oraz numer dokumentu, którym udokumentował Pan sprzedaż (tekst jedn.: numer paragonu z kasy fiskalnej lub numer faktury VAT marża). Dane te pozwalają zweryfikować poprawność wyliczanej marży. Po zakończeniu każdego miesiąca wszystkie elektroniczne dokumenty i ewidencje o zawartych transakcjach kupna oraz sprzedaży w systemie VAT marża są utrwalane poprzez ich wydrukowanie i przechowywane w ten sam sposób co księga przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stosowanie przez Pana procedury opodatkowania w systemie VAT marża w wyżej określonych sytuacjach i określony sposób jest właściwe.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosowanie procedury VAT marża w wymienionych sytuacjach jest prawidłowe. Nabywanie w celach odsprzedaży telefonów poprzez serwis Allegro od "osób prywatnych" nie prowadzących działalności gospodarczej (ten charakter ma większość zawieranych transakcji zakupowych), z uwagi na sposób zawarcia i finalizacji transakcji, tj. całość odbywa się na odległość, a ze sprzedającym nie ma bezpośredniego kontaktu, jest dokumentowana w bardzo szczegółowy sposób, a wszystkie dane mogą podlegać weryfikacji z uwagi na dokonywanie płatności drogą elektroniczną (przelewy wykonywane z rachunku firmowego), bądź posiadanie potwierdzenia uiszczenia opłaty, które wydaje Poczta Polska (w sytuacjach, gdy płatność następowała przy odbiorze paczki). W pozostałych sytuacjach, gdy telefony są kupowane od podmiotów prowadzących działalność wystawiających rachunek, bądź fakturę VAT marża, księgowanie transakcji odbywa się na podstawie tych dokumentów. W Pana ocenie, stosowanie systemu marży dla wszystkich tych transakcji jest poprawne z uwagi na wspólne cechy wszystkich sytuacji, o których mowa.

Telefony nabyte w ten sposób nie są fabrycznie nowe, wszyscy sprzedający o których mowa zawsze je "testują" i sprawdzają przez pewien czas (kilka tygodni), przez co przestają one być w stanie fabrycznie nowym, a stają się używane. Telefony nie są też nowe z uwagi na to, że już raz je sprzedano (osobie, która "wzięła telefon na siebie" w ramach umowy z operatorem sieci komórkowej), a następnie zostały przez Pana wtórnie skupione z rynku - to cecha przedmiotu używanego (był już raz w obiegu rynkowym). Wspólną cechą dla wszystkich tych transakcji jest też przede wszystkim brak możliwości odliczenia podatku dla tak zawartych transakcji, bowiem osoby prywatne nieprowadzące działalności nie wystawiają żadnego dokumentu sprzedaży, a inne podmioty gospodarcze wystawiają faktury VAT marża lub rachunki, z których także nie można odliczyć VAT.

Ponadto w sytuacji gdyby nie stosował Pan procedury VAT marża, ceny nie byłyby konkurencyjne, gdyż "osoby prywatne" nie prowadzące działalności sprzedając te same przedmioty, mogłyby oferować je znacznie taniej nie będąc płatnikami VAT. Ponieważ osoby te sprzedają telefony w tym samym miejscu co Pan (serwis Allegro), są one dla Pana konkurencją.

Mimo, że nie ma Pan możliwości samodzielnego zweryfikowania danych sprzedających z ich dokumentami tożsamości, to dane te są weryfikowane przez Allegro, gdyż aby dokonać sprzedaży w serwisie każdy użytkownik musi pomyślnie przejść weryfikację konta. Serwis dokonuje tego poprzez wysłanie listu na adres zamieszkania podany w danych Allegro, w liście znajduje się unikalne jednorazowe hasło, które musi on podać na stronie allegro.pl potwierdzając tym samym miejsce swojego zamieszkania. Drugi sposób weryfikacji stosowany przez Allegro polega na konieczności wykonania przez użytkownika przelewu bankowego do Allegro z rachunku, którego jest właścicielem, ponieważ na takim przelewie znajdują się jego dane osobowe i adresowe, których autentyczność zweryfikował wcześniej bank, w którym założył on konto. Dane te następnie sprawdza pracownik serwisu i jeśli są zgodne z podanymi przez użytkownika konta, pracownik serwisu dokonuje aktywacji jego konta, tym samym dając mu możliwość wystawiania przedmiotów na sprzedaż. Reasumując, wszystkie dane osobowe i adresowe sprzedających są przez Allegro weryfikowane i zgodne ze stanem faktycznym, bez takiej weryfikacji nie może on w ogóle wystawiać przedmiotów na sprzedaż. Regulamin serwisu szczegółowo reguluje te kwestie, a każdy użytkownik, w szczególności chcący dokonywać sprzedaży, jest przez serwis informowany o konieczności podania danych zgodnych z prawdą. Natomiast przechowywane przez Pana potwierdzenia odbiorów paczek jednoznacznie wskazują, że do finalizacji transakcji doszło.

System VAT marża został przez Pana zastosowany z uwagi na treści wynikające z innej interpretacji indywidualnej, której udzielono spółce zamierzającej zająć się bardzo podobną działalnością. Sygnatura tej interpretacji to ILPP2/443-336/12-3/SJ, a treści, na podstawie których przyjął Pan procedurę VAT marża, to w szczególności:

"W art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, prawodawca scharakteryzował szczególne tryby dotyczące dystrybucji towarów używanych, dzieł sztuki, rzeczy kolekcjonerskich i antyków w systemie VAT marża. Wg tej interpretacji, poprzez definicję asortyment używany rozumie się ruchome dobra materialne, do dalszego użytku w ich obecnym stanie lub po naprawieniu. Towarami używanym, w świetle przepisów rozdziału 4 ustawy, są te dobra ruchome, które były już wcześniej choćby raz użyte. Wyklucza to z zakresu tego pojęcia towary fabrycznie nowe. Dla uznania, że towar jest używany wystarczy spełnienie przesłanki, iż nie jest on nowy. Przesłanka 6-miesięcznego okresu używania przez poprzedniego właściciela w przypadku zastosowania procedury VAT-marża, nie musi zostać spełniona. Przepisy art. 120 ustawy nie są jedynymi przepisami ustawy, gdzie pojawia się pojęcie towarów używanych. Pojęcie to używane jest w kontekście zwolnienia od podatku dostawy towarów używanych w myśl przepisów art. 43 ustawy VAT. W związku z tym należy wskazać na zastrzeżenie poczynione w pierwszym zdaniu art. 120 ust. 1 ustawy, który stanowi, że wskazane w tym ustępie definicje skonstruowane zostały na potrzeby niniejszego rozdziału - szczególnych procedur w zakresie towarów używanych. Należy zatem zwrócić uwagę na relacje między definicjami towarów używanych w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy, a towarami używanymi w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy. Pierwsza definicja dotyczy towarów używanych przez podatnika, natomiast w drugim przypadku definicja towarów używanych obejmuje w zasadzie wszystkie towary używane w powszechnym rozumieniu, a więc inne niż nowe. Prowadzi to do wniosku, że zdecydowana większość towarów w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy jest jednocześnie towarami używanymi w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy. Natomiast towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 niekoniecznie muszą być używane przez dokonującego ich dostawy podatnika (stanowią u podatnika towar handlowy). Podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Zatem system marża umożliwia opodatkowanie podatkiem VAT jedynie różnicy pomiędzy wartością sprzedaży, a kosztem zakupu, a nie całość obrotu podatnika. Do dostawy towarów używanych zastosowanie ma podstawowa stawka podatku, tj. 23%. Możliwość zastosowania opodatkowania systemem VAT marża podlega ograniczeniu wynikającemu z art. 120 ust. 10 ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika bowiem, iż użycie systemu VAT marży dotyczy wyłącznie takich dystrybucji asortymentu używanego, które podatnik nabył od:

* osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

* podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów było zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

* podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

* podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

* podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Jak wynika z przytoczonego powyżej przepisu ustawowego, zastosowanie szczególnej procedury - marży, dotyczy dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od podmiotu nie będącego podatnikiem VAT (np. od osoby fizycznej), lub podmiotu będącego podatnikiem VAT, o ile dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 ustawy o VAT, lub też podmiotu będącego podatnikiem VAT, o ile towary te przy dostawie zostały opodatkowane według marży (gdy te towary zostały kupione z fakturą "VAT marża")".

Wskazał Pan, iż wnioskodawca przedstawił powyższe stanowisko we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, oraz uzyskał odpowiedź, iż stosowanie systemu VAT marża w tych okolicznościach jest prawidłowe. Wobec powyższego, Pana zdaniem, stosowanie systemu VAT marża znajduje uzasadnienie i jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Co do zasady zatem, opodatkowaniu podlega cała kwota należna od nabywcy. Od zasady tej ustawa od podatku od towarów i usług przewiduje jednak pewne odstępstwa. Ze specyficznym sposobem ustalenia podstawy opodatkowania mamy do czynienia w przypadku szczególnej procedury opodatkowania marży.

I tak, art. 120 ust. 4 ustawy stanowi, iż w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

A zatem, przez marżę należy rozumieć różnicę pomiędzy kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca towaru (z wyłączeniem kwoty podatku), a ceną nabycia zapłaconą przez sprzedającego przy nabyciu towaru.

W myśl art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy, jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfikacja ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym.

Stosownie do art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, dla potrzeb stosowania rozdziału 4 ustawy, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Według art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do ust. 2 tego artykułu, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty należnej z tytułu sprzedaży, pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów.

Wspólną cechą wszystkich przypadków warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży jest to, że we wcześniejszej fazie obrotu podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu. Dotyczy to zarówno osób, które nie są podatnikami tego podatku i już z tego powodu pozbawione są możliwości obniżenia podatku należnego, jak i osób, które wprawdzie podatnikami tego podatku są, ale z różnych powodów prawo do obniżenia podatku należnego im nie przysługiwało.

Tak więc, do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą uprawnieni są wszyscy podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy, których nie używali dla celów prowadzonej działalności, a ich zakup dokonywany był w celach handlowych.

Z treści wniosku wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na zakupie oraz sprzedaży telefonów komórkowych. Telefony nabywane są od: podmiotów gospodarczych będących płatnikami VAT, podmiotów gospodarczych niebędących płatnikami VAT, podmiotów gospodarczych prowadzących podobną działalność do Pana, wystawiających faktury VAT marża, osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, które sprzedają telefon pochodzący z prywatnego majątku. Nabycie telefonów zarówno nowych, jak i używanych od podmiotów gospodarczych, dokumentowane jest fakturą VAT, natomiast telefonów używanych fakturą VAT marża lub rachunkiem potwierdzającym zawartą transakcję. W celu udokumentowania zakupu telefonów używanych od osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej w związku z tym, że nie mogą wystawić żadnego dowodu zakupu oraz nie ma z nimi bezpośredniego kontaktu, stosuje Pan dokument w formie elektronicznej, w którym zawiera w szczególności dane kupującego (czyli Pana) oraz dane sprzedającego. Przedmioty nabyte od podmiotów wystawiających fakturę VAT 23% sprzedawane są dalej wraz z wystawieniem faktury VAT 23% lub poprzez zarejestrowanie sprzedaży na kasie fiskalnej, gdzie cała kwota zapisywana jest ze stawką podatku A-23%. Przedmioty niebędące nowymi, nabyte od podmiotów gospodarczych niebędących płatnikami VAT, od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz od podmiotów wystawiających faktury VAT marża sprzedawane są jako towary używane z zastosowaniem procedury VAT marża poprzez wystawianie faktury "VAT marża - towary używane" lub zarejestrowanie sprzedaży na kasie fiskalnej, gdzie kwota nabycia przedmiotu zostaje objęta stawką VAT 0%, natomiast kwota przez Pana dodana do ceny sprzedaży zostaje objęta stawką podatku A-23%. Prowadzona jest także ewidencja dla przedmiotów sprzedawanych w systemie VAT marża.

Biorąc powyższe pod uwagę zauważyć należy, iż z przywołanego art. 120 ust. 10 ustawy wynika, że procedura opodatkowania marży znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy nabycie przez Pana towaru używanego jest nieopodatkowane, z uwagi na status zbywcy określony w ww. artykule. Tym samym, gdy nabywa Pan towary używane od podmiotów innych niż wymienione w art. 120 ust. 10 ustawy, nie jest uprawniony do zastosowania opodatkowania marży.

A zatem w sytuacji, gdy zbywane przez Pana telefony komórkowe stanowiące towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, nabywane są od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy, w tym m.in. - jak wynika z treści wniosku - od podmiotów gospodarczych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz od podmiotów wystawiających faktury VAT marża, spełniona jest przesłanka umożliwiająca zastosowanie przy ich sprzedaży przewidzianej w art. 120 ust. 4 ustawy procedury szczególnej opodatkowania marży.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl