ITPP2/443-376/08/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-376/08/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług korzystania z basenu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług korzystania z basenu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako jednostka budżetowa gminy miejskiej administruje obiektami w celu zaspokojenia potrzeb mieszkańców miasta i turystów w zakresie sportu i turystyki, organizuje imprezy rekreacyjne i sportowe, w tym międzyszkolne. Na terenie miasta istnieje basen kąpielowy będący własnością szkoły wyższej. Wnioskodawca w ramach swojej działalności zawarł umowę z tą szkołą na korzystanie z basenu pływackiego. Na jej podstawie miasto korzysta z 25% godzin basenowych i z tego tytułu ponosi również koszty utrzymania powyższego obiektu w części ustalonego czasu użytkowania. Część tego czasu jest wykorzystywana za odpłatnością, a część nieodpłatnie. W ramach zawartej umowy z basenu korzystają:

a.

nieodpłatnie - osoby niepełnosprawne, mieszkańcy miasta oraz dzieci ze szkół podstawowych;

b.

odpłatnie - młodzież szkół średnich oraz szkół z gminy wiejskiej.

W związku z ponoszoną odpłatnością konieczne jest wystawianie faktur dla szkół, z których dzieci korzystają z basenu za odpłatnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy powyższe usługi są czynnością zwolnioną z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi świadczone przez niego nieodpłatne nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 8 ust. 2 wspomnianej ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, a usługi świadczone są nieodpłatnie. Z kolei odpłatne świadczenie usług na rzecz szkół średnich oraz podstawowych spoza gminy miejskiej (jednostki budżetowe) jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 8 ust. 1 ww. ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Stosownie do zapisu art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych czynności cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy).

Stosownie do treści § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy nieodpłatnie zakupione uprzednio usługi korzystania z basenu na rzecz osób niepełnosprawnych, mieszkańców miasta oraz dzieci ze szkół podstawowych. Powyższe usługi świadczy w celu zaspokojenia potrzeb mieszkańców miasta i turystów w zakresie sportu i rekreacji, czyli w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami. Jak wskazuje nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych usług. Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy, uznać należy, że przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie są zaś - jak wskazał Wnioskodawca - czynnościami niepodlegającymi ustawie o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca świadczy również przedmiotowe usługi odpłatnie na rzecz młodzieży szkół średnich oraz szkół z gminy wiejskiej. Szkoły te są jednostkami budżetowymi. Biorąc pod uwagę treść § 8 ust. 1 pkt 14 cytowanego rozporządzenia należy stwierdzić, że świadczenie powyższych usług jest zwolnione od podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl