ITPP2/443-380/08/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-380/08/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla dostawy środków ochrony indywidualnej (hełmów strażackich) dokonywanej na rzecz straży pożarnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla dostawy środków ochrony indywidualnej (hełmów strażackich) dokonywanej na rzecz straży pożarnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę handlową w charakterze przedstawiciela handlowego jednej z firm działających w Polsce, w branży sprzętu ochrony indywidualnej dla jednostek ochrony przeciwpożarowej funkcjonujących na terenie kraju, między innymi Straży Pożarnej oraz ochotniczej straży pożarnej. Wnioskodawca dokonywałby sprzedaży towarów służących ochronie zdrowia i życia, w tym towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej wymienionych w załączniku nr 3, pod poz. 129-134 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Nabywcami towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, byłyby głównie jednostki ochrony przeciwpożarowej w rozumieniu ustawy z dnia 24 sierpnia 1997 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.). W tej sytuacji, zgodnie z art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca stosowałby stawkę podatku w wysokości 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką zastosować stawkę podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy ochotnicza straż pożarna dokonuje zakupu hełmów strażackich i do jakiej pozycji ww. załącznika nr 3 tą sprzedaż przyporządkować.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z nie objęciem, Jego zdaniem, przez załącznik nr 3, w poz. 129-134 ustawy o podatku od towarów i usług, wszystkich towarów jakie byłyby sprzedawane do jednostek ochrony przeciwpożarowej na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż hełmów strażackich na cele ochrony przeciwpożarowej, a ochotnicza straż pożarna w rozumieniu wyżej cytowanej ustawy o ochronie przeciwpożarowej do nich należy, powinna być opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, na podstawie poz. 134 pkt 2 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku od towarów i usług, w świetle art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia, ustawodawca przewidział opodatkowanie ściśle określonych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, zwanego dalej załącznikiem, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z kolei ust. 10 tegoż artykułu precyzuje, że stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika, z jednoznacznym zastrzeżeniem, że dotyczy to dostaw dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Wykaz towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, w kontekście zastosowania preferencyjnej stawki podatku, został ściśle określony w poz. 129-134 załącznika. W poz. 134 pkt 2 tego załącznika, odnosząc się bezpośrednio do zakresu pytania postawionego przez Wnioskodawcę, wymieniono umundurowanie, odzież specjalną i ochronną, wyekwipowanie osobiste strażaka straży pożarnej według obowiązujących norm i wyposażenie specjalistyczne strażaka oraz odznaki, odznaczenia i dystynkcje.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie umundurowania strażaków Straży Pożarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 4, poz. 25) zasadniczymi przedmiotami środków ochrony indywidualnej są:

1.

ubranie specjalne;

2.

rękawice specjalne;

3.

kominiarka;

4.

buty strażackie;

5.

hełm strażacki.

Posiłkowe zastosowanie tego przepisu przesądza więc o tym, że hełm strażacki jako środek ochrony indywidualnej (element odzieży ochronnej) mieści się w zakresie przedmiotowym określonym, w poz. 134 pkt 2 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Należy jednak zwrócić uwagę na istotne zastrzeżenie podmiotowe zawarte we wskazanym zapisie, które precyzuje jakiej kategorii podmiotów odzież specjalna i ochronna korzysta z preferencji - strażaków państwowej straży pożarnej.

Zatem warunkiem zastosowania preferencyjnej 7% stawki podatku jest dokonywanie dostawy enumeratywnie wskazanych kategorii towarów, na ściśle określony cel oraz dla uprawnionego kręgu odbiorców. W przypadku środków ochrony indywidualnej krąg adresatów przedmiotowej preferencji jest dodatkowo zawężony do strażaków straży pożarnej.

Przenosząc powyższe na grunt opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, należy stwierdzić, że nie jest zasadne zastosowanie obniżonej 7% stawki dla hełmów strażackich, które mają być przedmiotem potencjalnej sprzedaży na rzecz jednostek ochotniczej straży pożarnej. Bowiem, chociaż nie ulega wątpliwości, że straż pożarna jest jednostką ochrony przeciwpożarowej, a przedmiotowe hełmy strażackie będą przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej i mieszczą się w katalogu towarów z poz. 129 - 134 załącznika nr 3 do ustawy, to jednak powoływana przez Wnioskodawcę poz. 134 pkt 2 załącznika zalicza do towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej opodatkowanych 7% stawką podatku umundurowanie, odzież specjalną i ochronną, wyekwipowanie osobiste, ale tylko strażaka państwowej straży pożarnej według obowiązujących norm oraz wyposażenie specjalistyczne strażaka, jak również jego odznaki, odznaczenia i dystynkcje.

Zatem, jak wynika z powołanych regulacji z zakresu podatku od towarów i usług oraz stosowanych posiłkowo przepisów odrębnych, sprzedaż (dostawa) hełmów strażackich dla jednostek ochotniczej straży pożarnej na terenie kraju nie może skorzystać z preferencyjnej 7% stawki podatku, co równoznaczne jest z obowiązkiem stosowania stawki podstawowej w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl