ITPP2/443-376/10/RS - Określenie stawki podatku VAT dla dostawy przez spółkę podnośników pożarniczych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-376/10/RS Określenie stawki podatku VAT dla dostawy przez spółkę podnośników pożarniczych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 23 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 31 maja 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 7% stawki podatku do dostawy podnośników pożarniczych dokonywanej na rzecz gminy lub starostwa powiatowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 31 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 7% stawki podatku do dostawy podnośników pożarniczych dokonywanej na rzecz gminy lub starostwa powiatowego.

W przedmiotowym wniosku, oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest producentem samochodowych podnośników pożarniczych, zabudowanych na odpowiednich podwoziach samochodowych, których nabywcami są najczęściej bezpośrednio jednostki straży pożarnej. Jednak część zakupów podnośników odbywa się za pośrednictwem samorządów gminnych lub starostw powiatowych, które ogłaszają przetargi na dostawę takiego sprzętu, z przeznaczeniem dla konkretnie wskazanych zawodowych lub ochotniczych jednostek straży pożarnej. Jednostki te są najczęściej upoważnione do odbioru od producenta zamówionego sprzętu. Faktury są wystawiane na gminę lub starostwo powiatowe, jako kupujących i płatników. Podmioty te pozostają formalnie właścicielami pojazdów, natomiast jednostki straży pożarnej otrzymują je na podstawie umowy do nieodpłatnego używania. Przedmiotowe podnośniki są sprzętem specjalistycznym i nie są używane do innych celów niż ochrona przeciwpożarowa. Spółka zamierza wystąpić z ofertą do przetargu na dostawę podnośników ogłoszonego przez gminę i starostwo powiatowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku od towarów i usług powinna być zastosowana do sprzedaży podnośników pożarniczych dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, dokonywanych za pośrednictwem gminy lub starostwa powiatowego, które są zamawiającymi i płatnikami, a faktycznymi odbiorcami sprzętu wskazanymi w umowie lub zamówieniu, są jednostki ochrony przeciwpożarowej - czy jest to stawka 7%, czy 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku ze spełnieniem łącznie wszystkich warunków zawartych w ww. przepisie, do sprzedaży przedmiotowych podnośników powinno stosować się 7% stawkę podatku. Ponadto Spółka wskazała, że sprzedawane podnośniki są wymienione w poz. 129 załącznika, a dostawa ich dokonywana jest na terytorium kraju bezpośrednio dla jednostek ochrony przeciwpożarowej. Dostarczany sprzęt ze względu na charakter i parametry techniczne jest przeznaczony do używania wyłącznie do celów ochrony przeciwpożarowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatną dostawę - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 41 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi 7%, 3% i 0% lub zwolnienie od podatku.

Na mocy ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w ust. 10 tegoż artykułu wskazano, że stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika Nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. W poz. 129 ww. załącznika, ustawodawca wskazał na następujący sprzęt przewozowo-samochodowy:

1.

pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,

2.

sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.

Z powyższych zapisów wynika, że stosowanie obniżonej, 7% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

*

dostawa musi odbywać się na terytorium kraju,

*

dostawa musi być dokonana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

*

towary będące przedmiotem dostawy muszą być wymienione w poz. 129-134 załącznika Nr 3 do ustawy.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "jednostki ochrony przeciwpożarowej", w związku z tym należy posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 z późn. zm.). Zgodnie z art. 15 tej ustawy jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1.

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

1a.

jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

2.

zakładowa straż pożarna,

3.

zakładowa służba ratownicza,

4.

gminna zawodowa straż pożarna,

4a.

powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

5.

terenowa służba ratownicza,

6.

ochotnicza straż pożarna,

7.

związek ochotniczych straży pożarnych,

8.

inne jednostki ratownicze.

W związku z powyższym należy zauważyć, że jednostki samorządu terytorialnego nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest producentem samochodowych podnośników pożarniczych, które zamierza sprzedać gminie lub starostwu powiatowemu w ramach ogłaszanych przetargów. Faktury wystawiane są na ww. jednostki, jako kupujących i płatników. Podmioty te pozostają formalnie właścicielami pojazdów, natomiast jednostki straży pożarnej otrzymują przedmiotowy sprzęt na podstawie umowy do nieodpłatnego używania. Produkowane samochodowe podnośniki pożarnicze są sprzętem specjalistycznym i nie są używane do innych celów niż ochrona przeciwpożarowa.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wskazać należy, że jeżeli nabywcą specjalistycznego samochodu pożarniczego będzie gmina lub starostwo powiatowe, stawką podatku właściwą dla tej dostawy - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - będzie stawka w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl